پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

مردم چقدر به بیمه‌ها اعتماد می‌کنند؟

هر فردی در طول زندگی خود با خطراتی مواجه است که شاید تصور هر یک از آن‌ها فرسنگ‌ها با ذهن و اندیشه‌اش فاصله دارد؛ خطراتی که گاه جان او را نشانه می‌گیرند و گاهی با اموال و دارایی‌های انسان بازی بیرحمانه‌ای می‌کنند.

شعار سال: حالا دیر زمانی است که در گذر از این فراز و نشیب‌ها و بازگشت به لحظه‌های شیرین زندگی، بیمه‌ها پادرمیانی کرده و همه و یا حداقل بخشی از ضررها و زیان‌های وارده را به جان می‌خرند و متعهد به جبران خسارات می‌شوند.


با اینکه مدت زمان زیادی از تولد بیمه‌ها با اسامی مختلف می‌گذرد و بیمه‌هایی از قبیل مسافرتی، تکمیلی، آتش سوزی، حوادث و اتومبیل سالهاست که قدم در لیست پرداختی‌های ماهانه مردم گذاشته‌اند، هنوز هم تعداد زیادی از افراد بدون توجه به مزایای بیمه‌ها، در گذران زندگی خود غیر محتاطانه عمل کرده و از این خدمت جامعه بی نصیب مانده‌اند.

به گفته کارشناسان، دلایل زیادی وجود دارند که در عدم استقبال بیمه‌ها از سوی مردم نقش کلیدی دارند؛ دلایلی که گاه از تفکرات منفی و غلط به بیمه‌ها سخن می‌گویند و گاهی از عدم تبلیغات کافی در این زمینه خبر می‌دهند.

نگرش منفی مردم به بیمه‌ها زمانی رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرد که برخی شرکت‌ها به هنگام جمع‌آوری حق بیمه‌ها نهایت سعی و تلاش خود را به کار گرفته و در عوض هنگام عمل به تعهدات خود با هزاران اما و اگر و بهانه برای گریز از پرداخت خسارت وارد عمل می‌شوند. در چنین مواردی حرف‌هایی از قبیل «بیمه فقط پول می‌گیرد و در هنگام پرداخت خسارت بدقولی می‌کند»، «مردم با چه پشتوانه و تضمینی هزینه‌های سنگین بیمه را تحمل کنند»

و غیره، بیشتر شنیده می‌شود و بیمه مرکزی برای پاسخ‌گویی به همه این ابهامات و شکایت‌ها وارد عمل می‌شود. این نهاد که برای افزایش ضریب رضایت بیمه‌گذاران و تسهیل در روند رسیدگی به شکایات مردمی، سامانه‌ای اینترنتی برای بررسی این امور راه‌اندازی کرده و پاسخ‌گوی افراد ناراضی است، می‌تواند به عنوان واسطه در میان بیمه گر و فرد متقاضی پادر میانی کند و مشکلات بی‌اعتمادی به بیمه ها را به حداقل برساند.

از دیگر مواردی که در کاهش میزان استقبال مردم از بیمه گزارش شده است، کم کاری و عدم توجه بیمه مرکزی و شرکت‌ها در بالا بردن دانش مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه عنوان شده است؛ شرکت‌هایی که به جای توجه به افزایش اطلاعات مردم، تنها سعی در فروش بیمه نامه‌های خود دارند و تنها بار مالی را بر دوش مردم تحمیل می‌کنند.

در این میان بیشتر افراد نیز در اثر نارضایتی اقساط ماهیانه خود را پرداخت نکرده و مشکلات اقتصادی بر دوش شرکت‌ها و افراد جامعه سنگین‌تر از هر زمانی احساس می‌شود.

از دیگر مشکلات بیمه در ایران که تنها نتیجه آن ایجاد حس بی اعتمادی در میان افراد جامعه است می‌توان به مواردی همچون به روز نبودن پوشش‌های بیمه‌ای، صرف وقت و هزینه زیاد برای مطالبه خسارت، تمرکز شرکت‌های بیمه در پایتخت و عدم پیشرفت بیمه‌نامه‌ها، اشاره کرد.

به گفته کارشناسان، استفاده از مواردی همچون، بهبود فرهنگ بیمه از طریق آموزش در مدارس، تبلیغ در جهت شناساندن بیمه‌ها به مردم، استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و برپایی جشن‌های ملی برای بزرگداشت بیمه می‌تواند در بهبود این صنعت موثر باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری کاسیت خبر، تاریخ انتشار 4 آذر 95 ، کد مطلب: 13498: www.kassitkhabar.ir

خبرهای مرتبط
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین