پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۲
چپ و راست خبر از کاهش مدت خدمت سربازی، توسعه انواع امریه ها و معافیت های گوناگون می رسد. این در حالی است که منطقه با انواع تنش های نظامی روبرو بوده و به ظاهر باید بر تقاضای خدمت سربازی افزوده شود؟ برخی از تحلیل گران معتقدند که خروج سربازی از حالت اجباری و الزام نیروهای مسلح به پرداخت حقوق باعص شده که گرایش آنها به استفاده از نیروی سرباز در مقابل کادر رسمی،کاهش یابد و بنوعی شاهد گذر از نیروهای نظامی و انتظامی سربازپایه به سمت ارتش حرفه ای باشیم. ناگفته نماند که قصور و تقصیرهای منجر به عدم توسعه توانمندی های نیروی انسانی جوان کشور در دوره سربازی و گذران عمر به بطالت آنهم بشکلی تاریخی در کشور، به هیچ وجه قابل گذشت نبوده و نیست. می شد برای توسعه توانمندی نیروی انسانی، دوره اجباری نظام وظیفه را با توسعه چند مهارتی در حوزه های فنی و حرفه ای ، تبدیل به دوره ای برای خروج کشور از بحران اشتغال ، بحران بیکاری ، بحران هویت پذیری اقتصادی جوانان و مواردی همانند نمود که متاسفانه غلبه نگاه پادگانی و ضعف برنامه ریزی ها در این حوزه، مانع تحقق این مهم گردید.

شعارسال: «سید محسن دهنوی»، عضو هیأت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی روز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: طی چندین جلسه کارشناسی با حضور قالیباف و سردار باقری برای رفع ابهام از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح قانون سربازی در برنامه هفتم توسعه تصمیماتی را گرفتیم.

خروج سربازی از حالت اجباری و الزام به پرداخت حقوق ماهیانه توسط نیروهای مسلح و تمایل آنها به سمت ارتش حرفه ای ؟! + آیا سربازی برچیده می شود؟

وی بیان کرد: طبق این توافق میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه خواهد رسید؛ یعنی حداقل ۳ ماه از خدمت تمامی سربازان کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأمین اعتبار دولت، نسبت به جایگزینی سرباز با سایر عضویت‌ها در حد اعتبار تأمین شده اقدام خواهد کرد. با این مصوبه، کاهش نیاز به سرباز، محقق شده و استفاده از سربازان در جایگاه‌های تخصصی افزایش می‌یابد. همچنین دانشجویان خارج از کشور، امکان معافیت تحصیلی خواهند داشت که این امر موجب تسهیل بازگشت نخبگان به کشور می‌شود.

مشمولان خدمت سربازی با ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و بیشتر معاف می‌شوند

دهنوی ادامه داد: ستاد کل نیرو‌های مسلح، برنامه‌ای جهت تعیین تکلیف مشمولان غایب تدوین و به مجلس ارائه خواهد کرد. مشمولان خدمت سربازی با ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و بیشتر معاف خواهند شد که این معافیت در جهت حمایت از مشمولان سربازی که تشکیل خانواده داده‌اند، وضع شد.

دهنوی گفت: این تصمیمات در قالب حکم پیشنهادی برای رفع ابهام شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه، امروز در سامانه قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی بارگذاری شد تا پس از تصویب در صحن مجلس و تأیید شورای نگهبان، اجرایی شود.

وی در پایان با تشکر از پیگیری‌ها و همکاری‌های قالیباف و سردار باقری، گفت: آقای قالیباف و سردار باقری موجب شکل‌گیری یک کار موفق مشترک بین مجلس شورای اسلامی و ستاد کل نیرو‌های مسلح، پس از سال‌ها شدند و امیدواریم این مسیر همکاری ادامه داشته باشد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 8بهمن1402، کدخبر: 6006521، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین