پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
مناطق مختلف شرق استان کرمان به لحاظ محرومیت هر یک فاجعه ای جداگانه است که عمق این فاجعه را تنها کسی که در این مناطق حضور پیدا می کند بهتر می داند نه مسئولانی که خود هم تا به حال به آن مناطق سفر نکرده اند.

شعار سال: از آنجا که مشکلات روستاها و مناطق مختلف شرق استان همگی مشتی نمونه خروار بوده و از یکسری مشکلات مشابه رنج می برند، سوژه خبر را منطقه محروم روستای سه کهور فهرج قرار دادیم که در اثر بی توجهی مسئولین سالیان سال مهجور مانده و با وجود جمعیت بالغ بر ۴۰۰۰ نفره آن از بسیاری از امکانات اولیه زندگی محروم است، مشکلاتی از جمله آب آشامیدنی بهداشتی، لوله های فرسوده آب، مشکلات افت ولتاژ برق، نبود حتی یک مرکز امنیتی با وجود ناامنی شدید در این منطقه، مشکلات آموزشی و فرهنگی و

در این رابطه ابتدا با یکی از اهالی روستا به گفتگو نشستیم، وی گفت: خرابی و فرسودگی و در نتیجه ترکیدی زیاد لوله های آب آشامیدنی باعث شده است که در برخی مناطق روستا آب جیره بندی نرسد همچنین شهرک شهید بهشتی در ابتدای روستای سه کهور هم با مشکلات برق مواجه است و قسمتی از آن هنوز برق کشی نشده است.

وی در ادامه افزود: قسمتی که طایفه نارویی زندگی می کنند و مردم علی آباد هنوز آب ندارند که این مناطق متعلق به سه کهور هستند و لوله کشی آب هم در حدود سی و پنج سال پیش از روستای حسین آباد فهرج به سمت این منطقه انجام شده بود که پس از انقلاب هم در قسمت هایی لوله ها تعویض کردند که باز هم جوابگو نیست.

این شهروند فهرجی گفت: از شوراهای روستاها انتظار داریم که کارشکنی نکنند واجازه ساخت و ساز زمین هایی که ما در حاشیه جاده داریم را صادر کنند، در حال حاضر شورا می گوید باید در حدود ۴۰ متر از حاشیه جاده هیچ ساخت و سازی انجام نشود.

وی با اشاره به مشکلات افت ولتاژ برق اظهار داشت: با وجود این مشکل کسی جرئت راه اندازی مغازه و رونق کسب و کار را ندارد بطوری که خود من قبل از شغل فعلی به مغازه داری مشغول بودم اما پس از کار افتادن دو دستگاه یخچال مجبور شدم که شغلم را عوض کنم و در این خصوص پس از درخواست ما به علت ازدحام جمعیت یک ترانس برق در این منطقه افزودند اما جوابگوی جمعیت منطقه نیست.

آقای روان در این گفتگو ضمن گلایه ابراز داشت: جاده ورودی به این روستا بسیار خراب است و از حدود ۲۰ سال پیش تا کنون تنها یک روکش بر روی آن کشیده شده است ضمن اینکه همان آسفالت هم به علت نامرغوبی زیاد دوام نیاورده است.

وی با اشاره به یک فقره دزدی که چند روز پیش بصورت مسلحانه از منطقه زندگی آنها انجام شده بود گفت: نزدیکترین پاسگاه به این منطقه در چاهدگال قرار دارد که حدود ۴۰ کیلومتر از سه کهور فاصله دارد در نتیجه شاهد ناامنی های فراوانی در این منطقه هستیم که از جمله آن دزدی شب پیش که حدود ۱۵ گوسفند را به صورت مسلحانه به سرقت بردند و از خود من نیز بهمن گذشته ۳۰ گوسفند به سرقت برده شد و در این دزدی اگر صاحب مال فرار نکرده بود احتمال قتل وی نیز بوده است.

این شهروند در پایان گفت: باغ های بزرگی در این منطقه وجود دارد که متاسفانه شاید در حدود نصف محصولات آنها از جمله خرمای مضافتی توسط سارقین به سرقت می رود و این یک مشکل جدی برای مردم در این منطقه محروم است که امنیت جانی آنها را نیز تهدید می کند و نیروی مردمی بسیج هم با دست خالی و بدون حکم نمی تواند با این معضلات امنیتی مقابله کند.

پس از گشت و گذاری در روستا و تصویر برداری از برخی مشکلات این منطقه به سراغ دهیار این روستا رفتیم، عبدالحسین سرجنگلی در خصوص مشکلات اهالی این روستا گفت: از مشکلات عمده این روستا افت شدید ولتاژ برق با شروع فصل گرما است به طوری که این معضل باعث خرابی های مکرر وسایل و تجهیزات الکتریکی کسبه و مردم این روستا می شود.

وی در ادامه به بیان مشکلات پرداخت و افزود: راه ورودی روستا نیز دارای مشکلات زیاد و خرابی جاده است که باعث تصادفات زیادی در این راه می شود، عدم وجود غسالخانه و نبود پاسگاه نیروی انتظامی در این منطقه که موجب بروز مشکلات امنیتی زیادی در این مناطق می شود و در خصوص ساختمان برای پاسگاه طی جلساتی که با فرماندار داشتیم این مشکلات مرتفع شد و ساختمان اکنون در حدود ۴ سال است که احداث شده است اما هنوز در این منطقه با وجود ناامنی های فراوان یک مرکز امنیتی وجود ندارد.

این مسئول در ادامه گفت: آقای داوریان رئیس دادگاه عمومی شهرستان فهرج قول داده بود که پس از پایان احداث ساختمان، پاسگاه انتظامی در این منطقه دایر شود اما هنوز این کار انجام نشده است همچنین غسالخانه این روستا حدود دو سال از شروع ساخت آن می گذرد که هنوز تمام نشده است.

وی گفت: شبکه لوله کشی آب آشامیدنی روستا بطور کامل فرسوده است و علارغم درخواست از آبق و فاضلاب روستایی هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است و این منطقه به هیچ وجه تاکنون آب شبانه روزی نداشته است.

به همراه دهیار به چند منطقه که دچار ترکیدگی لوله آّب شده بود رفتیم تا از نزدیک مشاهده کنیم که در ذیل مشاهده می کنید:

سرجنگلی افزود: مشکلات آب منطقه را بارها به مسئولین شهرستان فهرج از جمله فرماندار محترم یادآور شدیم و آنها قول حل مشکلات آب را تا قبل از عید سال ۹۵ داده بودند اما اکنون که در تیر ماه ۹۵ قرار داریم هنوز با این مشکلات روبرو هستیم و این درحالی است که به گفته خودشان بودجه و همه ی شرایط برای شروع به کار آنها فراهم بوده است.

این دهیار ضمن اشاره به مشکلات کشاورزی در این روستا خاطرنشان کرد: تاکنون از اداره جهاد کشاورزی برای سمپاشی و کنترل آفت زنجره به باغات این مناطق سرکشی و رسیدگی انجام نشده است و همچنین تاکنون هیچ بودجه و رسیدگی از سوی مسئولین برای ایجاد کانال های سیمانی انتقال آب کشاورزی انجام نشده و با وجود در مضیقه بودن آب کشاورزی آب موتورپمپ ها در کانال های سنتی و خاکی تبخیر می شود.

وی گفت: آموزش و پرورش شهرستان فهرج امسال برای دو مدرسه ما بصورت غیرانتفاعی و خصوصی معلم گرفت یعنی دو مدرسه را به یک موسسه واگذار کرد و تامین معلم و آموزش را بر عهده آن موسسه گذاشت و این کار در چند روستای فهرج بصورت آزمایشی انجام شد و روند کار به این شکل بود که فردی که مدارس را اجاره کرده بود می توانست معلمانی را بصورت قراردادی تامین کند بدون آنکه فرهنگی باشند که در اثر این تدبیر مثلا فردی که در داروخانه فهرج فعالیت می کرد به عنوان معلم انتخاب شده بود که سیاست بسیار بدی است چراکه وی در زمینه آموزش تخصصی ندارد.

دهیار روستای سه کهور شهرستان فهرج ضمن ابراز تاسف گفت: مقطع دبستان بسیار مقطع سرنوشت سازی است اما باید پرسید که چطور می توان معلمانی را برای آموزش در این مقطع انتخاب کرد و به هیچ وجه سواد آموزش در این مقطع حساس تحصیلی را ندارند؟ اکنون حدود ده معلم این روستاها بصورت اجاره ای مشغول به تحصیل با این روش هستند که هیچ کدام به جز دو یا سه نفر معلم پیش دبستانی، معلم نیستند.

در ادامه این گزارش به منزل مادر شهید غلام محمد کردکه در همان حوالی زندگی می کرد رفتیم تا احوال این بزرگوار را جویا شویم:

از همان ابتدا با مشاهده پرچم پوسیده و پاره شده ای که بر سر در خانه ایشان قرار داده شده بود توانستیم حدس بزنیم که احتمالا این مادر آخرین باری را که توسط مسئولین از زندگی وی بازدید و سرکشی به عمل آمده را به یاد نیاورد.

فونداسیون حمام و بهداشتی در حال احداث توسط گروه جهادی

وارد حیاط منزل مادر شهید شدیم و فونداسیون حمام و دستشویی که توسط دانشجویان جهادی در حال ساخت بود و حصاری کوتاه و یک متری که توسط یک خیر دور خانه او در حال ساخت بود را مشاهده کردیم، آنجا بود که متوجه شدیم حدسمان درست بوده است.

باری، وی پس از احوال پرسی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مادر شهید غلام محمدکرد هستم که از فرزند شهیدم تنها یک تن بی سر برای من بازگرداندند.

مادر شهید افزود: از بنیاد شهید تا کنون هیچ رسیدگی به بنده نشده است و به جز بنیاد شهید هم اگر کسی از جایی برای بازدید از بنده حضور یابد جهت رفع گرفتاری و مشکلات زندگی من اقدامی انجام نمی دهد.

وی ضمن گلایه گفت: برای حل مشکلاتم درخواست یک وام یک میلیونی داشتم که تامین نشد و در پاسخ به من گفتند که قبلا یک میلیون! وام گرفتی دیگر نمی شود.

اجازه گرفتیم تا وارد اتاق خانه شویم و وضعیت داخل خانه را مشاهده کنیم، وی همچنان که به داخل می رفتیم گفت اینچنین بنیاد شهیدی به درد ما نمی خورد، .























با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از افکار نیوز، تاریخ 31 تیر 95، کد مطلب: 534230: www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین