پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۵۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
رئیس‌جمهور ترکیه با اسماعیل هنیه، رهبر حماس دیدار کرد که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ماه اکتبر به استانبول سفر کرده است. رجب طیب اردوغان در این دیدار چند ساعته بر لزوم حفظ تمرکز بر غزه در بحبوحه تنش میان اسرائیل و ایران تاکید کرد.رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از فلسطینی‌ها خواست تا در برابر حمله اسرائیل به غزه که بیش از ۳۴ هزار نفر را کشته است، «با اتحاد عمل کنند».بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان گفت: «قوی‌ترین پاسخ به اسرائیل و راه پیروزی در وحدت و یکپارچگی نهفته است.» این نشست چند روز پس از آن برگزار شد که اردوغان حماس را با نیرو‌های انقلابی ترکیه مقایسه کرد که در دهه ۱۹۲۰ به اخراج ارتش‌های خارجی از آناتولی کمک کردند.درخصوص سفر روز شنبه اسماعیل هنیه رییس‌دفتر سیاسی حماس به ترکیه و دیدار با اردوغان، تحلیل‌ها و اخبار مختلفی مطرح می‌شود؛ از جمله اینکه ادعا شده قرار است دفتر حماس از دوحه قطر به ترکیه منتقل شود که تکذیب گردید.

شعارسال: درخصوص سفر روز شنبه اسماعیل هنیه رییس‌دفتر سیاسی حماس به ترکیه و دیدار با اردوغان، تحلیل‌ها و اخبار مختلفی مطرح می‌شود؛ از جمله اینکه ادعا شده قرار است دفتر حماس از دوحه قطر به ترکیه منتقل شود. در همین راستا برای بررسی این موضوع چند مولفه را باید مدنظر قرار داد؛ نخست اینکه در خاورمیانه هیچ کشوری برای قطر به اندازه ترکیه اهمیت ندارد.

پشت پرده سفر رهبران حماس به ترکیه + تکذیب انتقال دفتر حماس از قطر به ترکیه

اکنون حدود ۱۵هزار نیروی نظامی ترکیه در قطر حضور دارند تا پس از بحران محاصره این کشور از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر از نظام قطر حمایت و حفاظت کنند؛ بنابراین سفر وزیر خارجه ترکیه به قطر در هفته گذشته و سفر اسماعیل هنیه و خالد مشعل به ترکیه در روز شنبه می‌تواند حامل معنی و پیام خاصی باشد.

از یک‌سو اکثر خبرگزاری‌ها اشاره کردند که قطر تحت فشار آمریکایی‌ها می‌خواهد رهبران حماس را از دوحه به کشور دیگری منتقل کند. با این حال نباید از یاد برد که قطری‌ها روابط بسیار نزدیکی با ایالات‌متحده دارند و در سیاست‌های منطقه‌ای این کشور مانند مذاکرات با طالبان در دوحه نقشی جدی ایفا کردند.

از سوی دیگر، فارغ از بحث انتقال رهبران حماس به مکانی دیگر مانند ترکیه، لازم به ذکر است که به‌طور قطع در مذاکراتی که صورت گرفته مسائل و موارد مهم دیگری هم وجود دارد. در واقع پشت‌پرده تحولاتی در حال رخ دادن است که توجه به آن‌ها حائزاهمیت خواهد بود. به عنوان مثال نحوه استقبال از اسماعیل هنیه در استانبول نشان‌دهنده استقبال از فردی که قرار است برای حماس به دنبال دفتری جدید باشد، نبود، بلکه شاهد بودیم که از وی به‌عنوان رهبر قدرتمند یک گروه آزادیبخش استقبال به‌عمل آمد. کمااینکه اردوغان نیز چند روز قبل از این سفر تاکید کرده بود که حماس نه‌تن‌ها گروهی تروریستی نیست، بلکه جنبشی است که برای آزادی سرزمین خود مبارزه می‌کند.

بنابراین، این احتمال مطرح است که پشت‌پرده گفتگو‌هایی درخصوص راضی کردن حماس به قبول راه‌حل دوکشوری آغاز شده باشد. در واقع درخصوص مساله ۲کشور که اکنون آمریکا، اروپا، ترکیه و برخی کشور‌های عربی روی آن مانور می‌دهند، مشکل آن‌ها با تشکیلات خودگردان در کرانه باختری نیست، بلکه مساله اصلی پذیرش این موضوع از سوی حماس است؛ بنابراین به نظر می‌رسد روی طرح آمریکایی‌ها گفتگو‌ها صورت گرفته تا بعد از حماس از طریق ترکیه و قطر با رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص مذاکره شود. البته در این میان نتانیاهو و کابینه راست افراطی وی به هیچ عنوان مایل به بحث دوکشوری و موضوع صلح نیستند، اما واقعیت این است که در طول چندهفته اخیر با توجه به تحولاتی که صورت گرفت، متوجه شدیم رژیم صهیونیستی با تمامی ادعاهایش در مشت ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد؛ یعنی همین درگیری اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی نشان داد که رژیم غاصب جرات ندارد کار یا اقدامی را بدون حمایت آمریکا انجام دهد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد اکنون تحرکات سیاسی همزمان با اقدامات نظامی در حال رقم خوردن است که به مرور وزن تحرکات سیاسی نسبت به اقدامات نظامی بیشتر می‌شود که این موضوع می‌تواند پیامد‌های متفاوتی را در تحولات جاری رقم بزند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جهان صنعت، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1403، کدخبر: 451895، jahanesanat.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
بد بلایی است این ترکیه. مثل همین کشور هم چند کشور دیگه شامل ارژانتین ، اندونزی دارن جلو می رن. چین هم قبلا همین طور جلو رفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین