پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
سال ۱۳۸۵ هم از طرح خودکفایی گندم گفتند. خودکفایی که بعد‌ها معلوم شد با واردات یواشکی دنباله گیری شده و کشور بعد از سال‌ها خودکفایی در جو، وارد کننده جو شده است. آری، کشت گندم در زمین جو و مابقی داستام. امسال هم به حمد خدا شاهد خودکفایی نسبتا خوب در بحث گندم هستیم، اما گویا مشغولین دولتی (قبلا به آن‌ها می‌گفتند مسئولین) قصد تکریم و قدردانی از عامل واقعی این خودکفایی یا کشاورزان را ندارند؟ گویا پرداخت باقیمانده حساب شان با، اما و اگر و تاخیر همراه است؟ گویا قرار است مجددا داستان سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱، مجددا تکرار شود و وارد کننده باشیم. آقای رئیسی، اگر وارد کننده شویم، حدود دو میلیارد دلار بودجه برای واردات نیاز داریم، داری بدی اخوی؟ پس به فکر گندمکار باش برادر.

شعارسال: در سال ۱۳۸۵ جشن خودکفایی گندم برای نخستین‌بار برگزار شد و در آن جشن وزیر کشاورزی، معاون امور زراعت وزارتخانه، مجری طرح گندم و کشاورزان نمونه گندمکار از دست رئیس‌جمهور لوح تقدیر و جوایز ارزشمندی دریافت کردند.

سالن اجلاس سران به‌عنوان محلی ویژه و بین‌المللی برای این کار در نظر گرفته شد و ده‌ها خبرنگار، فیلم‌بردار، عکاس و گزارشگر از این مراسم عکس و فیلم تهیه کردند.

فراموش شدگانی بنام گندم کاران و داستان خودکفایی که احتمالا مجددا به واردات خواهد انجامید؟

اما به هر حال این خودکفایی دیری نپایید و زمانی که مجری گندم، وزیر شد سیر نزولی تولید گندم آغاز شد؛ به‌نحوی که در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گندم جهان حدود ۷ میلیون تن گندم وارد کردیم.

*گندمکاران فراموش شده‌اند

اینک و پس از نزدیک به دو دهه، خرید تضمینی گندم به رقم ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن نزدیک شده و تولید کشور به مرز ۱۳ میلیون تن رسیده و مسئولان به هم شادباش می‌گویند؛ اما در این میان وزارت جهاد کشاورزی، معاون زراعت، مجری مظلوم طرح گندم، مدیران، معاونین و کارشناسان زراعت در ستاد و مدیران تولیدات گیاهی استان‌ها و گندمکاران زبان بسته فراموش شده‌اند.

*خودنمایی یا خودکفایی گندم

رئیس‌جمهور با افتخار در جلسه هیات دولت از خودکفایی در تولید گندم می‌گوید؛ اما نه جشن خودکفایی می‌گیرند و نه آن را در بوق و کرنا می‌دمند که در شرایط سخت اقتصادی و با وجود کم‌آبی کشور، وزارتخانه توانسته به خودکفایی برسد.
این خودکفایی با حداقل تقویت و تغذیه خاک، خدمات آموزشی و ترویجی توسط مدیران تولیدات گیاهی، بازدید‌های مستمر مزارع گندم، یادآوری مبارزه با علف‌های هرز، مبارزه با سن گندم و آبیاری به موقع کشاورزان به دست آمد و برای سومین بار تولید گندمافزایش یافت و امسال رقم تولید این محصول به حدود ۱۳ میلیون تن رسید.

*جهادگران مظلوم عرصه تولید

حال‌که معاون امور زراعت قول افزایش تولید گندم در سال آینده را داده است، شایسته بود حداقل وزیر جهاد کشاورزی با دعوت از رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، استانداران و کشاورزان نمونه گندمکار از این جهادگران عرصه تولید قدردانی کند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اخبار سبزکشاورزی، تاریخ انتشار: 14شهریور1402، کدخبر:-، akhbarsabzkeshavarzi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین