پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
متاسفانه به رسمی غلط در جمهوری اسلامی ایران جا افتاده که دولت‌ها، بالاتر از قانون بوده و توان اعمال سلیقه دارند. در حالی که سه گانه جمهوریت-اسلامیت-انقلاب، مبنای تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران است و غلط می‌کند دولتی خود را بالاتر از این منظومه بداند (برگرفته از رای حضرت امام درخصوص بنی صدر که قانون را قبول نداشت). گام دوم انقلاب، گام احیاگری مجدد است، گام آمادگی برای نشان دادن ظرفیت‌های انقلاب اسلامی و تحقق وعده‌های تمدن سازی است. حال خبر می‌رسد که برخی منابع زمزمه وجود مصوبه‌ای به امضای رئیس جمهور محترم در خصوص پاکسازی دانشگاه‌ها را دارند. زمزمه‌ای که نقش جریان پایداری را پر رنگ بیان می‌دکند. بدون کمترین قضاوتف از شورای امنیت ملی، تقاضا می‌کنیم ورود موثر به این روایت نموده و برای افکار عمومی، شفاف سازی کنند.

شعار سال: محسن برهانی استاد تعلیق شده دانشگاه تهران نقل رسانه‌ای شده که «یک ماه پس از استقرار دولت ابراهیم رئیسی مصوبه‌ای برای برخورد با اساتید دانشگاهی مصوبه‌ای ابلاغ شد.»

آنچه روزنامه اعتماد «خالص‌سازی» دانشگاه‌ها توصیف کرده، مستند به مصوبه‌ای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک ماه پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی ابلاغ کرده بود. روزنامه اعتماد این خبر را به نقل از محسن برهانی استاد پیشین حقوق دانشگاه تهران منتشر کرده است.

آیا پشت پرده اخراج اساتید مصوبه‌ای با امضای ابراهیم رئیسی قرار دارد؟ + نظر شورای عالی امنیت ملی چیست؟
بنابر این گزارش، این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که امضای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور را پای خود دارد بهانه «اخراج اساتید» بوده است. در این مصوبه، خطاب به هیات‌های عالی جذب اعضای هیات علمی «شرایط قطع همکاری با اساتید» قید شده است.

محسن برهانی استاد تعلیق شده دانشگاه تهران درباره وضعیت خود نیز گفت «نه شاکی خصوصی دارم، نه مسئله مالی دارم نه مشکل اخلاقی؛ تعلیقم کردند، چون در توییتر و اینستاگرام از منظر فقه و حقوق، از مردم دفاع کردم».
در ماه‌های اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در پی اخراج شماری از استادان دانشگاه‌های ایران، برخی روزنامه‌های داخلی از «انقلاب فرهنگی» جدید یاد کرد.

اما روند اخراج استادان و فشار‌های امنیتی بر دانشگاهیان پس از اعتراضات به با کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی) شدت گرفت و بازتاب گسترده‌ای یافته است.

اکنون محسن برهانی گفته است «چند شخص مغرض اراده کرده اند هر استادی را (حتی رسمی و قطعی) بر اساس سلیقه‌شان تعلیق کنند. در این صورت آیا چیزی از امنیت شغلی اساتید باقی می‌ماند؟ اگر این رویه در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر تثبیت شود باید منتظر حرکت دومینووار این بدعت و سرایت آن به همه شهرستان‌ها باشیم.»

محسن برهانی کیست؟

برهانی حقوق‌دان و وکیل دادگستری است. برهانی فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت مدرس است و دکتری حقوق جزا دارد.

او در کارنامه خود سابقه تحصیلات حوزوی هم دارد.

اولین بار دیماه ۱۴۰۱ بود که خبر‌هایی از تعلیق و اخراج این استاد دانشگاه تهران منتشر شد.

او از حکم اعدام محسن شکاری زندانی بازداشتی اعتراضات پارسال هم انتقاد کرده بود. محسن شکاری در ارتباط با اتهاماتی در جریان اعتراضات سال گذشته اعدام شد.

آغاز سال تحصیلی؛ انتقاد‌ها از وضعیت دانشگاه‌ها

در ماه‌های اخیر استادان زیادی در دانشگاه‌های مختلف اخراج شده‌اند یا دانشگاه به همکاری با آن‌ها پایان داده است یا در حال حاضر تعلیق‌اند.

اما با شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌های سراسرکشور، باز هم گزارش‌هایی از دستگیری، اخراج، تعلیق و فشار‌های امنیتی چندجانبه به دانشجویان و استادان در شهر‌های مختلف منتشر شده است.

در یکی از آخرین تحولات رضا فرجی دانا استاد دانشگاه تهران و وزیر سابق علوم نیز در اعتراض به دخالت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی از عضویت در فرهنگستان علوم استعفا کرد.

اخراج از دانشگاه، تعلیق، قطع یا کاهش حقوق، بازنشستگی اجباری، احضار توسط حراست دانشگاه، احضار از سوی نهاد‌های امنیتی و در نهایت محرومیت از فرصت‌های حرفه‌ای، بودجه‌های مطالعاتی و پروژه‌های علمی، از جمله فشار‌هایی است که بر استادان دانشگاه در این مدت وارد شد و در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، شتابی مضاعف پیدا کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری پرسش، تاریخ انتشار:۵ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۴۹۷۰۸، porcesh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین