شعارسال: اسامی رتبههای برتر کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. در کنکور امسال یکمیلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر داوطلب حضور داشتند. بررسی رتبههای برتر کنکور خبر از برتری تهران در کسب رتبههای برتر میدهد. تهران با ۱۱ رتبه برتر در صدر جدول رتبههای برتر قرار گرفت که نسبت به سال گذشته سهم کمتری را خود اختصاص داد است. دیگر شهرستانها نیز موفق به کسب ۲۹ رتبه برتر شدند. ۱۵ استان رتبه برتر داشتند و ۱۶ استان کشور، فاقد رتبه برتر در کنکور ۱۴۰۳ بودند.
در میان ۱۱ رتبه برتر تهرانی، یک نفر از رشته تجربی، ۴ نفر از رشته ریاضی، یک نفر از رشته زبان و پنج نفر از رشته انسانی بودند و به این ترتیب تهرانیها توانستند رتبههای ۲ تجربی، رتبههای ۲،۳ و ۶ و ۱۰ ریاضی و رتبههای ۲ و ۱۰ انسانی را از آن خود کنند.
خراسانرضوی نیز دومین استان در جدول کسب رتبههای برتر در کنکور امسال بوده است و با ۷ رتبه برتر که ۳ نفر از آنها رتبههای ۵، ۳ و ۹ تجربی و بقیه ۹ ریاضی، یک هنر، پنج زبان و ۲ انسانی بودند در جایگاه دوم قرار گرفت.
استان اصفهان با کسب رتبههای ۳ هنر، ۳و ۴ زبان و ۱۰ انسانی در رتبه سوم قرار گرفت.
استان آذربایجانشرقی نیز با کسب ۸ تجربی و رتبه یک و ۸ ریاضی در مرتبه بعدی قرار گرفت. استانهای خراسان جنوبی، فارس، قزوین و یزد هر کدام با دو رتبه برتر در ردههای بعدی قرار گرفتند و استانهای آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، هرمزگان و همدان هر کدام با یک رتبه برتر سهمی از ۲۹ رتبه برتر کنکور ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دادند.
بررسی نوع مدارس در ۳ گروه اصلی آزمایشی کنکور ۱۴۰۳ هم نشان میدهد که باز دست برتر با دانشآموزانی بوده که در مدارس سمپاد و تیزهوشان درس خواندهاند بهطوریکه ۷۳ درصد از برترینهای این سه گروه را سمپادیها تشکیل دادهاند. جالب اینجاست که در گروه علوم تجربی حتی یک نفر هم از مدارس غیرسمپادیها وجود ندارد!
کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی و سهم اندک آنها در میان برترینهای کنکور همیشه مورد نقد بوده است، اتفاقی که امسال هم با در نظر گرفتن سهم ۷ درصدی از بین ۳۰ نفر برتر نشان میدهد که واقعا این مدارس نتوانستهاند، آنطور که انتظار میرود سهم قابل توجهی را در کنکور داشته باشند. وضعیت در مدارس نیمهدولتی هم همین است، بهطوریکه درمجموع ۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی، تجربی و علوم انسانی تنها دانشآموزان دو مدرسه نیمهدولتی توانسته بودند در میان برترینها قرار بگیرند. سهم اندکی که نشان میدهد حتی حضور در میان نیمهدولتیها هم شانس بیشتری از آنچه در مدارس دولتی وجود دارد، در اختیار دانشآموزان قرار نمیدهد. اتفاقی که میطلبد تا مسئولان آموزشوپرورش یک بار برای همیشه فکری برای این داشته باشند؛ چراکه طبیعتا بخش قابل توجهی از جمعیت دانشآموزی در مدارس دولتی تحصیل کرده و از سوی دیگر، این مدارس سهم قابل توجهی را در استانهای محروم از حیث بار آموزشی در دوره متوسطه برعهده دارند، اما سهم کمتر از ۱۰ درصدی این مدارس در برترینهای کنکور نشان میدهد، عملا شانس قرارگیری آنها در میان برترینها بهشدت پایین است.
بعد از سمپادیها، این دانشآموزان غیرانتفاعی هستند که میتوانند سهم بیشتری را از سفره برترینهای کنکور داشته باشند. اتفاقی که بار دیگر این مهم را یادآور میشود که برای رسیدن به رتبه برتر کنکور که مجوز تحصیل در رشته و دانشگاه برتر کشور خواهد بود، نمیتوان خیلی به تحصیل در مدارس دولتی و نیمهدولتی دلخوش کرد و عملا شانس قبولی از طریق این مدارس با در نظر گرفتن جمعیت دانشآموزی آنها به حدی پایین و شاید غیرممکن باشد.
اگر بخواهیم به برترینهای کنکور ۱۴۰۳ را با عینک جنسیتی نگاه کنیم، باید عنوان کرد سهم داوطلبان دختر در مجموع ۳۲.۵ درصد بوده و ۶۷.۵ درصد دیگر در اختیار دانشآموزان پسر بوده است. جالب اینجاست که در بین برترینهای گروه آزمایشی ریاضی حتی یک داوطلب دختر هم وجود ندارد! و تمام ۱۰ رتبه برتر این گروه در اختیار پسران بوده است. این وضعیت در علوم تجربی هم چندان تعریفی ندارد؛ چراکه سهم داوطلبان دختر در این گروه تنها ۱۰ درصد بوده است. وضعیت، اما در علوم انسانی تغییر قابل توجهی داشته و ۳۰ درصد برترینهای آن را دختران تشکیل میدهند؛ اتفاقی که در گروه هنر به صورت ۱۰۰ درصدی محقق شده و در گروه زبان نیز ۸۰ درصد جمعیت در اختیار دختران بوده است.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون