پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
این حد توان فرار به جلو رو معلوم نیست از کجا آورده اند. کشور سال‌های سال است که با کمبود تامین روغن مواجه بوده و انواع طرح‌های مثلا خودکفایی هم در حال اجراست (شما بخوانید حقوق بگیرها، حقوق شان را می‌گیرند). در چنین فضایی صحبت از صادرات روغن زیتون یا داشتن بازار خوب چه معنایی دارد؟ چرا از عملکردت نمی‌گویی مهندس کشاورزی.

شعار سال: مجری طرح زیتون معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روغن زیتون ایران دارای کیفیت بسیار خوبی برای صادرات است، گفت: زیتون ایران بازار تضمین شده در خارج کشور دارد.

جواد میرعرب رضی با اشاره به حضور دبیر اجرایی شورای بین المللی زیتون در کشور بیان کرد: عبدالطیف غدیرا به همراه هیئتی از شورای بین‌المللی زیتون اواخر تیر ماه در کشور حضور یافت.

کمبود منجر به واردات روغن ریتون و ادعای وجود بازار خوب روغن زیتون در خارج؟ یا خود خدا از این حد نبوغ!
وی با بیان اینکه در مدت حضور غدیرا از چندین استان بازدید شد، ادامه داد: در این سفر باغ سازگاری در شهر شیراز افتتاح شد و این کلکسیون ارقام در جنوب کشور، در راستای طرح تولید نهال سالم و با اصالت زیتون بوده است. در آن ۱۱۰ رقم از ارقام تجاری دنیا خالص‌سازی شده و به کشور وارد می‌شود که در ادامه می‌توان با مطالعات بر روی این ارقام تناسب آن‌ها را برای اقلیم‌های متفاوت سنجید.

مجری طرح زیتون معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در ادامه این سفر جلساتی با مجلس شورای اسلامی و وزارت خارجه برگزار شد. در مجلس بر اهمیت ایران به‌عنوان مرکز منطقه‌ای زیتون با توجه به تجربیات چند دهه اخیر تاکید شد.

وی افزود: همچنین در خصوص موافقت‌نامه جدیدی که در سال ۲۰۲۶ باید به تصویب مجلس کشور‌های عضو برسد، بحث و تبادل نظر شد. همچنین مقرر شد مجلس در برنامه هفتم به زیتون توجه ویژه‌ای داشته باشد و از طرح دولت برای توسعه زیتون حمایت کند.

میر عرب رضی گفت: در جلسه‌ای که وزارت امور خارجه که با معاون اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد، وضعیت بازار‌های کشور‌های عضو این شورا بررسی شد و نیز درباره توانمندی زیتون ایران برای صادرات محصولات متفاوت زیتون مباحث خوبی طرح شد.

میر عرب رضی گفت: در ادامه سفر؛ مدرسه زیتون در استان گلستان افتتاح و از چندین کارخانه در این استان بازدید شد. همزمان با سفر این گروه دو دوره آموزشی نیز برگزار شد که در هر دو دوره دبیر اجرایی شورا به ایراد سخنرانی و تبیین نقش مهم آموزش در بالابردن دانش فنی متخصصان و علاقمندان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در ادامه سفر از باغات استان قزوین و زنجیره ارزش این محصول ارزشمند در استان قزوین به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول بازدید شد. در ادامه با مراجعه به بازار زیتون در شهر رودبار از منطقه طارم زنجان و باغات و کارخانه‌های این منطقه بازدید شد.

مجری طرح زیتون گفت: در پایان سفر در جلسه‌ای که با حضور وزیرجهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت، معاون باغبانی کشور و … با هیات عالی شورای بین‌المللی برگزار شد، توافقاتی انجام شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمایت این شورا از نقش منطقه‌ای در محصول زیتون و حمایت فنی بیشتر از تولید زیتون در ایران اشاره کرد. دبیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون عملکرد ایران در حوزه زیتون و محصولات مربوطه را مطلوب توصیف کرد.

وی با بیان اینکه ایران با داشتن پنج آزمایشگاه مرجع ارزیابی حسی، توانسته رتبه نخست آزمایشگاه‌های یاد شده نسبت میزان تولید در منطقه را کسب کند، گفت: توافق نامه‌ای که بین غدیرا دبیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون و نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی منعقد شد. این توافق‌نامه شامل حمایت‌های فنی بیشتری از تولید زیتون در جمهوری اسلامی ایران است و یکی از این حمایت‌ها ایجاد کلکسیون بین‌المللی زیتون و استقرار بیش از هزار رقم و ژنوتیپ مختلف در کلکسیون بین‌المللی با همراهی شورای یاد شده است.

میرعرب رضی با اشاره به افتتاح کلکسیون بین‌المللی زیتون بیان کرد: در گذشته باغ زیتون علی‌آباد با همکاری فائو با نام باغ مادری احداث شد که اصولا کلکسیون‌ها برای موضوع نگهداری ژرم پلاسم‌ها و بانک‌های ژنی علاوه بر مطالعات و تحقیقات احداث می‌شود. در حال حاضر آماده دریافت حدود ۱۰۰ رقم زیتون هستیم و حدود ۲۳۰ رقم دیگر نیز در مرحله بعد داده خواهد شد. در نهایت این باغ در سال‌های آتی بیش از هزار رقم انواع ژنوتیپ‌ها و کولتیوار‌های مختلف را در خود جای خواهد داد.

صادرات روغن زیتون در دستور کار قرار گرفته است

مجری طرح زیتون معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال صادرات روغن زیتون در دستور کار قرار گرفته است، افزود: صادرات کنسرو زیتون در چند سال گذشته میزان مطلوبی بوده است و امیدواریم برای روغن زیتون نیز این اتفاق بیافتد.

میرعرب رضی ادامه داد: تولید روغن زیتون بسیار محدود است و در داخل کشور تقاضا زیاد است و عملا فضای زیادی برای صادرات روغن زیتون وجود ندارد، اما روغن زیتون ایرانی از لحاظ کیفیت برای صادرات بسیار مطلوب است و ما می‌توانیم با توسعه در تولید زیتون مشتریان بسیار خوبی در کشور‌های اطراف داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسات غدیرا و وزارت امور خارجه گفت: در این جلسه درباره صادرات محصولات زیتون توافقاتی انجام شد و تاکید شد فضای بازاری که در کشور‌های اطراف است، مطلوب ارزیابی می‌شود و اگر بتوانیم تولید بیشتری داشته باشیم، قطعا حاشیه امنیت بازار زیادی در خارج کشور وجود دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی اگنا، تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۲۹۸۷، agna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین