پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۱۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران اصفهان با تایید آتش‌سوزی در پالایشگاه اصفهان‌، درباره مشاهده دود غلیظ از سمت پالایشگاه نفت اصفهان اظهار کرد، واحد ۳ تقطیر پالایشگاه نفت اصفهان دچار حریق شد که با تلاش آتش‌نشانان( ۲۵ تیم از آتش‌نشانان اصفهان، شاهین‌شهر و میمه و شهرک‌های صنعتی اطراف به محل حادثه اعزام شدند) پس از ۴۵دقیقه مهار گردید.در حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت اصفهان چهار نفر مصدوم شدند و ۲ نفر از آتش‌نشانان دچار گازگرفتگی گردیدند که در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند.نکته قابل تاکید این است که پالایشگاه نقت اصفهان، دارای تعدد حوادث اتش سوزی در ده سال اخیر بوده و ضرورت بازنگری در مدیریت HSE در این پالایشگاه جدی است.

شعارسال: منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران اصفهان با تأیید آتش‌سوزی در پالایشگاه اصفهان اظهار داشت: تمام عوامل اطفای حریق به محل حادثه اعزام شدند.

اطفای حریق ۴۵دقیقه‌ای ‌پالایشگاه اصفهان و وضعیت چهار مصدوم حادثه+ سوابق برخی از حوادث در این پالایشگاه

وی درباره مشاهده دود غلیظ از سمت پالایشگاه نفت اصفهان ابراز کرد: این دود به‌علت آتش در واحد ۳ تقطیر پالایشگاه نفت اصفهان است، اما مشکلی نیست و حریق در حال اطفاست.

وی با بیان اینکه "دود شدیدی که منطقه را فرا گرفته به همین علت است، اما اوضاع را تحت کنترل داریم"، تصریح کرد: علت وقوع حادثه در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان با اعلام اینکه "۴ نفر در این حادثه مصدوم شدند"، ادامه داد: یک نفر به بیمارستان منتقل شد و بقیه به‌صورت سرپایی مداوا شدند.

وی با ابراز اینکه "اطفای این حادثه حدود ۴۵ دقیقه به‌طول انجامید"، خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان در حال خنک‌سازی محل حادثه هستند و آتش به‌طور کامل اطفا شده است.

تعداد بازدید : 5

شیشه‌فروش اضافه کرد: برای کنترل و اطفای حریق در پالایشگاه ۲۵ تیم از آتش‌نشانان اصفهان، شاهین‌شهر و میمه و شهرک‌های صنعتی اطراف به محل حادثه اعزام شدند.

اطفای حریق ۴۵دقیقه‌ای ‌پالایشگاه اصفهان و وضعیت چهار مصدوم حادثه+ سوابق برخی از حوادث در این پالایشگاه

توضیحات تکمیلی برای فهم بیشتر خبر:

هرچند حوادث کار جزیی جدایی ناپذیر از فعالیت‌های انسانی است، اما نگاهی به تاریخچه حوادث در پالایشگاه نفت اصفهان نشان دهنده لزوم افزایش دقت عمل در واحد HSE این پالایشگاه است.

* در سال ۱۳۹۳ و بنا بر توضیحات بهزاد بزرگزاد در مورد جزئیات آتش‌سوزی در پالایشگاه اصفهان، در ساعت ۴:۴۰ دقیقه بامداد چهارشنبه ۷ خرداد، قسمتی از پرکن روغن و وسایل بشکه‌های پلی‌اتیلن پالایشگاه اصفهان دچار حریق شد که با گزارش به مرکز آتش‌نشانی اصفهان و شاهین شهر، ۳۵ دستگاه سنگین، ۹۰ نیروی انسانی، ۲۰ نفر مسئول و افسر شیفت و معاون عملیات به محل آتش‌سوزی اعزام شدند. با توجه به اهمیت قضیه در محل ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان کمیته‌ای با حضور مدیرکل ستاد مدیریت بحران، آتش‌نشانی، اداره آب، برق، محیط زیست، فرماندهی نیروی انتظامی، راهور، اورژانس و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط تشکیل و برای مهار این آتش‌سوزی تصمیماتی گرفته شد. مهار کردن آتش در دو رینگ صورت گرفت که رینگ اول نیرو‌های امدادی و رینگ دوم عملیات پشتیبانی و تدارک به مهار آتش پرداختند. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از مصدومیت ۱۶ نفر در پی حریق پالایشگاه نفت در اصفهان خبر داد.

* پنجم تیرماه ۱۳۹۶ انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان دچار آتش سوزی گسترده شد. این آتش سوزی ساعت ۱۱ رخ داده که بر اثر آن ۱۰۰ تن از کارگران دچار مصدومیت شدند. محوطه‌ای در پالایشگاه وجود دارد که در آنجا گوگرد تولیدی، جمع آوری و سپس توسط لودر بارگیری می‌شود. روز پنجم تیر با توجه به گرمای شدید هوا و بر اثر اصطکاک بیل لودر با زمین، مقداری از گوگرد‌ها هنگام بارگیری، شعله ور گردیده و به وزش باد به نسبت شدید در آن زمان، دود و غبار حاصل از آتش سوزی به سمت کارگرانی که در ۸۰ متری محل حادثه مشغول کار بودند، منتقل شد. در خصوص آمار مصدومیت صد نفره کارگران، روابط عمومی پالایشگاه مدعی شد که بر اثر استنشاق دود و بخار حاصل از آتش سوزی ۱۱ نفر از این کارگران دچار سوزش چشم و گلو شدند که با انتقال سریع به بهداری پالایشگاه و استفاده از ماسک اکسیژن بهبود یافتند و در همان روز نیز به محل کار خود بازگشتند؟!

* ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، غلامرضا وکیلی رئیس آتش نشانی شرکت پالایش نفت اصفهان از آتش سوزی یکی از تانکر‌های متعلق به شرکت پیمانکاری هنگام بارگیری حلال ۵۰۲ در محل این شرکت خبر داد. در این حادثه راننده تانکر نیز دچار مصدومیت شد و بلافاصله پس از انجام کمک‌های اولیه توسط اورژانس پالایشگاه، توسط خودرو آمبولانس بهداری این شرکت به همراه اسکورت درمانی، به بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان اعزام گردید.

* .....
سوال اینجاست که با این وضعیت تکرار حوادث، بخش HSE پالایشگاه چه برنامه‌ای برای کاهش حوادث دارد؟ اثرات زیان بار محیط زیستی این حوادث چقدر است؟ خسارات وارده بر نیروی انسانی مصدوم و کشته شده در حوادث و همچنین خسارات فنی وارده بر تاسیسات به چه صورتی است؟
نکته جالب توجه، گزارش محیط زیستی این پالایشگاه در سال ۱۳۹۷ است که به نوبه خود، تصویر گر بهشتی زیبا و مدینه‌ای فاضله می‌باشد. در این گرازش ۴۵ بندی از اقدامات، آمده است:

شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ پالایش نفت خام و تولید کننده فرآورده‌های نفتی کشور، باعنایت به اصل پنجاهم قانون اساسی و تعهدات ایران نسبت به کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های بین المللی و در راستای توسعه پایدار، نسبت به حفاظت از محیط زیست و رعایت الزامات همت گماشته و پیشگیری و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را سرلوحه و خط مشی سیاست کاری خویش قرار داده است.

اهم فعالیت‌های زیست محیطی شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در ۴۵ بند و مبتی بر سرفصل‌های مستقل، به شرح زیر است:

مدیریت پسماند:

۱. مدیریت ضایعات و پسماند‌های عادی، صنعتی و ویژه (در راستای جلوگیری از اتلاف منابع و آلودگی خاک، مدیریت پسماند‌های صنعتی در سطح شرکت به اجرا گذاشته شده که طی آن با استفاده از فنون مختلف از جمله کاهش ضایعات در محل تولید، تفکیک ضایعات از مبداً، بازیابی و استفاده مجدد اقدام به کاهش آن‌ها شده است. همچنین دراین ارتباط انبار ضایعات در شرکت در نظر گرفته شده و نسبت به اخذ مجوز‌های لازم از سازمان حفاظت محیط زیست، درخصوص ضایعات غیرقابل استفاده، اقدام بعمل می‌آید).
۲. انتقال، نگهداری و مدیریت لجن‌ها و خاک‌های آلوده به مواد نفتی در سایت مخصوص (با عنایت به احتمال تولید مقدار اندکی خاک آلوده به مواد نفتی و لجن در شرکت، تمهیدات جهت نگهداری موقت (قبل از تعین تکلیف) در محلی با رعایت استاندارد‌های زیست محیطی در نظر گرفته شده است).
۳. لایروبی مخازن نفت خام به روش N.E.S بمنظور کاهش لجن حاصل از لایروبی بروش سنتی (در راستای مدیریت پسماند‌های صنعتی و ویژه و کاهش این نوع از پسماند‌ها در مبدأ با بکارگیری روش N.E.S و حذف روش لایروبی سنتی، لجن‌های نفتی موجود در نفت خام با انحلال در سیال نفتی مورد استفاده (Tar) بشدت کاسته شده که نهایتا جریان خروجی به خوراک واحد‌های عملیاتی اضافه خواهد شد، لذا معضل انبارش و امحاء لجن فوق تا حدودی مرتفع می‌گردد).
۴. نصب سیستم سرمایشی (سردخانه) جهت نگهداری موقت و پیشگیری از فساد زباله و پسماند (جهت ممانعت و پیشگیری از تولید شیرابه‌های حاصل از زباله‌های رستورانی و همچنین ممانعت از فساد ضایعات غذایی و جلوگیری از تجمع حشرات و حیوانات موذی، سردخانه مخصوص نگهداشت زباله با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال نصب و راه اندازی گردیده است).
۵. پروژه تفکیک عایق‌های حرارتی مستعمل بر اساس آنالیز دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران (بر اساس نتایج آنالیز انواع عایق‌های موجود توسط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تفکیک انواع عایق‌های حرارتی مستعمل از یکدیگر و نگهداری در محل‌های ایزوله جهت واگذاری به شرکت‌های بازیافت و همچنین ممنوعیت خرید و استفاده از عایق‌های حرارتی دارای آزبست در شرکت صورت پذیرفت).
۶. استقرار و بهره گیری از سیستم مکانیزه اتوماسیون اداری جهت کاهش مصرف کاغذ در شرکت از سال ۸۳ با خرید نرم افزار‌های مربوطه

مدیریت پساب:

۷. استمرار بهره برداری از واحد تصفیه پساب به روش RO (به منظور جلوگیری از اتلاف منابع و استفاده بهینه از آب‌های آلوده با املاح بالا در شرکت، واحد Reverse Osmosis جهت تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ مترمکعب برساعت آب استحصال شده از فاضلاب صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته است. همچنین بمنظور افزایش ظرفیت و حتی استفاده بهینه از پساب این واحد، واحد دیگری بنام RO۵ با ظرفیت ۵۰ مترمکعب برساعت طراحی و به بهره برداری رسیده است).
۸. استفاده از دستگاه UV جهت گندزدایی فاضلاب بهداشتی (با صرف هزینه و جایگزینی سیستم‌های جدید به جای روش‌های قدیمی، سیستم گندزدایی بوسیله ترکیبات کلره حذف و جایگزین آن سیستم سازگار با محیط UV جهت گندزدایی آب خروجی از واحد بازیافت فاضلاب بهداشتی نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت).
۹. نصب سیستم‌های الکترونیکی کنترل و کاهش مصرف آب (این شرکت با بهره گیری از تکنولوژی‌های موجود جهت صرفه جویی در مصرف آب اعم از نصب ۱۰۰ عدد شیر آب دارای سنسور قطع و وصل و سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی و همچنین فرهنگ سازی پرسنل گام مهمی در راستای مصرف بهینه آب نموده است).
۱۰. بهره برداری از واحد جدید RO۵ جهت استفاده از پساب واحد RO (با ساخت این واحد پساب خروجی از واحد RO فعلی مجددا مورد استفاده قرار گرفته و میزان پساب حاصل از فرایند اسمز معکوس از ۵۰ متر مکعب در ساعت به ۲۵ متر مکعب در ساعت تنزل یافته است).
۱۱. بهینه سازی واحد بازیافت آب توسط نصب سیستم کلاریفایر و UF (با توجه به بهره برداری از واحد‌های تصفیه پساب RO۱ تا RO۵ و نیاز به افزایش بازدهی این سیستم‌ها جهت کاهش دور ریز و استفاده حداکثری از آب موجود، طرح بهینه سازی واحد بازیافت با نصب سیستم‌های کلاریفایر و UF (Ultra Filtration) اجرا و به بهره برداری رسید).
۱۲. عقد قرارداد با شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش آلاینده‌های آب (بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور و الزام صنایع به طرح خود اظهاری علاوه بر اندازه گیری و کنترل آلاینده‌های خروجی توسط آزمایشگاه و ادارات مرتبط در شرکت بصورت دوره‌ای و موردی، شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست نیز پس از عقد قرارداد اقدام به اندازه گیری و حصول اطمینان از در محدوده مجاز بودن کلیه آلاینده‌های آب و هوا و ارائه به سازمان حفاطت محیط زیست مینمایند. شایان ذکر است کلیه مراجعات و اندازه گیری‌ها بدون هماهنگی قبلی و بصورت اتفاقی توسط شرکت‌های مربوطه صورت می‌پذیرد).
۱۳. تصفیه و بازگردانی ۳۲۰ متر مکعب در ساعت پساب واحد‌های عملیاتی در تصفیه خانه صنعتی
۱۴. تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ متر مکعب در ساعت پساب بویلر‌ها و برج‌های خنک کننده در واحد RO
۱۵. تصفیه ۴۰ متر مکعب در ساعت فاضلاب بهداشتی و استفاده جهت آبیاری فضای سبز

کنترل آلودگی هوا:

۱۶. کنترل آلاینده‌های خروجی از شرکت (کلیه آلاینده‌های خروجی از شرکت اعم از آب و هوا بصورت مدون و برنامه ریزی شده مورد آنالیز قرارگرفته و مطابق استاندارد‌های خروجی اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست تحت کنترل قراردارند).
۱۷. تولید سوخت (بنزین و گازوئیل) مطابق با استاندارد Euro ۴ (با بهره برداری از واحد‌های بنزین سازی امکان تولید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در این واحد و همچنین تولید روزانه ۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در واحد آیزوماکس میسر گردید که این مقادیر به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی جهت توزیع در جایگاه‌های سوخت استان ارائه می‌گردد).
۱۸. نصب سل‌های خورشیدی بمنظور کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی (با صرف هزینه‌ای معادل ۲/۱ میلیارد ریال و در راستای تامین انرژی گرمایی و کاهش مصارف سوخت‌های فسیلی و آلاینده‌های هوا، منازل سازمانی شهرک شهید محمد منتظری به سل‌های خورشیدی مجهز گردیده است).
۱۹. استمرار بهره برداری از مبدل حرارتی Packinox در واحد‌های تبدیل کاتالیستی (مبدل فوق علاوه بر بهینه سازی عملیات و رفع تنگنا‌های واحد منجر به صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی و پیشگیری از احتراق سوخت اضافی به میزان ۱۴۳۷ تن در ماه شده که این امر باعث کاهش چشمگیر انتشار حجم زیادی از آلاینده‌های ناشی از احتراق به اتمسفر شده است. هزنیه انجام شده جهت اجرای طرح فوق در واحد‌های تبدیل کاتالیستی ۱ و ۲ جمعاً ۰۰۰/۰۰۰/۳۸۱/۳۳ ریال می‌باشد).
۲۰. دبل سیل نمودن سقف شناور مخازن با هدف کاهش بخارات نفتی متصاعد شده به هوا (در فرآیند ذخیره سازی مواد نفتی در مخازن سقف شناور جهت پیشگیری از انتشار بخارات مواد نفتی (VOCS) به اتمسفر هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال بمنظور دابل سیل نمودن سقف شناور مخازن در نظر گرفته شده و پروژه مذکور صورت پذیرفت).
۲۱. بهینه سازی سوخت کوره‌های شرکت (استفاده از سوخت گاز و تنظیم هوای اضافی کوره ها) (بمنظور کاهش حداکثری آلاینده‌های خروجی از دودکش کوره ها، کنترل و تنظیم احتراق در کلیه کوره‌ها توسط اداره مهندسی پالایش صورت می‌پذیرد).
۲۲. عقد قرارداد با شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش آلاینده‌های هوا (در راستای پایش مستمر آلاینده‌های هوا، علاوه بر اندازه گیری این پارامتر‌ها توسط آزمایشگاه شرکت بصورت مستمر، شرکت‌های معتمد محیط زیست نیز طی قرارداد منعقده اقدام به اندازه گیری و گزارش میزان آلاینده‌های خروجی از منابع نموده و تحت عنوان نتایج خود اظهاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش می‌نمایند).
۲۳. جایگزینی ماشین آلات جدید بجای ماشین آلات فرسوده با خرید ده دستگاه جرثقیل از کشور آلمان (با عنایت به آلاینده بودن و تاثیر بسیار زیاد ماشین آلات فرسوده در امر آلودگی هوا تعداد ۱۰ دستگاه جرثقیل sennebogen از کشور آلمان خریداری و جایگزین گردید).
۲۴. گازسوز نمودن کوره‌ها با خرید مشعل‌های جدید Enviromix و جلوگیری از انتشار روزانه حدود ۵۵ تن گوگرد (بمنظور کاهش آلودگی‌های ناشی از احتراق سوخت‌های مایع و ممانعت از تولید آلاینده‌های زیست محیطی در بخش هوا، با هزینه‌ای بالغ بر ۰۰۰/۵۰۰/۲ دلار و ۵ میلیارد ریال ضمن خرید ایستگاه تقلیل فشار گاز ثانویه و فیلتر سپراتور خرید مشعل‌های جدید Enviromix صورت گرفته که این امر باعث جلوگیری از انتشار روزانه حدود ۵۵ تن گوگرد و یا ۱۱۰ تن اکسید گوگرد گردیده است).
۲۵. پروژه نصب آنالایزر‌های آنلاین بر روی خروجی دودکش¬ها بر اساس توافق با اداره کل محیط زیست استان و ارسال آنلاین اطلاعات (بر اساس الزامات برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر نصب آنالایزر‌های آنلاین، این پروژه در حال حاضر بصورت مرحله به مرحله در حال پیشرفت بوده و تا کنون تعداد ۱۰ عدد از کوره‌های این شرکت به سیستم پایش آنلاین مجهز گردیده است).
۲۶. جایگزینی گاز‌های دوستدار لایه ازن با هالون‌ها و فرئون‌های مخرب لایه ازون در سیستم‌های اطفاء حریق و سیستم‌های سرمایشی (با توجه به پروتکل مونترال و الزامات بین المللی آن در جهت کاهش آسیب ناشی از گاز‌های مخرب لایه ازن، نسبت به جایگزینی گاز‌های

دوستدار لایه ازن اقدامات لازم بعمل آمده و در مورد تجهیزات دارای این نوع از گاز اعم از سیستم‌های اطفاء حریق مخازن و سیستم‌های تبریدی این جایگزینی صورت پذیرفته است. بنحوی که در سیستم اطفاء حریق مخازن گاز CFI جایگزین هالون ۱۲۱۱ گشته و در سیستم‌های اطفاء حریق مراکز برق و کپسول‌های اطفاء حریق دستی گاز FM-۲۰۰ جایگزین گاز ۱۳۰۱ و BCF گشته است).
۲۷. ایجاد و توسعه و نگهداشت فضای سبز (جهت کاهش آلودگی هوای منطقه و با عنایت به تأثیر فضای سبز، در محدوده شرکت و مناطق همجوار اقدامات چشمگیری درخصوص ایجاد و توسعه و همچنین نگهداشت فضای سبز بعمل آمده است درحال حاضر کل فضای سبز ایجاد شده ۵/۱۱۴ هکتار بوده که در مقایسه با الزام سازمان حفاظت محیط زیست (اختصاص ۲۰ درصد از عرصه به فضای سبز) این مقدار در حدود ۵۰ هکتار بیشتر از حد الزام می‌باشد).
۲۸. استفاده از دوچرخه جهت جابجائی کارکنان در سطح شرکت (بمنظور تریج استفاده از دوچرخه جهت جابجائی‌های داخل شرکت تعداد ۱۶۰ دستگاه دوچرخه خریداری و به پرسنل تحویل گردیده که روش مذکور جایگزینی مناسب برای تردد‌های پرسنل توسط اتومبیل می‌باشد).

پروژه‌های زیست‌محیطی کلان:
۲۹. طرح بهبود فرآیند با هدف تولید سوخت مطابق با استاندارد‌های روز دنیا (Euro IV , Euro V , Euro VI) (با توجه به لزوم ارتقاء کیفیت فرآورده‌های نفتی مطابق با استاندارد‌های روز دنیا، طرح بهبود فرآیند با امکان تولید محصولات مطابق با استاندارد EURO ۴,۵,۶ و با هدف حفاظت از محیط زیست طراحی شده است. مهمترین مشخصه این واحد عدم افزایش ظرفیت پالایشگاه و امکان استفاده از ظرفیت فعلی (۳۷۵۰۰۰ بشکه در روز) بنحوی که از ظرفیت سایر واحد‌های فعلی کاسته و از فرآورده‌های سنگین و پر گوگرد در تولید فرآورده‌های بسیار مرغوب اعم از بنزین و گازوئیل طبق استاندارد EURO ۴,۵ بهره می‌جوید).
۳۰. احداث واحد‌های تقطیر ۳ و گاز مایع ۳ بمنظور رفع تنگنا‌های عملیاتی و تولید محصولات میانی و نهایی با کیفیت مرغوب‌تر در آینده‌ای نزدیک (جهت بهبود فرآید پالایش نفت خام ورفع تنگنا‌های عملیاتی، شرکت نسبت به احداث واحد‌های تقطیر ۳ و گاز مایع ۳ اقدام نموده که این امر نهایتاً منجر به حذف واحد کاهش گرانروی و تولید محصولات میانی و نهایی با کیفیت مرغوب‌تر خواهد شد).
۳۱. طرح مطالعاتی احداث مسیر راه آهن و اتصال به شبکه ریلی سراسری کشور (جهت ارسال محصولات و کاهش تردد تانکر‌های حمل و نقلو کاهش آلاینده‌های تولیدی توسط تانکر‌ها و همچنین کاهش مخاطرات ناشی از حوادث جاده‌ای طرح مطالعاتی فوق با هزین‌ای معادل ۱۳ میلیارد ریال در حال اجرا می‌باشد).
۳۲. پروژه انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر جهت مصارف صنعتی و کاهش مصرف منابع آب سالم (در پی کاهش استفاده از منابع آب سالم و همچنین اتخاذ سیاست‌های کاربری فاضلاب‌های شهری در مصارف صنعتی در راستای مدیریت صحیح آب، این شرکت اقدام به طراحی فرآیندی در خصوص انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر با هزینه‌ای با مبلغ ۲ میلیارد ریال و هزینه اجرا به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال نموده است).
۳۳. پروژه احداث واحد HERO (High Efficiency Reverse Osmosis) (با توجه به استفاده شرکت از پساب‌های بهداشتی نظیر پساب بهداشتی شاهین شهر جهت مصارف صنعتی و نیاز به یک سیستم تصفیه پیشرفته بمنظور به حداقل رساندن دور ریز واحد بازیافت، سیسیتم تصفیه فاضلاب به روش HERO برای اولین بار در شرکت به بهره برداری خواهد رسید).
۳۴. امکان سنجی پروژه احداث واحد ZLD (Zero Liquid Discharge) (جهت بازیابی و استفاده مجدد از پساب تولیدی واحد RO۵ (پساب واحد اسمز معکوس) پروژه مذکور در دست بررسی بوده که این پروژه نهایتاً منجر به خشک شدن استخر‌های تبخیری و بازیافت میزان ۲۵ متر مکعب در ساعت پساب نمکی خروجی از واحد اسمز معکوس و استفاده از این میزان آب در فرآیند تولید خواهد شد).
۳۵. پروژه نصب فلر سوم و چهارم (با راه اندازی واحد‌های جدید بنزین سازی و راه اندازی واحد‌های تقطیر ۳ و گاز مایع ۳ در آینده، بمنظور پیشگیری از احتراق ناقص گاز‌های ارسالی از این واحد‌ها به فلر‌های موجود در مواقع اضطراری، پروژه‌ی نصب فلر‌های سوم و چهارم محقق خواهد گردید).
۳۶. پروژه گرانوله سازی گوگرد جامد تولیدی (در راستای مکانیزه نمودن سیستم تولید گوگرد جامد و کاهش انتشارات ذرات جامد ناشی از تولید این محصول در محوطه باز، پروژه ساخت واحد گرانوله سازی گوگرد جامد با نظر و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست شروع و اوایل سال ۱۳۹۷ به بهره برداری خواهد رسید).

کنترل آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی:

۳۷. استفاده از فناوری زیست پالایی و گیاه پالایی جهت حذف آلودگی نفتی خاک (در راستای کاهش پسماند‌های صنعتی و امحاء لجن‌های نفتی حاصل از لایروبی مخازن ذخیره و کاهش هیدروکربن‌های نفتی موجود در خاک‌های آلوده بروش زیستی، فناوری جدید و کارآمد زیست پالایی توام با گیاه پالایی در دو فاز واقع درگلخانه و مزرعه تحقیقاتی پالایشگاه بصورت فاز پایلوت اجرا گردید).
۳۸. بررسی نشت فرآورده‌های نفتی و استقرار شرکت مشاور (طوبی تاک) توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این پروژه (پروژه مذکور با هدف بررسی پتانسیل‌های نشت مواد نفتی در صنایع نفتی با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد ریال با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع همجوار در حال انجام است).
۳۹. عقد قرارداد با شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش آلاینده‌های آب (در راستای پایش مستمر آلاینده‌های آب، علاوه بر اندازه گیری این پارامتر‌ها توسط آزمایشگاه شرکت بصورت مستمر، شرکت‌های معتمد محیط زیست نیز طی قرارداد منعقده اقدام به اندازه گیری و گزارش میزان آلاینده‌های خروجی از منابع نموده و تحت عنوان نتایج خود اظهاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش می‌نمایند).
۴۰. پاکسازی سفره‌های آب زیر زمینی بروش استحصال پلوم-های آلودگی (در پی مشاهده آلودگی نفتی در سفره‌های آب زیر زمینی در محدوده صنایع شمال شهر اصفهان، این شرکت اقدام به پایش و پاکسازی منطقه با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۹۹۲/۷ میلیارد ریال نموده است).
۴۱. اندازه گیری گاز‌های آلی فرار در خاک بمنظور حصول اطمینان از عدم نشت مواد به خاک (در راستای حصول اطمینان از عدم نشت مواد نفتی به خاک، آنالیز دوره‌ای نفاط GSH به تعداد تقریبی ۴۰۰ نقطه در سطح شرکت توسط دستگاه VOC meter صورت میپذیرد که بدین روش مقادیر بسیار جزئی بخارات هیدروکربن حتی در حد ppm بسهولت قابل ردیابی و کشف می‌باشد).

پروژه‌های R&D:

۴۲. تحقیق و بررسی نحوه استفاده از لجن‌های واحد بازیابی پالایشگاه اصفهان در کارخانه سیمان اردستان و اجرای طرح در مقیاس پایلوت تحت نظارت اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست.
۴۳. بررسی نقش باکتری‌های هالو آلکالیفیک تجزیه کننده فنل و سولفید به منظور تصفیه پساب اسپنت کاستیک در پالایشگاه نفت اصفهان.
۴۴. تصفیه پساب پالایشگاه اصفهان با استفاده از بیوراکتور غشایی.
۴۵. تولید انرژی و نمک زدایی میکروبی از پساب نفتی همراه با تشخیص مولکولی ژئوباکتر.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
0
قشنگ معلومه دارید خفت می کنید. انتقال خبر + سوانح و ایرادات قبلی + ادعاهای طرف درباره پیشرفت های بعضا حیالی و نصفه نیمه
نتیجه می شود، سوار شدن شما روی پالایشگاه و احتمالا همکاری متقابل و سکوت شما در برابر مشکلات پالایشگاه
مدیر پایگاه

سلام 
تشخیص شما قابلیت تحسین دارد. بله شیوه فعالیت ما نزدیکی هایی با برداشت شما دارد. اما اشتباه شما در دو موضوع خیمه زدن و سکوت کردن ما است. 
ما وارد تعامل مشترک برای رفع مشکلات و تنویر افکار عمومی می شویم، اما رسانه زرد خیمه زننده نیستیم. دوم اینکه ، ما فرصت مدیریتی برای اصلاح و بهبود می دهیم و عقد اخوت دائمی نداریم. 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، پایگاهی تخصصی ، مستقل و مستندنویس است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین