پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 07
کد خبر: ۳۹۷۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
چند وقتی است که ساحت علم بشکل غیر مستقیم و با انواع توجیحات ، مورد دخالت برخی نهادهای غیرمسئول قرار گرفته است. موضوعی که حتی در کوتاه مدت ضربات جبران ناپذیری را بر شالوده و چارچوب های توسعه علمی کشور وارد کرده و باعث ایجاد انواع آسیب ها در روند تامین منافع ملی بواسطه فعالیت و خروجی های مورد انتظار از نهاد علم و دانشگاه شده است. باید پرسید که آیا بدون حفظ استقلال دانشگاه ، امکان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی وجود دارد؟ آیا بدون احترام به استقلال دانشگاه ، امکان توسعه علمی و نظریه پردازی وجود دارد؟ به حاشیه راندن کنشگران علمی( خصوصا گروهی از اساتید با طرز تفکر نسیتا خاص یا الگوهای رفتاری غیرهماهنگ با ترجیحات سیاسی) چه معنایی می تواند داشته باشد و چه پیغامی را به جامعه منعکس می کند؟ آیا خود نهاد علم، توان خودتنظیمی و خودپایشی درونی را ندارد؟ کارن ابری نیا ، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، با اشاره به مسأله دخالت نهادهای غیرمسئول در دانشگاه‌ها گفت: ما مکرراً نگرانی خود را درباره استقلال و آزادی عمل دانشگاه‌ها ابراز کرده‌ایم. بحث معیشت اساتید دانشگاه ، دومین موضوع قابل تامل بوده و کم توجهی به این دو موضوع، فاجعه مهاجرت کسترده نخبگان را به همراه دارد.

شعارسال: کارن ابری‌نیا، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، امروز در نشست سراسری کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب به تشریح فعالیت‌ها و چالش‌های این کانون پرداخت.

وی با اشاره به این‌که بر اساس اساسنامه کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، هر واحد دانشگاهی باید ۲۰ عضو داشته باشد تا بتواند تشکیل شود، اعلام کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۴۵ واحد دانشگاهی و پژوهشگاهی به این کانون پیوسته‌اند.

الزام به مصون نگاه داشتن دانشگاه‌ها از دخالت نهادهای غیرمسئول  + آیا بدون حفظ استقلال دانشگاه ، امکان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی وجود دارد؟

ابری‌نیا تصریح کرد: شورای مرکزی کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با حدود ۱۶ عضو، در سطح ملی فعالیت می‌کند و از زمان برگزاری مجمع عمومی در سه سال پیش، این کانون پیوسته به کار خود ادامه داده است.

وی افزود: اعضای شورای مرکزی و نیز اعضای علی البدل و بازرسی، به مدیریت فعالیت‌ها می‌پردازند و بیشتر از ۸ کارگروه تخصصی در این کانون فعال هستند.

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران همچنین به برگزاری ۴۸ جلسه طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این جلسات در سال ۱۴۰۳ به صورت هفتگی برگزار شده و تعداد آن افزایش یافته است.

ابری‌نیا افزود: این کانون علاوه بر برگزاری گردهمایی‌ها، با مسئولان کشور از جمله نمایندگان مجلس و وزیر علوم نیز جلسات متعددی داشته است.

وی در ادامه به تولید مستندات و گزارش‌های علمی اشاره کرد و گفت که این مستندات می‌توانند نقش مهمی در تصمیم‌سازی‌ها داشته باشند.

ابری‌نیا تأکید کرد: کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران همواره در تلاش است تا به نیاز‌های اعضای هیئت علمی پاسخ دهد و به همین دلیل، ۲۸ بیانیه و نامه در طول این سه سال منتشر کرده که نیمی از آن‌ها به مسائل معیشتی و رفاهی اعضای هیئت علمی اختصاص دارد.

ابری‌نیا با ابراز نگرانی از شرایط نامساعدی که اعضای هیئت علمی در دوران‌های مختلف با آن مواجه بودند، به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که بر فعالیت‌های آن‌ها تأثیر گذاشته، اشاره کرد.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که برخی از دانشگاه‌ها هنوز به مقررات همکاری با انجمن‌های غیردولتی را رعایت نمی‌کنند و این موضوع همچنان ادامه دارد.

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در ادامه سخنان خود نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی آموزگاران هشدار داد و خواستار توجه بیشتر دولت به استقلال و حقوق دانشگاه‌ها شد.

وی بیان کرد: کانون صنفی استادان ایران به عنوان نماینده دانشگاهیان، بر دغدغه‌های آن‌ها تاکید داشته و به دنبال تحقق حقوق و مزایای مناسب برای اعضای هیئت علمی خواهد بود.

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، در ادامه سخنان خود به مسأله دخالت نهاد‌های غیرمسئول در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ما مکرراً نگرانی خود را درباره استقلال و آزادی عمل دانشگاه‌ها ابراز کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه وجود مراکز تصمیم‌گیری متعدد در حوزه آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد، از مهاجرت نخبگان نیز ابراز نگرانی کرد.

ابری‌نیا خاطرنشان کرد: که امروز شاهد حضور پررنگ دانشگاهیان در دولت هستیم و این موضوع می‌تواند نقطه امیدی برای حل مشکلات دانشگاهی باشد.

وی به اشراف کامل دکتر عارف و دکتر سیمایی به مسائل آموزش عالی اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور نیز در مناظره‌های خود حساسیت خاصی نسبت به دانشگاه‌ها ابراز کرده و از آن‌ها حمایت کرده است.

وی تأکید کرد: کانون صنفی استادان به نمایندگی از دانشگاهیان، دغدغه‌ها و مطالبات آن‌ها را در بیانیه‌ها و نامه‌های خود مطرح کرده و تصریح کرد که این درخواست‌ها صرفاً به مسائل معیشتی اعضای هیئت علمی محدود نمی‌شود. ابری‌نیا گفت: "ما از منظر منافع ملی به این موضوع نگاه می‌کنیم و نگران وضعیت نهاد علم در شرایط بحرانی اقتصادی کشور هستیم.

وی همچنین به کاهش حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی در چند سال اخیر اشاره کرد و به توقف قانون همسان‌سازی و وضع مالیات‌های جدید اشاره کرد که باعث تنگنا برای اعضای هیئت علمی شده است.

به گفته وی، برخی از اساتید به ناچار به دنبال کسب درآمد از طریق مشاغل دیگر رفته‌اند.

ابری‌نیا همچنین به فساد و رانت‌های چند هزار همتی در کشور اشاره کرد و خواستار اصلاح این شرایط شد.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی کانون، اثربخشی دانشگاه‌ها در جامعه است و بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها بتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند و در پیشرفت علوم موثر باشند.

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی معتقد است: عدم سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها موجب عقب‌ماندگی و کندی در پیشرفت علوم پایه، مهندسی و فناوری شده است و از مسئولان خواست تا به نیاز‌های دانشگاه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

حقوق استاد دانشگاه به ۱۰۰۰ دلار نمی‌رسد

ابری‌نیا تصریح کرد: حقوق استاد دانشگاه با رتبه ۴۵ به ۱۰۰۰ دلار آمریکا نمی‌رسد و این در حالی است که حقوق متوسط یک عضو هیئت علمی در سال ۸۳ معادل ۷ سکه طلا بود که الان به نیم سکه کاهش یافته است.

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران گفت: این وضع موجب تهی شدن دانشگاه‌ها از اساتید پژوهشگران و دانشمندان می‌شود که به ناچار مهاجرت می‌کنند و کشور از این تجربه و ظرفیت ارزشمند محروم می‌شود.

وی سپس از دولت تقاضا کرد که از وارد شدن زیان بیشتر به پیکره نهاد علم جلوگیری شود و دانشگاه را به جایگاه رفیع خود بازگرد به گفته وی؛ دانشگاه به عنوان موتور توسعه باید در حال پیشرفت و توسعه باشد.

ابری‌نیا نیز از سخنان رئیس جمهور در مناظره‌ها که در آن به اهمیت وجود کارشناسان، متخصصین و دانشمندان اشاره کرده بود، یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که این موضوع در سطح کشور به طور وسیع اتفاق بیفتد و کشور به مسیر دانش بازگردد و به سوی پیشرفت و توسعه سوق پیدا کند.

الزام به مصون نگاه داشتن دانشگاه‌ها از دخالت نهادهای غیرمسئول  + آیا بدون حفظ استقلال دانشگاه ، امکان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی وجود دارد؟

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
محمدرضا عارف خود ریاست این کانون را نیز به عهده دارد در نشستی دوساعته در دانشکده علوم دانشگاه تهران، پای دغدغه‌ها و خواسته‌های اعضای هیئت علمی و اساتید برجسته دانشگاهی سراسر کشور نشست. وی با تأکید بر اینکه دولت وفاق ملی دولت منتخب دانشگاهی است، تصریح کرد: در مقایسه با سایر دولت‌های گذشته بیشترین وزرا و مدیران ارشد از بدنه دانشگاهی در این دولت به کار گرفته شده‌اند.

اعتقاد دولت چهاردهم شکل‌گیری کانون‌های فکری و بهره‌گیری از نظرات اساتید جوان است
وی با بیان اینکه دولت چهاردهم اعتقاد دارد، مشکلات کشور از طریق بهره‌گیری از نظریات اساتید دانشگاهی و نخبگان کشور حل می‌شود، ادامه داد: باید بررسی کنیم که با چه سازوکاری می‌توان از توان برجسته و مزیت نیروی انسانی علمی کشور برای حل مشکلات استفاده کرد که در این راستا دولت از سازوکار تشکیل اتاق‌های فکر در بدنه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی بهره گرفته است. اهمیت جایگاه اتاق‌های فکر و بهره‌گیری از نظرات آنان در دولت تا جایی است که بعضا از آن به عنوان موازی‌کاری نیز یاد می‌شود که البته رئیس‌جمهور، وزرا و من به شکل‌گیری کانون‌های فکری برجسته و به ویژه بهره‌گیری از نظرات اساتید جوان معتقد هستیم.

منطقه آزاد علم و فناوری از ضرورت‌های اساسی ارتقاء علم و دانش در کشور است
عارف با تأکید بر اینکه راهبرد دولت چهاردهم تقویت دیپلماسی عمومی، اقتصادی و در رأس آن دیپلماسی علمی است، تصریح کرد: در زمینه دیپلماسی سیاسی با توجه به شرایط کنونی کشور با مشکلاتی روبرو شده است. اما در زمینه دیپلماسی علمی با وجود دانش‌آموختگان و اساتید برجسته علمی باید هرچه سریع‌تر مسائل آنان حل شود تا جایی که برخی از اساتید برای ارائه یک مقاله علمی و حضور در سمینار‌های بین‌المللی قادر به تأمین منابع مالی لازم نیستند. وی ایجاد منطقه آزاد علم و فناوری را یکی از ضرورت‌های اساسی برای حضور پررنگ و ارتقاء علم و دانش در کشور برشمرد و گفت: با توجه به اینکه در تعامل با دنیا طی سالیان گذشته مشکلاتی به وجود آمده است و باید تشکیل مناطق آزاد علم و فناوری و یا فعالیت مجازی یا فیزیکی آنان با بهره‌گیری از نظرات اساتید دانشگاهی بررسی شود.

ناترازی‌های علم و فناوری‌های پیشرفته با کمک دانشگاهیان حل می‌شود
عارف افزود، امروز بکارگیری فناوری‌های پیشرفته نه یک انتخاب بلکه الزام است. وی به ناترازی‌ها به ویژه در حوزه انرژی در کشور اشاره و تأکید کرد: یکی از مهمترین ناترازی‌های کشور در حوزه علم و فناوری‌های پیشرفته است و دانشگاهیان به عنوان مسئولان پیشرفت باید در زمینه حل این ناترازی به دولت کمک کنند و دولت راهی جز توجه به این قشر نخبه و اساتید دانشگاهی ندارد. زمانی در کشور تنها بحث مهاجرت یک نخبه علمی بود، اما در حال حاضر شاهد هستیم یک شرکت دانش‌بنیان با وجود حضور در داخل کشور خدمات خود را تنها به شرکت‌ها و کشور‌های خارجی ارائه می‌کند و درآمد‌های دلاری نیز به دست می‌آورد که نشان می‌دهد نتوانستیم از ظرفیت‌های بزرگ این شرکت‌ها در داخل استفاده کنیم.

اقدامات خوبی در حوزه مسکن اساتید از طریق مولدسازی دارایی‌ها انجام شده است
معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص ناترازی تأمین معیشت اساتید دانشگاهی تصریح کرد: وضعیت معیشتی اساتید به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و با اعضای کانون صنفی جلسات مفصلی برگزار شده است. در گذشته اتفاقات مثبت برای حقوق اساتید رخ داد و باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور افزایش‌های متناسب با تخصیص منابع صورت پذیرد.
رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در زمینه حل مسئله مسکن دانشگاهیان گفت: در اوایل روی کار آمدن دولت چهاردهم با وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌ها برای حل مسکن اساتید از طریق مولدسازی دارایی‌ها اقدامات خوبی انجام شده است که در این زمینه برای مسکن اساتید و خانه‌سازی موافقت شده است تا با تغییر کاربری برخی از زمین‌های دانشگاهی با کمک دولت و تأمین منابع لازم از این محل، راهبرد ساخت مسکن اساتید دنبال شود.

همچنین در این نشست اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران به ارائه دغدغه‌ها، پیشنهادها، راهکار‌ها و مسائل خود در خصوص وضعیت معیشتی اساتید به ویژه اساتید جوان، نحوه انتخاب مدیران دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، تکیه بر تشکل‌های دانشگاهی و مدنی از جمله کانون‌های صنفی، تغییر رویکرد در نحوه جذب هیئت علمی دانشگاهیان، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و آزادی در بیان نظرات و عقاید دانشگاهیان، اصلاح آیین‌نامه‌ها برای ارتقای وضعیت استخدامی اساتید و هیئت‌های علمی دانشگاهی، جلوگیری از تبعیض‌ها در جذب هیئت علمی، از بین رفتن فضای دو قطبی دانشگاه‌ها، ایجاد نظام حکمرانی بر مبنای هوش مصنوعی و حل مسکن اساتید دانشگاهی جوان و خوابگاه‌های دانشجویان پرداختند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار:4بهمن1403، کدخبر:1403110402920، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین