شعارسال: علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در نامهای به احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتصاب مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی چابهار را بدون رعایت ضوابط قانونی و با تهدید ایمنی پروازها، مورد انتقاد قرار داد و خواستار ارائه مستندات رسمی فرآیند انتصاب شد.
متن نامه به شرح ذیل است.
جناب آقای میدری
وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سلام علیکم
همانگونه که اطلاع دارید، صنعت هوایی یکی از صنایع بسیار مهم و حساسی است که مستقیماً با افکار عمومی جامعه، سلامت جان مسافران و مردم عزیز سر و کار دارد. متأسفانه بیتدبیریهای مدیریتی در سنوات گذشته موجبات بروز حوادث و در برخی از شرکتها از قبیل هواپیمایی آسمان و چابهار که زیرمجموعه جنابعالی میباشند، موجبات کاهش فعالیت تا ورطه تعطیلی شرکتها را فراهم آورده است.
حسب اطلاع واصله و بررسی دقیق توسط مشاورین اینجانب، انتصاب مدیر عامل شرکت هواپیمایی چابهار بدون رعایت اصول قانونی انجام گرفته است. اهم این دلایل به شرح ذیل میباشد:
الف؛ عدم انطباق با شیوه نامه ۳۱۴۰ سازمان هواپیمایی کشوری، همانگونه که در زمان انتصاب مدیریت قبلی نیز به دلیل عدم انطباق با شیوه نامه مذکور پیامدهای مالی، ایمنی و اجتماعی جدی به همراه داشت نباید تکرار شود.
ب؛ عدم رعایت مقررات از قبیل، ۱- حداقل ۳۰ سال سن ۲- دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر ۳- حداقل ۵ سال سابقه مدیریتی قابل استناد، که انتصاب اخیر بدون رعایت جمیع شرایط فوق میباشد.
ج؛ در بررسی سوابق سرپرست شرکت چابهار عنوان شده، نامبرده مدیرکل برنامهریزی پرواز؟! بوده در حالی که چنین عنوانی در ساختار رسمی و مقررات OPS شرکت هواپیمایی تعریف نشده است و فاقد استناد است. از دیگر سوابق مدیریتی ایشان، مدیرعاملی شرکت یسنا عنوان شده است، این شرکت حسب بررسیها فاقد فعالیت قابل ذکر در صنعت هوایی بوده و سابقه مدیریتی در حوزه شرکتهای هواپیمایی محسوب نمیشود.
د؛ خطرات ایمنی پرواز در شرکت: ایشان دارای فقدان تجربه اجرایی کافی و کارامدی در سیستم مدیریت ایمنی (SMS) بوده و این موضوع تهدیدی برای شرکت محسوب میشود. در شرایط بحرانی ریسک تصمیمگیریهای غیرکارشناسی و تهدید ایمنی پروازها را افزایش میدهد که متأسفانه در شرکت هواپیمایی چابهار مسبوق به سابقه است و اکثر موارد عدم رعایت ایمنی پرواز در سالهای اخیر مرتبط به همین شرکت میباشد.
ه؛ در خصوص فرآیند انتصاب ایشان مقتضی است مستندات نحوه معرفی، گزینش، فرآیند انتخاب و چگونگی انتخاب و امتیاز و رتبهبندی ایشان توسط کمیتههای انتصاب را به این جانب منعکس نمایند.
علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی
رونوشت: جناب آقای موحدی آزاد دادستان محترم کل کشور برای استحضار و دستور بررسی. /
توضیحات هواپیمایی چابهار:
پیرو اظهارات یکی از نمایندگان مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص فرآیند انتصاب مدیرعامل جدید هواپیمایی چابهار، این شرکت ضمن استقبال از ارتقاء شفافیت اطلاعیهای به شرح ذیل نمود:
احتراما پیرو مکاتبه اخیر ایشان با موضوع "مغایرت قانونی انتصاب مدیرعامل شرکت هواپیمایی چابهار" ضمن تشکر از دغدغه وی در خصوص رعایت قواعد و قوانین انتصابات تخصصی، نکات ذیل در این خصوص به استحضار میرسد؛
* تصمیم به تغییر در مدیریت شرکت هواپیمایی چابهار متناسب با سیاستهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر صیانت از اموال بازنشستگان و افزایش بازدهی شرکتها و درپی ارزیابی عملکرد، بررسی درآمد و هزینه ها، سیاستهای مدیریتی منجر به زیان عملیاتی و شناسایی سود موهوم ناشی از نوسان نرخ ارز مطالبات شرکت، گزارش بازرس قانونی و حسابرس مستقل هواپیمایی چابهار، شیوه بهره گیری از هواپیماهای مالکیتی و اجاره هواپیمایی بخش خصوصی و صرفه و صلاح این شرکت صورت پذیرفت.
* براین اساس تغییر مدیریت شرکت مذکور از اواخر سال ۱۴۰۳ در دستور کار کمیته انتصابات صندوق بازنشستگی هما و صندوق بازنشستگی کشوری متشکل از صاحبنظران صنعت هوانوردی و حاکمیت شرکتی قرار گرفت و این کمیته ۹ نفر از مدیران با سابقه تخصصی مرتبط را که توانسته بودند شرایط اولیه را احراز نمایند مصاحبه و ارزیابی نموده و خلبان محمد ابراهیمی نیک طی یک فرآیند علمی و تخصصی بالاترین امتیاز را در این کمیته اخذ نمود.
* همچنین معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان عالیترین مرجع تخصصی صنعت هوانوردی، طی مکاتبه شماره۲۴۱۲۰۴۲۸۵۲۵ صلاحیت حرفهای و تخصصی مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی چابهار را پس از بررسی مستندات تجارب تخصصی و مصاحبه از منظر انطباق نامبرده با احراز شرایط تخصصی الزامات مندرج در قوانین و آیین نامههای مرتبط از جمله Air OPS و Part-M و Part-۱۴۵ مورد تایید قرار داده است.
* از منظر دغدغههای مورد اشاره؛ مدیرعامل جدید هواپیمایی چابهار خلبان دو تایپ هواپیمایی MD و بوئینگ ۷۳۷ بودهاند و از منظر مدیریت ایمنی (SMS) دورههای لازم را طی کرده و مدارک لازم را اخذ نمودهاند و از منظر دانشگاهی نیز دانش آموخته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران میباشند.
* خلبان محمد ابراهیمی نیک سمت مدیرکل واحد مهندسی عملیات پرواز (opertion technical and engineering manager) و همچنین EFB ADMIN را که از کلیدیترین سمتهای حساس حوزه عملیات پرواز در ساختار رسمی هواپیمایی چابهار میباشد را عهده دار بودهاند که در هنگام راه اندازی یا همان استارت اپ در واقع تهیه زیرساختهای اسنادی و نرم افزاری شرکت در حوزه عملیات پرواز توسط این واحد صورت پذیرفته است.
* همچنین ۵ اقدام تحولی مثبت در دوران کوتاه مدیریت جدید هواپیمایی چابهار در راستای اصول حرفهای حاکمیت شرکتی و ارتقاء بازدهی داراییها صورت پذیرفته است؛
۱. کاهش فروش چارتری و افزایش فروش سیستمی بلیط
۲. توقف واگذاری غیرضروری پروژهها به بخش خصوصی و واگذاری به شرکتهای داخلی صندوق بازنشستگان
۳. توقف اجاره هواپیمای بخش خصوصی و به کارگیری ناوگان مالکیتی شرکت
۴. پیگیری مطالبات وصول نشده هواپیمایی چابهار از بخش خصوصی
۵. پیگیری انجام حسابرسی ویژه از قراردادهای پیشین شرکت
* بنابراین همانگونه که ملاحظه میشود مدیر عامل جدید هواپیمایی چابهار تمامی شرایط حرفهای لازم را برابر ضوابط و آیین نامههای مرتبط احراز نمودهاند و سیاستهای مدیریتی متناسب با ارزش افزایی داراییهای هواپیمایی چابهار را در پیش گرفته است.
روابط عمومی شرکت هواپیمایی چابهار
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون