پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
دومین هم‌اندیشی اساتید جلسات سنتی قرآن شهر تهران به منظور بررسی اثرات و شیوه های درست آموزش و انتقال مفاهیم قرآنی، شب گذشته به میزبانی یادمان هفتم تیر برپا شد.
شعارسال: اول دی‌ماه با حضور جمع کثیری از مدرسان قرآن، دومین جلسه هم‌اندیشی اساتید جلسات سنتی قرآن شهر تهران در تالار گفت‌وگوی مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه(یادمان هفتم تیر) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه نحل توسط امیرمحمد زاهدی از اساتید حاضر در جلسه آغاز شد و سپس حسین اخوان‌اقدم به اجرای برنامه پرداخت و با اشاره به اینکه مراسم فوق، وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست، گفت: این مأموریت نانوشته‌ و شیرینی است که به گردن ما نهاده شده است که افراد دور هم جمع می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق نظرسنجی که طی نخستین جلسه انجام گرفت، مقرر شد جلسات به جای ماهیانه و یا دو ماه یکبار به صورت فصلی برگزار شود و لذا این جلسات طی هفته‌های اول هر فصل تشکیل می‌شود. در صورتی که دوستانی تمایل به مدیریت جلسه را دارند، اعلام رأی کنند.

اخوان‌اقدم به محورهای این هم‌اندیشی اشاره کرد و گفت: اینکه اولویت‌های جلسات قرآن چیست و چه باید باشد و وضع مطلوب جلسات قرآن چگونه است و یا چگونه باید باشد؟ از جمله محورهای این نشست هم‌اندیشی است.

در ادامه محمدحسن قدیری‌ابیانه، کارشناس امور استراتژیک ضمن ابراز خرسندی از توفیق حضور در این جلسه، به سخنرانی پیرامون درآمدهای نفتی کشور و میزان بدهکاری‌های دولت و منبع بودجه‌های عمومی و دید اذهان عمومی نسبت به این جریان، پرداخت.

وی ادامه داد: تصور مردم از درآمد نفت در کشور متفاوت است و این تصور موجب شده است که در ذهن مردم باورهایی شکل گیرد که با باروهای دنیا متفاوت است. مردم معتقدند که دولت باید نیازهای مردم را برطرف کند که نتیجه این امر تنبلی اجتماعی شده است.

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه تمامی موضوعات جامعه پیرامون توزیع عادلانه بودجه می‌گردد، اظهار کرد: اما این تصور اشتباه است و اینجانست که نیاز به تغییر نگاه مردم داریم زیرا کشور ما جزو کم‌کارترین ملت‌ها و از مُصرِف کارترین ملت‌ها هست . چنان که در طول سال، حدود ۳۰ میلیارد دلار اضافه مصرف سوخت در کشور داریم.

* کتاب سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی

وی عنوان کرد: همه ما مطالبه‌گر شده‌ایم، چنانکه حتی این موضوع در باورهای ما رخنه کرده است و می‌گوییم، برویم درب خانه حضرت زهرا(س) برای گدایی. که این نشان می‌دهد همه خواهنده شده‌اند. از یکی از معصومین(ع) آمده است «اگر به تو خبر رسید، فردا روز قیامت است، امروز دست از کار نکش و باری به دوش دیگران نباش».

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه چه کسی گفته است که باید هر جشن و تولد و وفات و شهادت‌ها تعطیل باشد، اضافه کرد: اگر بخواهیم اینگونه پیش برویم کشور به بن‌بست خواهد رسید، چنانکه در آیات کلام‌الله مجید آمده است «سرنوشت قومی تغییر نمی‌کند، مگر اینکه آن قوم در نفس خود تغییر ایجاد کند».

وی با اشاره به یکی از تألیفاتش، بیان کرد: کتاب سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی از جمله آثاری است که علاقه‌مندان می‌توانند فایل آن را در پایگاه اطلاع‌رسانی قدیری ابیانه و یا کانال تلگرام دریافت کنند.

این کارشناس امور استراتژیک با اشاره به زندگی ادواردو آنیلی(ایتالیایی و فرزند صاحب کارخانه فیات) که حدود چهار سال پیش از انقلاب اسلامی، مسلمان شد، اظهار کرد: او از سوی پدر، مسیحی و از سوی مادر یهودی‌الاصل بوده است و طی ۲۰ سالگی هنگامی که به دنبال حقیقت در کتابخانه‌ای می‌گشته است با قرآن کریم آشنا می‌شود و چند آیه از آن را می‌خواند و می‌فهمد که این نمی‌تواند کلام بشر باشد و آن را می‌خواند و با خواندن آن تصمیم می‌گیرد که مسلمان شود.

وی با اشاره به رابطه دوستی که با ادواردو آنیلی داشته است که طی چندین جلسه صحبت کردن با وی شیعه شده است، اضافه کرد: معتقدم قرآن را اگر آنچه که هست به جهانیان معرفی کنیم، زمینه مناسبی برای جذب سایر مردم فراهم می‌شود. ادواردو آنیلی معتقد بود، هنگامی که صحبت از کلام خداست، آنجا حق مطلق است.

* برخی با تردد زیاد با غرب می‌خواهند اسلام را منطبق با فرهنگ آنها کنند

قدیری‌ابیانه تصریح کرد: برخی با تردد زیاد با غرب و کشورهای غربی می‌خواهند اسلام و قرآن را منطبق با فرهنگ آنها کنند و حال آنکه قرآن را باید آنگونه که هست بپذیریم و اصلاح جامعه در این است که به سمت قرآنی شدن پیش رود. اگر اسلام را به زبان ساده و قابل فهم و با استفاده از قرآن و احادیث ارائه کنیم، قطعا خیل زیادی مسلمان می‌شوند و توریستی نیست که به ایران بیاید و مسلمان نشود.

وی با بر اینکه اگر مقداری از آیات و احادیث ما در انجیل می‌بود، مسیحیت با آن دنیا را می‌گرفت، اظهار کرد: مسیحیت با خرافات زیادی ممزوج شده است.

قدیری‌ابیانه با معرفی دیگر تألیفش با عنوان «نیمه پنهان مسیحیت» که بیان مسیحیت براساس آنچه که در مسیحیت و انجیل و باورهایشان است، بیان کرد: آنها معتقدند که تعقل و استدلال، بزرگترین دشمن ایمان است و حال آنکه این مغایر با بیانات صریح قرآن در خصوص تدبر و تفکر است.

وی اظهار کرد: غرب با راه‌‌اندازی اسلام‌هراسی به دنبال این است که فردی به قرآن و اسلام نزدیک نشود و حال آنکه اگر افراد صادقانه قرآن را بخوانند، نمی‌توانند به راحتی از کنار آن عبور کنند. معتقدم جهان نیازمند شناخت قرآن است و امیدواریم بتوانیم قرآن را با بهره‌گیری از امکانات روز دنیا چون اینترنت و ... به جهان تبلیغ کنیم.

در ادامه این نشست، جلسه پرسش و پاسخ میان اساتید قرآن و این کارشناس مسائل استراتژیک برگزار شد و سپس تعدادی از اساتید جلسات قرآن شهر تهران به سخنرانی پرداختند.

* والدین، فرزندانشان را با امیدی به جلسات قرآن می‌فرستند

بهروز یاریگل، استاد و پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه والدین فرزندانشان را با امیدی به جلسات قرآن می‌فرستند، افزود: اولویت آنها اولا آشنایی با خواند قرآن در هر سطحی از روخوانی، صوت و لحن، قرائت، تجوید و ... است و ثانیا اینکه فرزندانشان در کنار آن با اخلاق و آداب قرآنی آشنا شوند به گونه‌ای که این استاد قرآنی بر رفتار و سکناتش بر این فرزند اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از جلسات قرآن به صحنه‌های دعوت از قاریان بین‌المللی همراه با تشویق‌ها تبدیل شده است، ادامه داد: بهترین تأثیر اینگونه نشست‌ها بهره‌برداری از نظرات تخصصی همدیگر است.

یاریگل بیان کرد: همچنین در جلسات قرآن باید به حضور نوجوانان و جوانان بیشتر از بزرگسالان بها داده شود؛ چرا که آنها آینده کشور را خواهند ساخت و وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهیم تا جذب این جلسات شوند.

* توجه به بحث آموزش قرآن به صورت دلسوزانه

وی با خرده‌گیری از اینکه در جلسات قرآن اصلا در بحث آموزشی به صورت دلسوزانه کار نمی‌کنیم، بیان کرد: باید در این جلسات برای تک تک شاگردان وقت گذاشت و نکات آموزشی را به صورت دقیق به آنها تعلیم داد.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان، سخنران دیگر این هم‌اندیشی صمیمی بود. وی در ابتدای صحبت‌هایش با اعتراض به نقل قول‌هایی که از او در محافل و مجالس و یا بعضا فضای مجازی انجام می‌گیرد، گفت: به تازگی با برداشت‌های اشتباه، افرادی، حرف‌هایی از من نقل می‌کنند که از شما اساتید می‌خواهم که اگر نقل قولی از من شنیده‌اید، صحت و سقم آن را از خودم جویا شوید.

وی با اشاره به اینکه قاری قرآن در کنار آموزش قرآن باید تا حدودی نیز به احکام آشنایی داشته باشد، بیان کرد: ما خوش خوان قرآن هستیم و نه تالی قرآن، زیرا آن فردیست که قرآن را می‌خواند، تعلیم می‌دهد و احکام و تفسیر آیات و... را می‌داند.

* توجه به برپایی جلسات قرآن تک بُعدی، بی‌فایده است

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه اگر جلسات قرآن را تنها به آموزش نکات تجویدی خلاصه کنیم، فایده ندارد، اظهار کرد: باید توجه به ارائه بسته کامل در جلسات قرآن شود و معلم در جلسات قرآنش به صورت کامل به این امر مسلط باشند.

وی با اشاره به طرحی که مؤسسه سدید در این زمینه در دست انجام دارد، گفت: طرح قرآنی بصائر از سوی این مرکز در جهت ارتقای علمی و معنوی اساتید و معلمان کلاس‌ها و جلسات قرآنی انجام می‌گیرد.

سپس محمد خواجوی، مدرس و قاری قرآن کریم با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی کشور به عنوان مبلغان دین هستند که در صف مقدم تبلیغات قرار دارند، افزود: این جامعه قرآنی که قرآن‌خوان، قرآن‌دان و قرآن بان هستند، وظایف سنگینی دارند.

وی با ابراز تأسف از اینکه امروزه پس از سی و هفت سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد کم رنگ شدن ارزش‌های قرآنی در جامعه هستیم، تصریح کرد: درحالی که انقلاب کردیم تا قرآن بخوانیم، به آن عمل کنیم و از آن نگهبانی کنیم.

* جامعه قرآنی در قرآن‌خوانی گیر کرده‌اند

خواجوی اظهار کرد: اگر بخواهیم بگوییم احیای این ارزش‌ها به حوزه علمیه باز می‌گردد، نمی‌توان در این بین وظیفه جامعه قرآنی را نادیده گرفت. چنانکه باید در جلسات قرآن، علت تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ... کشور براساس آیات قرآن بیان شود تا مردم بتوانند با تمام وجود قرآن را احساس کنند.

وی ادامه داد: جامعه قرآنی در همان قرآن‌خوانی گیر کرده است و حال آنکه باید به دنبال احیای ارزش‌های قرآنی و اسلامی باشیم تا قرآن‌خوان‌ها به قرآن دان‌ها و قرآن بان‌ها(به مانند شهدا) تبدیل شوند. لذا از لحاظ نظری باید گفتمان‌های قرآنی داشته باشیم تا سایرین بدانند قرآن، درباره مسائل سیاسی، اجتماعی و ... حرف‌ها دارد.

* شاگردان را از طریق قرائت با معنای قرآن آشنا کنیم

سپس سیدمحسن موسوی‌بلده از دیگر اساتید و پیشکسوتان قرآنی شهر تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: باید سعی کنیم در جلسات قرآنی محتوا و قالب را با هم داشته باشیم. باید جلسات قرآن براساس موضوع آن جلسات در حوزه قرائت و یا حفظ قرآن به صورت تخصصی برپا شود.

وی با تأکید بر برپایی جلسات تخصصی قرآنی، عنوان کرد: به عنوان یک معلم بیاییم و برای شاگردان جلسه، فضای قرآنی ایجاد کنیم به گونه‌ای که زمینه را در دل شاگردان ایجاد کنیم که اگر با شبهه‌ها برخورد کردند سریع از آن اثر نپذیرند به طوری که زمینه حب دین را در وجود آنها بیشتر کنیم تا شبهات کمتر در آنها اثرگذار باشد.

موسوی‌بلده تأکید کرد: شاگردان را از طریق قرائت با معنای قرآن آشنا کنیم چنانکه در قالب لحن و پرداختن به سایر قواعد، می‌توانیم آنان را متوجه معنای قرآن کریم کنیم.

* راه‌اندازی حلقه‌های عمومی قرآن پیش از نماز جمعه

بنابر گزارش ایکنا، سیدمهدی سیف از دیگر اساتید قرآن شهر تهران سخنران پایان این محفل صمیمی بود. وی با استناد به آیه «قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشآءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ تُولِجُ اللَّيْلَ فِى النَّهارِ وَتُولِجُ النَّهارَ فِى اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشآءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»، اظهار کرد: این آیه در بردارنده ۱۲ دعا است که اینها به صورت طلب نیست.

وی افزود: خداوند به ما توفیق قرائت قرآن و تعلیم قرآن عنایت کرده است که ما باید سعی کنیم تا وضع موجود را به وضع بهتر پیش ببریم. همانطور که استاد موسوی‌بلده گفتند «لحن می‌تواند خواستگاه درک آیات قرآن باشد». وقف نیز می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم و درک مفاهیم آیات باشند.

سیف تأکید کرد: قاریان و حافظان به صورت تخصصی به دنبال فراگیری قرآن هستند، اما باید بدانیم در این جلسات قرآن عموم مردم نیز حضور دارند و لذا باید مطالبی متناسب با آنها ارائه شود.

وی پیشنهاد داد: در صورت هماهنگی سایر اساتید قرآنی شهر تهران همانطور که بستری فراهم شده است در مساجد که شب‌ها پس از اقامه نماز جماعت و یا میان دو نماز مغرب و عشا به امر تلاوت صفحه‌ای از قرآن پرداخته می‌شود، پیش از نماز جمعه حلقه‌های عمومی قرآن راه‌اندازی کنیم که این جلسات برای عموم مردم و به منظور تصحیح قرائت نماز نمازگزاران و یا آموزش نکات صحیح قرائت قرآن برگزار شود.

لازم بذکر است، مقرر شد تا سومین جلسه این هم‌اندیشی روزهای آغازین اسفندماه امسال برگزار شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: 2 دی 1395 ، کدخبر: ۳۵۵۵۷۹۱، www.iqna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین