پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
دکتر محمد توکل چهره برجسته کشتی جهان و رییس اسبق فدراسیون کشتی پس از مدتی بیماری در سن ۸۹ سالگی درگذشت. توکل علاوه بر ریاست فدراسیون کشتی ایران، نایب رییسی فدراسیون جهانی کشتی، عضویت در هیات رییسه فدراسیون جهانی کشتی و ریاست کمیته پزشکی فدراسیون جهانی کشتی را در کارنامه خود داشت. محمد توکل متولد ۱۳۱۳ در قزوین بود. او در رشته پزشکی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده و سپس برای دوره تخصصی به انگلستان رفت. او رشته کشتی را زیر نظر مرحوم حبیب‌الله بلور سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آغاز کرد. وزیر ورزش با ارسال پیامی، درگذشت این پیشکسوت ورزشی کشور را تسلیت گفت.

شعارسال: بر اساس اطلاعات دریافتی، دکتر محمد توکل چهره برجسته کشتی جهان و رییس سابق فدراسیون کشتی ایران پس از مدتی بیماری در سن ۸۹ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. محمد توکل (۱۳۱۳ قزوین – ٩ اسفند ١۴٠٢ تهران) کشتی‌گیر، پزشک متخصص، ریاست پیشین فدراسیون کشتی ایران و هیئت‌رئیسهٔ فدراسیون کشتی جهانی (چهار دوره شش ساله) و نایب رئیس فیلا، ریاست کمیته پزشکی فدراسیون جهانی، یک دوره ۴ ساله رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا بود.

درگذشت دکتر محمد توکل پیشکسوت کشتی کشور در سن ۸۹ سالگی

توکل در سال ۱۳۳۳ در کنکور پزشکی دانشگاه تهران شرکت کرد و با نمره بالایی قبول شد. در سال ۱۳۳۹ دوره طب عمومی را به پایان برد و در کنکور ورودی به عنوان رزیدنت زنان و نازایی پذیرفته شد. در طول تحصیل در دانشکده علوم پزشکی نیز، کشتی را زیر نظر حبیب‌الله بلور آغاز کرده و عضو تیم ملی کشتی دانشگاه‌های ایران و کاپیتان تیم کشتی دانشگاه تهران بود. بعد از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۳ برای تکمیل تحصیل و اخذ فوق تخصص در رشته سرطان زنان و نازایی عازم انگلستان شد و در سال ١٣۴۶ به ایران بازگشت تا در بیمارستان هشترودیان در خیابان سپهبد قرنی، ۴۰ سال طبابت کند. از خاطرات این دوران وی می‌توان به صحبت او در خصوص اینکه پزشک علیرضا دبیر و مادرش بوده و او را به دنیا آورده و از طرفی در مسابقات جهانی تهران نخستین مدال جهانی این قهرمان را به گردنش انداخته است، اشاره داشت.

اولین پست ورزشی توکل ریاست فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان بود که توانست در آن پست خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد، سپس رئیس فدراسیون کشتی ایران شد و در همان سال (۱۹۷۶) میلادی در جریان المپیک مونترال کانادا به عضویت هیأت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی انتخاب گردید و سال بعد به عضویت فدراسیون کشتی آسیا درآمد.

دکتر توکل در سال ۱۹۹۲ در بارسلون اسپانیا مجدداً برای مرتبه دوم به عضویت هیأت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی و عضو کمسیون پزشکی آن فدراسیون که به مسائل دوپینگ می‌پردازد انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۲ و المپیک لندن عضو این فدراسیون بود. در سال ۲۰۱۱ و در حاشیه مسابقات جهانی استانبول ترکیه دکتر محمد توکل به همراه ابراهیم جوادی به عضویت تالار مشاهیر فیلا درآمدند.

توکل در دوره ۱۵ انتخابات فدراسیون کشتی و طی سال‌های ۵۶-۱۳۵۴، رئیس فدراسیون کشتی ایران بود. لازم به توضیح است که پیش از انقلاب ۱۳ نفر (۱۶ دوره انتخاباتی و ۱۳ نفر رئیس، سه نفر هر کدام دوبار انتخاب شده اند) و پس از انقلاب ۱۹ نفر (۱۹ دوره انتخاباتی و ۱۹ نفر، هر نفر تنها برای یک دوره) به عنوان ریاست فدراسیون کشتی منصوب شده‌اند.

اخیراً عبدالله موحد دارنده ۶ نشان طلای جهانی و المپیک که از آمریکا به ایران آمده بود، همراه با منصور برزگر به عیادت دکتر توکل رفته بودند. وی در چند سال اخیر امکان صحبت کردن و همچنین راه رفتن را از دست داده و ویلچرنشین شده بود.

در یکی از مراسم‌هایی که توسط صندوق حمایت از قهرمانان برگزار شد، عکسی از حسینعلی کلانی بازیکن سابق سرخپوشان در کنار بیژن ذوالفقارنسب پیشکسوت فوتبال و همچنین دکتر محمد توکل نایب رئیس پیشین فیلای سابق منتشر شد.

مراسم خاکسپاری دکتر توکل روز پنجشنبه ساعت ۱۱ صبح در بهشت زهرا برگزار می‌شود و در قطعه ۱۱۲ ردیف ۷۰۰ شماره ۱۳ بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در پیامی درگذشت دکتر محمد توکل از چهره‌های ماندگار کشتی ایران را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت به شرح زیر است:

فقدان دکتر محمد توکل که بسیاری از سال‌های زندگی‌اش را در عرصه‌ی مدیریتی کشتی ایران و جهان با خدمات باارزش سپری کرد، موجب تاثر و تالم است. زنده‌یاد دکتر محمد توکل با فعالیت در مسئولیت‌های ریاست فدراسیون کشتی، عضو هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی و رئیس کمیته‌ی پزشکی فیلا نمادی از یک مدیر توانمند، متخصص و متعهد بود و عملکرد درخشان آن فقید سعید، از او یک چهره برجسته و ماندگار برای کشورمان در ابعاد جهانی ساخت که مایه‌ی مباهات بوده است.

با گرامیداشت یاد و خدمات ارزشمندی که در رشته کشتی از خود بر جای گذاشت، این مصیبت بزرگ را به خاندان محترم و بازماندگان گرامی‌اش، جامعه پرافتخار کشتی و ورزش‌دوستان تسلیت می‌گویم و برای این بزرگوار از خداوند منان طلب صبر و سلامتی و برای روح آن تازه عزیز سفرکرده به دنیای باقی طلب آمرزش، رحمت و آرامش دارم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین