پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
زهرا رضایی ملکوتی ، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت با بیان اینکه مراقبت از فعالیت معدنی در بیابان لوت یکی دیگر از دغدغه‌های ما محسوب می‌شود، گفت: فعالیت معدنی در عرصه و حریم بیابان لوت ممنوع است و ما به هیچ وجه مجوز معدن‌کاری در بیابان لوت را نمی‌دهیم.رضایی ملکوتی یادآور شد: مواردی در زمینه درخواست مجوز فعالیت معدنی در بیابان لوت بوده که جلوی آن را گرفته‌ایم و اگر استعلامی برای فعالیت معدنی از ما گرفته شود به هیچ وجه در عرصه و حریم بیابان لوت که زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری محسوب می‌شود این مجوز را نخواهیم داد.

شعار سال: تابستان سال جاری هفتمین سالگرد ثبت جهانی بیابان لوت است. میراثی ارزشمند و بی بدیل که بین سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک بوده و مأوای بسیاری از گنجینه‌های طبیعی بشری محسوب می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت آب پاکی را بر روی دست معدن ریخت
اما باید به این نکته توجه داشت که ثبت جهانی و حتی ملی یک اثر به تنهایی کافی نیست بلکه قدم اول برای حراست و مراقبت بیشتر از آن است. در مورد حراست از بیابان لوت دغدغه‌هایی، چون گردشگری بی ضابطه و برخی فعالیت‌های معدنی وجود دارد که باید نسبت به آن حساسیت بیشتری داشت.

گذشت هفت سال از ثبت جهانی بیابان لوت

زهرا رضایی ملکوتی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان‌جنوبی بیان کرد: در طول هفت سال گذشته که بیابان لوت به عنوان یک میراث جهانی ثبت شده است جهت معرفی و پاسداشت این اثر برنامه‌های مختلفی، چون مسابقات عکاسی، نقاشی و … از جاذبه‌های بیابان لوت برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برپایی کارگاه‌های مختلف، برگزاری نوروزگاه در روستای دهسلم و … نیز انجام شده است، گفت: در تیرماه همزمان با سالروز ثبت جهانی بیابان لوت نمایشگاهی از این جاذبه ارزشمند در نگارخانه سرو باغ اکبریه برگزار کردیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت یادآور شد: البته دغدغه‌هایی برای حراست از بیابان لوت وجود دارد و آن برخی از تخریب‌ها به واسطه گردشگری‌های بی ضابطه است است.

گردشگری دوستدار طبیعت ترویج شود

رضایی ملکوتی با تأکید بر اینکه برای ما گردشگری دوستدار طبیعت از اهمیت برخوردار است، اظهار کرد: نباید فعالیت ما در حوزه گردشگری و بازدید از این بیابان به گونه‌ای باشد که خدای نکرده این اثر زیبای جهانی دچار تخریب و آسیب شود.

وی ادامه داد: البته فصل گردشگری در بیابان لوت از آبان ماه تا حدود اسفندماه است چرا در سایر فصل‌ها به واسطه گرمای شدید هوا امکان گردشگری و استفاده از بیابان لوت وجود ندارد.

یک نکته درباره فعالیت معدنی در بیابان لوت

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت با بیان اینکه مراقبت از فعالیت معدنی در بیابان لوت یکی دیگر از دغدغه‌های ما محسوب می‌شود، گفت: فعالیت معدنی در عرصه و حریم بیابان لوت ممنوع است و ما به هیچ وجه مجوز معدن‌کاری در بیابان لوت را نمی‌دهیم.

رضایی ملکوتی یادآور شد: مواردی در زمینه درخواست مجوز فعالیت معدنی در بیابان لوت بوده که جلوی آن را گرفته‌ایم و اگر استعلامی برای فعالیت معدنی از ما گرفته شود به هیچ وجه در عرصه و حریم بیابان لوت که زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری محسوب می‌شود این مجوز را نخواهیم داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۰۲۱۹۵، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین