پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
هزینه ورود تاکسی‌های آنلاین «پلاک شهرستان» به محدوده طرح ترافیک تهران با تصمیم دیروز شورای شهر ۲برابر سایر خودروها شد. اما این مصوبه برخلاف ظاهر «محدودکننده‌اش»، سه ابهام اساسی دارد که مهم‌ترین آن، معافیت پلاک‌ شهرستان‌ها از جرایم طرح ترافیک است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها دردسرهای تسلط این خودروها در شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت با «تغییر عوارض طرح ترافیک» حل نمی‌شود که «بار هزینه اضافه‌شده به این خودروها» به احتمال خیلی زیاد روی دوش «شهروندان تهرانی» به‌عنوان مسافران این وسایل نقلیه منتقل خواهد شد. تهران «متروی کارآمد» نیاز دارد. شورای شهر بجای موظف کردن قانونی شهرداری به کاهش آلودگی هوای تهران و هزینه کرد موثر در این حوزه، گویا بفکر افزایش درآمد از راه پول های باد آورده به اسم قانونگذاری و از جیب مردم است؟ شورا در نظر نمی گیرد که بسیاری از خانوارهای تهرانی، خودرو را بشکل امانی از خانواده خود و بستگان، برای کاهش هزینه حمل و نقل به امانت گرفته اند؟ سربسته عرض می شود که این مصوبه بار امنیتی شدید داشته و پیامدزا خواهد بود. نهادهای امنیتی کشور و سازمان بازرسی متوجه عوارض احتمالی هستند؟

شعارسال: امروز شورای شهر تهران افزایش دو‌برابری عوارض طرح ترافیک برای تاکسی‌های آنلاین با پلاک شهرستان را برای سال آینده تصویب کرد. آمار رسمی از تعداد خودرو‌های پلاک شهرستان فعال در آشفته بازار تاکسی آنلاین وجود ندارد؛ با این وجود مشاهدات شهروندان و بررسی‌های میدانی رسانه حکایت از آن دارد که حداقل ۳۰‌درصد خودرو‌های فعال در سامانه‌های آنلاین، پلاک شهرستان یعنی خودرو‌هایی با پلاک غیر از شهر تهران هستند.

ایست به پلاک غیر تهران؟ نقدها بر یهو پارتی شورای شهر + واقعا می فهمید چه می کنید؟

اخیرا نیز آمار رسمی از دوربین‌های ترددشمار در شهر تهران منتشر شد که نشان می‌داد ۲۸ درصد خودرو‌های شهر تهران پلاک شهرستان هستند. در چنین شرایطی روز گذشته شورای شهر در مصوبه افزایش قیمت طرح ترافیک، افزایش بیشتر عوارض برای خودرو‌های پلاک شهرستان را بسته به میزان تردد تصویب کرد.

مصوبه شورای شهر در خصوص دریافت عوارض بیشتر از خودرو‌های پلاک شهرستان، از آن نشان دارد که مدیریت شهر تهران درصدد کاهش یا کنترل حضور خودرو‌های شهرستانی در سطح شهر تهران است؛ اما این تصمیم با سه ملاحظه جدی مواجه است.

در شرایط کنونی به دلیل وضعیت اقتصادی و اشتغال در جامعه، بخش قابل‌توجهی از ساکنان شهر‌های حومه‌ای برای کار در تاکسی‌های آنلاین هر روز به پایتخت تردد دارند، خودرو‌های اغلب این افراد پلاک غیر از شهر تهران دارد و تصمیم شورای شهر برای وضع عوارض دو برابری در دریافت طرح ترافیک، می‌تواند این بخش از جامعه را با چالش جدی اقتصادی و معیشتی مواجه کند.

ملاحظه بعدی در خصوص این تصمیم، به افزایش هزینه تردد با تاکسی آنلاین درصورت اجرایی شدن این مصوبه مربوط می‌شود. درواقع اجرای این طرح هزینه بخشی از رانندگان تاکسی‌های آنلاین را افزایش می‌دهد، طبیعتا این بخش از رانندگان برای جبران این هزینه باید بر نرخ کرایه خود بیفزایند. این درحالی است که ضعف شدید حمل ونقل عمومی در پایتخت بخش زیادی از مردم را به استفاده از تاکسی‌های آنلاین سوق داده است. به این ترتیب این تصمیم شورای شهر می‌تواند هزینه حمل ونقل تهرانی‌ها را بالا ببرد.

ملاحظه بعدی در خصوص این تصمیم شورای شهر نیز در ضعف رگولاتور در بازار تاکسی آنلاین رقم می‌خورد؛ در شرایط کنونی بسیاری از شهروندان از نسبت هزینه به کیفیت تاکسی‌های آنلاین ناراضی بوده و به مواردی نظیر هزینه بالا، زمان انتظار طولانی و... اعتراض دارند؛ در چنین شرایطی باید دید که این تصمیم شورای شهر چه تاثیری بر ضعف عملکرد سامانه‌های تاکسی آنلاین برجای می‌گذارد. آیا این تصمیم به بهبود کیفیت خدمات آن‌ها منجر شده یا روند ارائه خدمات و پاسخ دهی را ضعیف‌تر می‌کند؟

در حالی که شورای شهر تهران افزایش دو‌برابری عوارض طرح ترافیک خودرو‌های پلاک شهرستان را تصویب کرده است، شائبه عدم دریافت جریمه طرح ترافیک برای خودرو‌های پلاک شهرستان به قوت خود باقی است. گفته می‌شود که سیستم اعلام خلافی طرح ترافیک در زمان نقل و انتقال خودرو تنها برای معاملات در محدوده شهر تهران اعمال می‌شود؛ باید دید که این گزاره چه میزان صحت دارد و در صورت صحت، این ایراد رفع شود.

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر در جلسه امروز از طرح شورای شهر برای دریافت عوارض بیشتر طرح ترافیک از خودرو‌های پلاک شهرستان خبر داد، به نحوی که اگر خودرویی در طول ماه یک الی ۳ روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد، هیچ‌گونه افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت، اما اگر ۴ الی ۷ روز تردد داشته باشد با افزایش ۱.۲ برابری عوارض مواجه می‌شود و اگر بیش از ۷ روز در طول یک ماه در تهران تردد کند، عدد به ۱.۵ برابر می‌رسد و در صورت تردد بیش از ۱۰ روز عوارض دو برابر می‌شود و خودرو‌های غیر از تهرانی باید این عدد را پرداخت کنند.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در جریان بررسی تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۴ گفت: نرخ عدد پایه در سال ۱۴۰۳، ۷۵‌هزار تومان بوده که با ۵۰‌درصد افزایش این عدد برای سال ۱۴۰۴ به ۱۱۲‌هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است یعنی به ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید ۱۱۲‌هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود.

وی درخصوص چرایی افزایش ۵۰ درصدی قیمت طرح ترافیک گفت: شرایط هسته مرکزی شهر به گونه‌ای است که زیست را مختل کرده و برای آنکه نقش بازدارندگی داشته باشد و تمایل به تردد در محدوده طرح ترافیک را به حداقل برسانیم، ۵۰‌درصد افزایش پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: تعداد زیادی از خودرو‌های تاکسی به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اختیار شهروندان تهرانی نیستند، بر همین اساس در این مصوبه گفته شده سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسی‌های فعال را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا از پرداخت عوارض مصوبه معاف شده و سایر تاکسی‌های موجود که فعال نیستند مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود.

وی گفت: عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که فعالیت ها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده‌های طرح ترافیک است، در سقف مجوز‌های ورودی در کل سال با اعمال ضریب یک دهم تعیین می‌شود و وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام فعالیت‌ها وظایف شغلی و امور درمانی رانندگان آن‌ها مستلزم ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض این مصوبه نمی‌شوند.

این لایحه با رای مثبت اکثریت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

ایست به پلاک غیر تهران؟ نقدها بر یهو پارتی شورای شهر + واقعا می فهمید چه می کنید؟

خودانتقادی در پرونده آلودگی هوا
تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر نسبت به عملکرد منفعلانه مدیریت شهری برای مهار آلودگی هوا اعتراض کرد، وی تقویت حمل ونقل عمومی را راهکار اصلی حل چالش آلودگی هوا عنوان کرد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز متاسفانه بار دیگر به دلیل آلودگی هوا، مراکز آموزشی تعطیل شدند گفت: این وضعیت واقعا شرم آور شده است، در طول سال چند روز باید تنها راهکار موجود، یعنی تعطیلی مدارس و ادارات را به کار ببریم؟ گویا هیچ اقدام موثری برای عبور از این بحران صورت نمی‌گیرد و سوال این است که آیا ما تنها کشوردر دنیا هستیم که با این پدیده مواجهیم، یا در این زمینه آخرین خواهیم بود؟

وی ادامه داد: منشأ این آلودگی‌ها مشخص است، اگر از شهر تهران بیرون برویم، حتی در فاصله‌ای نه چندان دور، این دود غالب بر هوای شهر مشاهده می‌شود. این دود ناشی از عملکرد ناصحیح خودرو‌های فرسوده، خودرو‌های غیراستاندارد و استفاده بیش از حد از خودروی شخصی است. این عوامل باعث شده که جان مردم همچنان به عنوان ارزان‌ترین سرمایه، به فنا برود. انگار پذیرفته ایم که مرگ ناشی از آلودگی هوا امری بدیهی است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه طبق گفته وزیر بهداشت، سالانه ۵۰‌هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند اظهار کرد: این رقم بیش از دو برابر کشته شدگان تصادفات رانندگی است؛ تصادفاتی که ما را جزو بدترین کشور‌ها به لحاظ تلفات قرار داده است. حال این سوال پیش می‌آید که دولت، مسوولان و مقامات چه اقدامی کرده اند؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران افزود: به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، چه اقدام موثری انجام داده ایم که بتواند این معضل را حل کند؟ امروز برای حل این مشکل تا پای جان تلاش می‌کنیم یا به راه حل‌های موقتی و سطحی بسنده کرده ایم؟

تشکری هاشمی گفت: بودجه سال ۱۴۰۴ در شورای شهر تهران در حال بسته شدن است، این بهترین زمان است که همه همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران به برنامه سال ۱۴۰۴ شهرداری توجه کنند و ببینند آیا این برنامه توان کاهش آلودگی هوا، عبور از بحران‌های سوخت و انرژی و حل مشکلات حمل ونقل را دارد یا خیر؟ اگر این برنامه پاسخ‌گو نیست، باید از هر نقطه‌ای که ممکن است، جلوی انحراف آن را بگیریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: در حوزه حمل ونقل عمومی، آیا همچنان باید خودمان اتوبوس و تاکسی بخریم و راننده استخدام کنیم، یا می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم؟ این مسائل نیازمند دقت و توجه همه ما در برنامه سال ۱۴۰۴ است. اگر یک سال دیگر بگذرد و همچنان خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم، دیگر فرصتی برای جبران باقی نمی‌ماند.

تشکری هاشمی ادامه داد: باید بررسی کنیم که آیا به بخش‌خصوصی اجازه داده ایم در موضوعات مختلفی مثل مدیریت پسماند، حمل ونقل عمومی و بازسازی بافت‌های فرسوده مداخله داشته باشد یا خیر. همچنان باید پرسید آیا ما باید به دفن زباله و مدیریت ناصحیح پسماند ادامه دهیم، یا اجازه دهیم بخش خصوصی وارد میدان شود و توان خود را در این حوزه به کار گیرد؟

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 13بهمن1403، کدخبر:4150165، donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین