شعارسال: «گوشتی که به قیمت ۶۰۰ هزار تومان دست مصرف کننده میرسد حتی تولید کننده هم از آن راضی نیست» یک تولید کننده میگوید که درآمدها در حوزه کشاورزی به جیب دلالان میرود.
دلالی و واسطهگری در کشاورزی آفت شده و سابقه دیرینه دارد، کارشناسان یکی از راهکارها را عرضه مستقیم کالا میدانند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی محمدرضا طلایی میگوید که «تا پایان دولت چهاردهم، ۳ هزار فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سراسر کشور راهاندازی میشود.»
از سال ۱۳۴۲ تاکنون سازمان تعاون روستایی تنها ۷۰۰ فروشگاه عرضه مستقیم دارد، این در حالی است که طبق آمارها تفاوت قیمت از مزرعه تا سفره تا ۱۰ برابر هم میرسد..
طلایی گفته است که تا پایان ۲۲ بهمن ۸۱۰ فروشگاه جدید برای عرضه تخصصی محصولات کشاورزی دایر میشود.
اتحادیههای کشاورزی به ویژه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه، در مواردی مانند تأمین مالی، بازاریابی محصولات، و بهبود فنآوریها به کشاورزان کمک میکنند و چالشهای صنعت کشاورزی را مدیریت کنند. در تایلند نیز، جنبش تعاونی نقشی اساسی در رشد بخش کشاورزی ایفا میکند، یکی از مهمترین وظایف آنها ساماندهی بازار محصولات کشاورزی است.
کارشناس بازرگانی علی رحیمی میگوید که از سال ۱۳۶۴ تاکنون ۱۸۷۳ شرکت تعاونی کشاورزی با یک میلیون و ۴۴ هزار عضو در زمینه توسعه کشاورزی شکل گرفته و ۵۵ اتحادیه تعاونی کشاورزی هم برای هماهنگی بین این شرکتها تاسیس شده است.
در مقابل کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده میگوید که این شرکتها به رسالت خود به خوبی عمل نکردهاند، اکثر این اتحادیهها به جای اینکه به کشاورزان کمک کنند در بخش بازرگانی وواردات محصولات مشغول هستند، بازاریابی و چانهزنی برای منافع کشاورزان کامل فراموش شده است.
برای حذف دلالی و واسطه گری و بازاریابی در هند پلتفرم E_choupal راه اندازی کرده اند که کشاورزان را مستقیم به خریداران عمده وصل میکند.
اتحادیه اروپا طرح F ۲ F (Farm-to-Fork) با هدف کاهش واسطهها و تقویت ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرفکننده اجرا میکند.
تعاونیهای کشاورزی در دانمارک به کشاورزان کمک میکنند تا با قدرت چانهزنی بیشتر، محصولات خود را مستقیماً به بازار عرضه کنند.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
یکی از ایرادات و انتقادات وارد بر مدیران دولتی ما، کم تسلطی بر چرخه پنج بخشی ایده- طرح-برنامه-پروژه-اجرا است. مدیران دولتی ما به دلایلی چند، عموما درگیر سه حلقه ایده-طرح-برنامه هستند. حال داستان ما، داستان محمدرضا طلایی تعاون روستایی است. مصاف دولت و دلالهای کشاورزی با ۳۰۰۰ فروشگاه جدید؟ باشعه (دقیقا با همون عین اش)، تو راست میگی. دوره این مدیریت هم تمام میشود و کسی نمیپرسد که ۳۰۰۰ فروشگاه و بازارچه و ... چه شد؟ کسی نمیپرسد که بین اهداف طرح و آنچه که پیاده شده، چقدر فاصله وجود دارد؟ کسی نمیپرسد که چرا نتوانستی؟ اگر هم بپرسند، میگویند بودجه نبود. جناب طلایی عزیز، خواهشا در تعاون روستایی از ارایه طرحهای گل درشت و گرد، دست بردار. اولویتهای شما در سازمان تعاون روستایی کاملا مشخص است. محدودیت منابع مالی شما هم قابل درک است، لذا به مهمترین کارها بپرداز.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون