پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
«صالح العاروری» نائب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در حمله پهپادی به دفتر جنبش حماس در جنوب بیروت توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، که بود؟ صالح محمد سلیمان العاروری در ۱۹ آگوست سال ۱۹۶۶ در روستای «عاروره» واقع در رام‌الله متولد شد. وی در مدارس فلسطین تحصیل کرد و فارغ التحصیل کارشناسی معارف اسلامی از دانشگاه الخلیل است. او یکی از فرماندهان سیاسی و نظامی برجسته فلسطینی بود. العاروری یکی از موسسان گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس و مغز مدبر در زمینه تسلیحات این گردان به شمار می‌رود. شهید العاروری تقریبا ۱۸سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرد سپس از سرزمین‌های اشغالی فلسطین تبعید شد. در یکم نوامبر ۲۰۲۳ و در جریان نبرد طوفان‌الاقصی رژیم صهیونیستی برای بار دوم، منزل خالی از سکنه وی در رام‌الله را تخریب کرد. صالح العاروری سرانجام پس از یک عمر مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی سه شنبه ۲ژانویه ۲۰۲۴ در حمله پهپادی این رژیم در جنوب بیروت به شهادت رسید.

شعارسال: صالح العاروری (۱۹۹۶-۲۰۲۴)، از چهره‌های شناخته شده و مهم گردان القسام حماس و یکی از فرماندهان ارتش قسام، دیشب زمانی ترور شد که هنوز یک روز از ویژه برنامه‌ی زندگی العاروری در شبکه ۱۱ اسراییل در مورد میزان خطر او برای زندگی اسراییلیان نگذشته بود.

فرمانده حماس که اسراییل ترور کرد، که بود؟

العاروری شخصیت کاریزماتیک، زیرک و با ارتباطات قوی توصیف شده است. دولت ایالات متحده العاروری را چنین معرفی کرده که: "یکی از رهبران نظامی بلندپایه حماس است که قدمت نقش او به عنوان رهبر، به زمان دانشجویی او در دانشگاه الخلیل در اوایل دهه ۱۹۹۰ برمی گردد. " العاروری یکی از شخصیت‌های حماس بود که در تامین، جمع آوری و انتقال وجوه از طرف حماس مشارکت داشت.

آموزش، استخدام و زندان

العاروری در ۱۹ اوت ۱۹۶۶ در رام الله در کرانه باختری به دنیا آمد. در سال ۱۹۸۵ برای تحصیل در رشته حقوق شریعت در دانشگاه هبرون ثبت نام کرد. او به عنوان رئیس جناح اسلامی در دانشگاه انتخاب شد و در آنجا با کوتله اسلامیه (جنبه‌های اسلامی)، شاخه جوانان حماس در دانشگاه ارتباط برقرار کرد. العاروری از طریق ارتباط خود با کوتله اسلامیه، معین شهیب، یکی از عوامل حماس مستقر در دانشگاه بیر را ملاقات کرد که العاروری را در حماس استخدام کرد و تأمین مالی زیرساخت‌های دستگاه نظامی حماس در الخلیل را به او سپرد.

در نوامبر ۱۹۹۰، العاروری توسط مقامات اسرائیلی دستگیر شد. او تنها شش ماه را در بازداشت اداری گذراند، اما اندکی پس از آزادی بعد دوباره دستگیر شد و ۱۵ سال را به دلیل نقش رهبری خود در حماس در زندان گذراند. هنگامی که او در سال ۲۰۰۷ از زندان اسرائیل آزاد شد.

به مصاحبه‌کنندگان گفت که "او حملات تروریستی انکار می‌کند" و اظهار داشت که حماس "اگر غیرنظامیان را هدف قرار دهد آسیب می‌بیند. "

در سال ۲۰۰۷، العاروری مجدداً توسط مقامات اسرائیلی دستگیر و در مارس ۲۰۱۰ آزاد شد، احتمالاً به دلیل نقش تعیین کننده او در آزادی سرباز اسرائیلی گیلاد شالیت که در سال ۲۰۰۶ توسط حماس اسیر شده بود، زیاد در زندان نماند. العاروری بعداً از غزه اخراج شد، زیرا حضور او تهدیدی برای اسرائیل شناخته شد. سپس به دمشق، سوریه نقل مکان کرد و در آنجا به دفتر سیاسی حماس به ریاست خالد مشعل پیوست. هنگامی که خالد مشعل در آغاز جنگ داخلی سوریه دمشق را ترک کرد، العاروری به استانبول، ترکیه نقل مکان کرد و در آنجا دفتر خود را تأسیس کرد. تا سال ۲۰۱۵، العاروری در ترکیه زندگی می‌کرد. در دسامبر ۲۰۱۵، گزارش شد که او ترکیه را به قصد لبنان ترک کرده است. "وای نت نیوز" گزارش داد که خروج العاروری بخشی از تلاش‌های آشتی ترکیه و اسرائیل بوده و این مورد در دیداری که در اوایل ماه دسامبر بین طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه و خالد مشعل رهبر سیاسی حماس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفته است.

العاروری بر خلاف سیاست تندرو رهبری حماس، معمولاً به عنوان یک رهبر عملگرا معرفی می‌شد. در استانبول، العاروری ظاهراً مستقل از بقیه‌ی سازمان عمل می‌کرد و همین مساله به این که حماس، سازمانی با چند رئیس است، دامن می‌زد. شاخه ترکیه حماس معمولاً بدون در نظر گرفتن جنبش به عنوان یک کل و بدون دخالت رهبری حماس و مستقل تصمیم می‌گرفت.

به گفته "متیو لویت" از اندیشکده موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه، العاروری "یکی از چهره‌های کلیدی در پشت تلاش‌های حماس برای جوان سازی شبکه‌های عملیاتی این گروه در کرانه باختری بوده است. " لویت اظهار کرده که "او در این مدت ده‌ها نفر را برای ربودن اسراییلی‌ها به منظور مبادله با اسرای فلسطینی اعزام کرده است. "در واقع، حماس بر این باور است که این استراتژی یکی از مؤثرترین راهبرد‌ها برای آزادی افراد وابسته به آن است.

العاروری در کنفرانسی در ترکیه در ۲۰ اوت ۲۰۱۴ گفت که حماس مسئول ربودن و قتل نوجوانان اسرائیلی در سال ۲۰۱۴ است. با این حال، ادعای او مورد تردید کارشناسان قرار گرفت. تشکیلات دفاعی اسرائیل فکر می‌کند که العاروری به ربودن خود می‌بالید و ارتباطی با این آدم ربایی نداشت.

در سال ۲۰۱۱، العاروری با هماهنگی ماهیر صلاح، مسئول مالی حماس مستقر در عربستان سعودی، انتقال وجوه به خانواده‌های افسران متوفی حماس را تسهیل کرده بود.

در سال ۲۰۱۵، صالح العاروری در فهرست تروریست‌های آمریکا قرار گرفت و برنامه‌ی "پاداش برای عدالت" برای او مورد جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین کرده بود.

فعالیت‌های دیپلماتیک

العاروری اغلب به عنوان بخشی از هیئت‌های حماس سفر می‌کرد و در جلسات رسمی شرکت می‌کرد. او در مارس ۲۰۱۲ با اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. او در اکتبر همان سال در دیدار امیر قطر از نوار غزه شرکت کرد.

العاروری به همراه سه تن از همراهانش، دوم ژانویه ۲۰۲۴ در بیروت مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند.

منابع:

"۱-Wanted: Information that brings to justice... Salih al-Aruri". Rewards for Justice. Archived from the original on ۳۰ May ۲۰۱۹. Retrieved ۱ August ۲۰۱۹.

McCoy, Terrance ۱۰ July ۲۰۱۲-. "The enigmatic Hamas leader allegedly behind the Israeli kidnappings that ignited war". Washington Post. Archived from the original on ۲۳ July ۲۰۱۵. Retrieved ۲۳ July ۲۰۱۵.

Levitt, Matthew (۹ July ۲۰۱۴۳-. "Hamas' Not-So-Secret Weapon". Foreign Affairs. Archived from the original on ۱۶ September ۲۰۱۶. Retrieved ۲۸ April ۲۰۱۶.

"IDF demolishes West Bank home owned by senior Hamas official Arouri". Times of Israel. ۳۱ October ۲۰۲۳. -۴

"Israeli drone attacks Hamas office in Beirut, killing four - Lebanese news agency". Reuters. ۲ January ۲۰۲۴۵-. Retrieved ۲ January ۲۰۲۴.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فراز، تاریخ انتشار: 12دی1402، کدخبر: 67941، www.farazdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین