پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۶۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
هزینه نگهداری راه‌های کشور موضوع پرحاشیه چندین ده سال اخیر است. چرا که تناسبی بین بودجه تخصیص داده شده برای این کار و عوارض اخذ شده و هزینه‌های نگهداری، وجود ندارد. بر این قاعده، راه‌های کشور دچار انواع مشکلات شده و کسی هم پاسخگو نیست. با وجود انکه احکام مناسبی در برنامه هفتم توسعه برای تخصیص بودجه به نگهداری راه‌ها اختصاص یافته، منتقدان، امید چندانی به بهبود نظام‌مند وضعیت راه‌ها ندارند، چرا که ورودی این کار یعنی حلقه پیمانکاران و کیفیت کار تحویلی را بشدت دچار چالش می‌بینند. کشور بعد از ده‌ها سال، فاقد بانک اطلاعات رصد مستمر وضعیت راه‌ها است و طرفا به تهیه اطلس دو ساله اکتفا شده است؟ هیچ نهادی پاسخگو به کیفیت بعضا پائین کار پیمانکاران (بخوانید دزدی از کار) نیست. قرارداد‌های پیمان با انواع متمم‌های خود، دچار نوعی عدم شفافیت هستند. در چنین شرایطی صحبت از هزینه ۱۰ تا ۱۰۰ همتی نگهداری و توسعه راه‌های کشور می‌شود. از یک طرف، توسعه و بهبود راه‌های کشور یک الزام است و از طرف دیگر، هیچ دولتی (حتی ضعیف ترین دولت‌ها هم که باشد)، نباید بحث نظارت بر کیفیت هزینه کرد در پروژه‌های پیمانکاری را فراموش کند. ما خیلی سربسته به یکی از مهمترین حوزه‌های دارای پتانسیل فساد اشاره کردیم.

شعار سال: علیرضا سیاهپور، مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور، با بیان اینکه عمده خرابی‌ها جاده‌های کشور در حوزه بهسازی سنگین و سبک است، اظهار کرد، از ۶۶ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه‌های شریانی کشور براساس آخرین برداشت و پایش در سال ۱۴۰۱، میزان خرابی‌های نیازمند بهسازی سبک و سنگین (شروع خرابی‌ها تا خرابی‌های سنگین) حدود ۴۶ درصد، خرابی‌های نیازمند نگهداری پیشگیرانه (آستانه خرابی) جاده‌ها ۳۳ درصد و نگهداری جاری (جلوگیری اولیه از خرابی) در حدود ۲۱ درصد بوده است. تامین اعتبار برای رسیدگی به شریان‌های اصلی از محل ۹ درصد عوارض دولتی جابه جایی کالا و محل تامین اعتبار برای راه‌های روستایی و فرعی از محل تامین اعتبار استانی است.

خرابی ۴۰ درصد جاده‌های اصلی کشور بنا بر پایه آماری سال ۱۴۰۱ + نیازمندی به ۷۲ همت بودجه جهت احیا و بازسازی

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور تصریح کرد: هزینه‌هایی که در سال ۱۴۰۱ براساس ضرایب پیشنهادی برداشت کردیم نشان داد که برای اصلاح خرابی‌ها به ۷۲ همت اعتبار نیاز داریم. در سال گذشته برای ۲۲ هزار کیلومتر از جاده‌ها با راهکار آسفالت‌های حفاظتی برای نگهداری پیشگیرانه، نگهداری جاری، بهسازی سبک شامل لکه گیری، بهسازی سنگین شامل روکش واقداماتی از این دست، ۷۲ همت پیش بینی اعتبار شده بود که از این میزان حدود۱۵ همت تامین منابع شد.

سیاهپور در ادامه گفت: با اقداماتی که سال گذشته انجام و به روزرسانی‌هایی که صورت گرفت خوشبختانه در حوزه بهسازی سبک و سنگین توانستیم شش درصد خرابی‌ها را کاهش دهیم و مجموع خرابی‌های سبک و سنگین به ۴۰ درصد رسید. همچنین نگهداری پیشگیرانه را از ۳۳ درصد به ۱۲ درصد رساندیم که بهبود بیشتری را در این بخش شاهد بودیم. از طرفی میزان ۲۱ درصد نگهداری جاری به ۴۸ درصد رسید که این یعنی بهبودی در جاده‌ها افزایش یافت.

وی با بیان اینکه پنجمین دوره پایش را از اواسط سال یعنی سه ماه پیش شروع کردیم و خرداد سال آینده نتایج این پایش را اعلام خواهیم کرد، گفت: این پایش هر دوسال یکبار انجام می‌شود و براساس آن می‌توانیم عدد نهایی را اعلام کنیم که چقدر از جاده‌های اصلی خراب هستند و نیاز به نگهداری دارند. براساس آخرین پایش ها، بیشترین خرابی جاده‌ها متعلق به استان اصفهان است و بنابراین این استان به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا محور‌های خود را بهبود بخشد. همچنین بهترین استان نیز براساس طول راه و نسبت خرابی‌ها استان البرز گزارش شده است. استان‌های خراسان شمالی، قم، کرمان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان نیز جزو جاده‌هایی است که شرایط خرابی و شدت خرابی آن‌ها از متوسط کشوری کمتر است و شرایط بهتری دارند. برای بهبود جاده‌های هر استان به طور متوسط ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خرابی ۴۰ درصد جاده‌های اصلی کشور بنا بر پایه آماری سال ۱۴۰۱ + نیازمندی به ۷۲ همت بودجه جهت احیا و بازسازی

سیاهپور با بیان اینکه سال گذشته پیش بینی شد که برای حدود ۱۲ هزارو۵۰۰ کیلومتر راه شریانی آسفالت حفاظتی و لکه گیری و ... انجام شود. لذا،براساس پایش ها، تحلیل ها، ترافیک جاده ها، طول راه، سهم هر استان در ابتدای سال مشخص و اعتبارات را به استان ابلاغ می‌کنیم. استان هم برای محور‌های مهم خود برنامه ریزی و نوع اصلاح را مشخص می‌کنند و در نهایت طی مناقصه پیمانکار مشخص می‌شود. امسال حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راهکار پیشگیرانه را به استان‌ها ابلاغ کردیم و براساس آخرین گزارش‌ها تا کنون حدود ۱۲ هزار کیلومتر در استان‌ها اقدامات انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال هدفی که برنامه ریزی کردیم محقق شود. همچنین امیدواریم با پیش بینی منابع مالی که در قانون برنامه هفتم آمده بتوانیم تعهدات و بدهی‌های موجود را به پیمانکاران پرداخت کنیم.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تجارت نیوز. منتشره در 17 آذر 1403. کدخبر: 953308 . https://tejaratnews.com.

اخبار مرتبط
برچسب ها: دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری ، علیرضا سیاهپور ، خرابی جاده ها ، خرابی راه ها ، نقش جاده در تصادف ، نامناسب بون جاده ، خرابی جاده و تصادف ، علیرضا سیاهپور مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه ، علیرضا سیاهپور کیست ، رزومه علیرضا سیاهپور ، سوابق علیرضا سیاهپور ، انتقاد از علیرضا سیاهپور ، خرابی ۴۰ درصد جاده‌های اصلی کشور ، خرابی جاده های کشور ، اطلس راه های کشور ، بانک اطلاعات راه های کشور ، هزینه رفع خرابی راه های کشور ، خرابی ۴۰ درصد جاده‌های اصلی کشور بنا بر پایه آماری سال ۱۴۰۱ ، نیازمندی به ۷۲ همت بودجه جهت احیا و بازسازی ، احکام برنامه هفتم توسعه برای نگهداری راه ها ، نظارت بر کیفیت هزینه کرد در پروژه‌های پیمانکاری ، نظارت بر پروژه‌های پیمانکاری ، بهسازی سنگین و سبک راه ، شروع خرابی‌ها تا خرابی‌های سنگین ، نگهداری پیشگیرانه ، نگهداری جاری ، از محل ۹ درصد عوارض دولتی ، آسفالت های حفاظتی ، پایش راه های کشور ، بیشترین خرابی جاده‌ها متعلق به استان اصفهان ، استان های دارای بدترین راه های کشور ، وضعیت راه ها در استان های مختلف ، وضعیت خرابی جاده ها در استان های مختلف
برگزیده ها
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین