پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۹۱۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
چون جرائم منتسبه به اساتید معروف به اخراجی واجد مسولیت حقوقی و کیفری و انتظامی است که تاکنون به قرار اطلاع شکایت از ناحیه شکات تحت عناوین رابطه نامشروع و تجاوز و ... در دادسرا طرح نشده است. لو فرض حق شاکی خصوصی سوال آین است، چرا رئیس دانشگاه تهران بعد از اطلاع جرائم مرتکبه از ناحیه این اساتید در مقام شاکی عمومی نسبت به طرح شکایت بر علیه آن‌ها اقدام ننموده است، آیا این کتمان حقیقت محتمل و اختفا .. خود جرمی علیحده برای ریس دانشگاه تهران نیست که از وقوع جرم حسب الظهار مطلع بجای شکایت قبل از اثبات جرم نسبت به تحدید وتهدید ترور این اساتید اقدام‌نموده است؟

شعار سال: در گرما گرم روز‌های غم بار فوت کارگران معدن زغالسنگ دامغان، تصادف زائران کربلای معلی و امثالهم خبر اخراج اساتید دانشگا‌های کشور بعلت مسائل "اخلاقی" به نقل از آقای "مقیمی ریس دانشگاه تهران" یاد آور دادگاه تفتیش عقاید و انگیزاسیون قرون گذشته اروپا است.
اساتید دانشگاه به کدامین گناه ترور شخصیت و اخراج می‌شوند؟

صرف نظر از صحت و سقم اظهارات ریس دانشگاه تهران که به نظر مصداق"قصاص قبل از جنایت اساتید اخراجی‌ها "ترور شخصیت"آن‌ها و "هتک حرمت و حیثیت خود و خانواده"وتحدید و تهدید "حق بر آموزش" و "حق بر آزادی بیان"و نقض تعالیم شرع انوار اسلام و اصول متعدد قانون اساسی و نقض بنیادین حقوق بشر باشد، سوال این است این اساتید محترم به کدامین گناه اخراج و معلق و حقوق و آزادی فردی و اجتماعی و خانوادگی آن‌ها مطابق چه دلیل و رای محکمه پسندی محدود شده است؟

مطابق اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کرامت و ارزش والای انسان و اصل ۲۲ قانون اساسی"حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است و... " اصل ۳۹ قانون اساسی " هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.. ". هیچ یک از قوانین موضوعه کشور، تعرض به جان و حیثیت افراد، مانند آنچه در واقعه مشکل اخلاقی اساتید اخراجی دیده می‌شود را تجویز نکرده است و بر همین مبنا، هیچ مقام قضایی و به طریق اولی هیچ ضابط قوه قضائیه حق ندارد از حدود پیش‌بینی شده در قوانین انحراف حاصل کند. به اصطلاح قبل از طرح و تعقیب و اثبات و صدور حکم "قصاص قبل از جنایت"نماید!

چون جرائم منتسبه به اساتید معروف به اخراجی واجد مسولیت حقوقی و کیفری و انتظامی است که تاکنون به قرار اطلاع شکایت از ناحیه شکات تحت عناوین رابطه نامشروع و تجاوز و ... در دادسرا طرح نشده است. لو فرض حق شاکی خصوصی سوال آین است، چرا رئیس دانشگاه تهران بعد از اطلاع جرائم مرتکبه از ناحیه این اساتید در مقام شاکی عمومی نسبت به طرح شکایت بر علیه آن‌ها اقدام ننموده است، آیا این کتمان حقیقت محتمل و اختفا .. خود جرمی علیحده برای ریس دانشگاه تهران نیست که از وقوع جرم حسب الظهار مطلع بجای شکایت قبل از اثبات جرم نسبت به تحدید وتهدید ترور این اساتید اقدام‌نموده است؟

آیا انتشار عکس و تصاویر افراد قبل از محکومیت قطعی قضایی شرعا و قانونا ممکن است؟. به حکایت بند ۱۴ اصل ۳قانون اساسی «تأمین حقوق همه‌جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون» در شمار اهداف بنیادینی قرار داشته و دارد دولت (حکومت) باید در اجرای میثاق نامه دولت و ملت برای نیل به آن بکوشد؛ و نه نقض آن!

علاوه بر ان مطابق ماده ۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر: «همه افراد بشر آزاد و با حیثیت و حقوق یکسان زاییده می‌شوند و دارای موهبت خرد و وجدان هستند و باید با یکدیگر با روحیه برادری رفتار کنند». همچنین به موجب ماده (۷) میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (مصوب ۱۹۶۶ م) که دولت ایران نیز آن را پذیرفته است و طبق ماده ۹ قانون مدنی در حکم قانون داخلی محسوب می‌شود: «هیچ کس را نمی‌توان مورد آزار و شکنجه یا مجازات‌ها یا رفتار‌های ظالمانه یا خلاف انسانی یا ترذیلی قرار داد.» به تبع اولی اساتید محترم اخراجی دانشگاه و خانواده آن‌ها هم از این مصونیت محروم نبوده و از شمول آن خارج نمی‌باشند.

صرفنظر از مباحث حقوقی از منظر روانشناسی بالینی به نقل از دکتر شجاعی معاون محترم انتظامی سازمان روانشناسی احد از اساتید محترم دانشگاه و متخصص روانشناسی بالینی مبنی بر اینکه "این حکایت گویای مکانیزم دفاعی فرافکنی می‌باشد. اگر فردی این مکانیزم را به صورت متوالی در زندگی شخصی و اجتماعی اش ادامه دهد به مرور زمان و به تدریج حالت مرضی پیدا کرده و به مرور برای زندگی فردی و اجتماعی اش و برقراری ارتباط سالم با سایر افراد مشکل پیش می‌آید.

به عنوان مثال یک فرد و انسان بدبینی را در نظر بگیرید که آگاهی از این خصوصیت خود او را دچار اضطراب می‌کند پس به صورت کاملا نا خود آگاه و نا آگاهانه بد بینی خود را به فرد دیگری نسبت می‌دهد. "در واقع این همان گسترش و انتقال حس بد بینی خود به دیگران و جامعه است. شاید بی دلیل نیست که آدام گرنت (Grant) استاد دانشگاه پنسیلوانیا، در کتاب معروف" بده و بستان "خویش با استناد به معتبرترین پژوهش‌ها، نشان داده که چطور تعاملات ما با دیگران به موفقیت و خوشبختی‌مان منجر می‌شود.

در بخشی از این کتاب گرنت می‌پرسد: «آدم‌حسابی‌ها چه شکلی هستن. " و پاسخ میده: تو کانادا یه جایزه‌ای هست به نام "جایزه آدم حسابی سال".

این جایزه رو به کسی میدن که یه دستاورد بزرگی برای جامعه‌ش داشته باشه. تو یه بررسی فریمر (Frimer) و واکر اومدن ببینن برنده‌های این جایزه چه ویژگی مشترکی دارن که اون‌ها رو آدم حسابی کرده. به عبارت دیگه؛ آدم حسابی‌ها چه شکلی‌ان! اون‌ها برای رسیدن به پاسخ سوال از برندگان این جایزه دعوت کردن تا در یک مجموعه مصاحبه و آزمون شرکت کنند و شروع کردن به بررسی عمیق ابعاد مختلف شخصیت و زندگی آدم حسابی‌ها.

نتیجه پژوهش نشان می‌داد:‏اولین ویژگی یه آدم حسابی "نوع دوستیه". آدم حسابی‌ها، فارغ از پست و مقام و منصب و داشته و نداشته‌ها، عاشق خیر رسوندن به دیگری هستن و بدون هرگونه انتظار، چشم داشت و منّتی، وقتی کاری از دست‌شون برای یکی بربیاد، دوست دارن اون کار رو انجام بدن.

ویژگی دومی و مهم‌ترین ویژگی آدم حسابی‌ها شفقت به خود یا مهربانی با خود است. یه آدم حسابی، در کنار عشق به دیگری (Other-interest)، خودش رو هم عمیقا و قلبا دوست داره (Self- interest) و با خودش خیلی مهربونه. وقتی گرفتاری پیش میاد، راحت‌تر می‌پذیره و کمتر به خودش آسیب می‌زنه؛ و در نهایت؛ ویژگی مهم دیگر یه آدم حسابی "صداقت" است.»

شما از یه آدم حسابی حس نمایشی، فیک بودن و ظاهرسازی نمی‌گیرید. آدم حسابی کاملا اصل و این رو میشه بطور غریزی فهمید که داره نقش بازی می‌کنه یا واقعا اینطوریه. "خلاصه اینکه بقول

آدام گرنت‌ای کاش آدم حسابی باشیم. قصاص قبل از جنایت نکنیم. با اظهارات واهی بر خلاف قانون قبل از صدور رای محکومیت افراد حیثت فردی و اجتماعی خود و خانواده اشان را شاید بخاطر منافع زود و پست و مقام دنیوی نقض و لکه دار نکنیم. بی جهت استاد و دانشجو و دانشگاه ایرانی را ندیده و نسنجیده در منظر جهانیان محکوم به "فساد اخلاقی " نکنیم.

آقای مقیمی ریس دانشگاه تهران به قول بابا طاهر عریان:

مکن کاری که پا بر سنگت آیو

جهان با این فراخی تنگت آیو

چو فردا نامه خوانان نامه خونند

تو وینی نامهٔ خود ننگت آیو

و به قول صائب تبریزی

دود اگر بالا نشیند کســـر شــأن شــعـله نیست

جای چشم ابرو نگیرد، چونکه او بالا تراست

*حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر:۱۸۰۹۸۱۷، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین