پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳
محمود مشحون، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال و از ملی‌پوشان و پیشکسوتان این رشته ورزشی در سن ۸۲ سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت. نامبرده از سال ٨١ تا ٩۶ ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که هفته ششم لیگ برتر بسکتبال به نام وی نامگذاری و از او در جریان دیدار تیم‌های مهرام و شهرداری گرگان تقدیر شده بود.

شعارسال: محمود مشحون (۵ تیر ۱۳۲۰ – ۱۹ آذر ۱۴۰۲) فرزند عبدالکریم، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال و از ملی‌پوشان و پیشکسوتان این رشته ورزشی در سن ۸۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. نامبرده از سال ٨١ تا ٩۶ ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده داشت و پس از اعلام ممنوعیت فعالیت بازنشستگان در نهاد‌های دولتی ایران از ریاست فدراسیون بسکتبال استعفا داد. درگذشت مرحوم مشحون در حالی رخ داد که هفته ششم لیگ برتر بسکتبال به نام وی نامگذاری و از او در جریان دیدار تیم‌های مهرام و شهرداری گرگان تقدیر شده بود.

درگذشت محمود مشحون، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال کشور در ۸۲ سالگی

درخصوص زندگی حرفه‌ای و قهرمانی محمود مشحون باید گفت که محمود مشحون دارای مدرک تحصیلی لیسانس تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. وی در سال ۱۳۳۵ در دبیرستان دارالفنون زیر نظر مسعودنیا ورزش بسکتبال را شروع کرد و در همان سال عضو تیم سیکل اول دبیرستان شد و دو سال بعد در تیم سیکل دوم بازی کرد. در سال ۱۳۳۹ به عضویت تیم ملی بسکتبال درآمد و تا سال ۱۳۴۹ که به علت مشکلات خانوادگی که با ورزش قهرمانی وداع کرد در خدمت تیم ملی بود.

درگذشت محمود مشحون، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال کشور در ۸۲ سالگی

برخی از نقاط عطف در زندگی حرفه‌ای و دستاورد‌های ورزشی محمود مشحون بشرح زیر است:
* در سال ۱۳۳۷ با تیم ملی نیروی مسلح ارتش به مسکو اعزام شد.
* در سال ۱۳۴۵ رئیس هیئت بسکتبال ری شد.
* در سال ۱۳۴۶ دبیر هیئت بسکتبال آموزشگاه‌های تهران شد.
* در سال ۱۳۴۸ رئیس انجمن بسکتبال آموزشگاه‌ها شد.
* در سال ۱۳۵۴ دبیر فدراسیون هندبال شد.
* در سال ۱۳۵۵ رئیس انجمن هندبال آموزشگاه‌ها شد.
* در سال ۱۳۵۶ دبیر فدراسیون بسکتبال شد.
* در سال ۱۳۵۷ ریئس موقت شورای فدراسیون ایران و عضو شورای عالی ورزش آموزشگاه‌های ایران شد.
* در سال ۱۳۵۸ رئیس انتخابی فدراسیون بسکتبال ایران شد.
* در سال ۱۳۵۹ رئیس فدراسیون هندبال ایران شد و عضو کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک شد.
*در سال ۱۳۶۲ رئیس فدراسیون هندبال ایران و عضو شورای برون مرزی سازمان و عضو کمیته اجرایی، کمیته ملی المپیک ایران شد.
* در سال ۱۳۶۳ خزانه دار بازی‌های تدارکاتی جهت اعزام به مسابقات آسیایی سئول شد.
*در سال ۱۳۶۸ رئیس فدراسیون بسکتبال ایران شد.
* در همان سال عضو کمیته طرح و برنامه سازمان تربیت بدنی و عضو کمیته شورای برون مرزی و عضو کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک شد.
* در سال ۱۳۷۲ نایب رئیس کنفدراسیون بسکتبال آسیا و قائم مقام حوزه معاونت فنی و امور اداری فدراسیون‌ها با حفظ سمت فدراسیون بسکتبال شد.
* در سال ۱۳۸۱ رئیس منتخب فدراسیون بسکتبال ایران شد و در سال ۱۳۹۶ به دلیل قانون منع فعالیت بازنشستگان از ریاست فدراسیون استعفا داد.

درگذشت محمود مشحون، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال کشور در ۸۲ سالگی

مشحون پرافتخارترین رئیس فدراسیون بسکتبال بود، تیم ملی بسکتبال ایران در زمان ریاست او برای نخستین بار قهرمان آسیا شد و سهمیه بازی‌های المپیک پکن را گرفت. نسل طلایی بسکتبال در دوره ریاست مرحوم محمود مشحون با حضور بازیکنان بزرگی مانند حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق شکل گرفت.

درگذشت محمود مشحون، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال کشور در ۸۲ سالگی

آخرین حضور محمود مشحون در جمع ورزشی‌ها مربوط به دیدار اول آذر جامعه ورزش با مقام معظم رهبری می‌شود. او جزو افراد حاضر در آن دیدار بود. فدراسیون بسکتبال دیدار‌های هفته پنجم فصل جاری لیگ برتر را با عنوان نکوداشت استاد محمود مشحون برگزار کرد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین