پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
جنایت هولناکی که در روستای جهان آبادِ شهرستان فهرج رخ داد توجهات بسیاری را به سمت این منطقه کشاند.

شعار سال:  جنایت هولناکی که در روستای جهان آبادِ شهرستان فهرج رخ داد توجهات بسیاری را به سمت این منطقه کشاند، اما این توجه در همه موارد از حیث دلسوزی نبود بلکه در غالب موارد ناشی از حس کنجکاوی و هیجاناتی بود که دنبال کردن اخبار حوادث هولناک به همراه دارد.

گفتنی است فهرج بخشی بود که سال ۸۸ شهرستان شد تا شاید از میزان محرومیتش کاسته شود اما این راهبرد نیز تاثیر بسزایی نداشت، در واقع جای سوال دارد که اصلا شهرستان فهرج کجاست؟ این شهرستان و روستای کوچک جهان آباد آن در کجای مثلث توسعه استان کرمان و کشور جای دارد.

ضمن تحلیلی باید گفت به نظر می رسد که در نگاه مسئولین استانی و کشوری هیچ یک از این موارد حائز اهمیت نیست، از زمان وقوع جنایت روستای جهان آباد تا همین چند ساعت قبل تنها چیزی که اهمیت یافت دستگیری قاتل بی شرفی بود که ۱۰ نفر را به خاک و خون کشید، اما آیا تنها همین مسئله و جزئیات این خبر دهشتناک باید مورد پیگیری رسانه ها قرار گیرد؟ و پس از طی این مراحل فهرج و اوج محرومیت های آن تا اطلاع ثانوی در سانسور خبری قرار گیرد.

پنج ماه پیش بود که در سفری که به این شهرستان محروم داشتیم گزارشی از یکی از روستاهای پر جمعیت آن تهیه کرد که یکی از تیتر های آن "عدم وجود امنیت، جان و مال مردم سه کهور فهرج را تهدید می کند” بود، تیتر و خبری که مورد انتقاد برخی دوستان هم قرار گرفت، آنروز برخی گفتند این تضعیف امنیت است و تحلیل های خاص خود را بکار بردند، اما این یک روایت واقعی و مستند بوده و هست.

مناطق مختلف شرق استان کرمان به لحاظ محرومیت هر یک فاجعه ی جداگانه ای است که عمق این فاجعه را تنها کسی که در این مناطق حضور پیدا می کند بهتر می داند نه مسئولی که تاکنون در فهرج حضور نیافته و در فراری رو به جلو عامل جنایت اخیر را تنها ناشی از فقر فرهنگی می داند نه فقدان تمهیدات امنیتی که میدان را برای جولان دادن اشرار مسلح خالی کرده است، افرادی که شب بجای بالش اسلحه کلاشنیکف را زیر سر خود می گذارند و تنها راه تامین مخارجشان قاچاق است!

آقایان مسئول اکنون به غایت باید دانسته باشند که پیشگیری بهتر از درمان است و حتما قائل به این نکته هستند که امنیت از حقوق اولیه شهروندی مردم این شهرستان مظلوم است لذا جهت درمان آسیب ها اقدامات عاجلی را به انجام رسانند.

از آنجا که مشکلات روستاها و مناطق مختلف شرق استان همگی مشتی نمونه خروار بوده و مردم این مناطق همگی از یکسری مشکلات مشابه رنج می برند که نیازمند توجه و پیگیری جدی است، سوژه خبر را منطقه محروم روستای سه کهور فهرج قرار دادیم که در اثر بی توجهی مسئولین سالیان سال مهجور مانده و با وجود جمعیت بالغ بر ۴۰۰۰ نفر مردم آن از بسیاری از امکانات اولیه زندگی محروم اند، مشکلاتی از جمله آب آشامیدنی بهداشتی، وجود لوله های فرسوده انتقال آب، مشکلات افت ولتاژ برق و مهمتر از همه نبود حتی یک مرکز امنیتی علیرغم درخواست پنج ساله و با وجود ناامنی شدید در این منطقه، مشکلات آموزشی و فرهنگی و …

ابتدا جهت بررسی برخی مشکلات این منطقه به سراغ دهیار روستا رفتیم، عبدالحسین سرجنگلی در خصوص مشکلات اهالی این روستا گفت: از مشکلات عمده این روستا افت شدید ولتاژ برق با شروع فصل گرما است به طوری که این معضل باعث خرابی های مکرر وسایل و تجهیزات الکتریکی کسبه و مردم این روستا می شود.

وی در ادامه به بیان مشکلات پرداخت و افزود: راه ورودی روستا نیز دارای مشکلات زیادی است و خرابی جاده باعث وقوع تصادفات زیادی می شود، عدم وجود غسالخانه و نبود پاسگاه نیروی انتظامی موجب بروز مشکلات امنیتی زیادی در این مناطق می شود.

او می گوید در خصوص تامین ساختمان برای استقرار پاسگاه طی جلساتی که با فرماندار داشتیم مشکلات مرتفع شد و ساختمان اکنون در حدود ۵ سال است که احداث شده است اما هنوز در این منطقه با وجود ناامنی های فراوان یک مرکز امنیتی مستقر نشده است.

سرجنگلی در ادامه گفت: اکنون اتاق دیگری به آن ساختمان اضافه کرده ایم اما همچنان از نبود پاسگاه انتظامی در این منطقه محروم هستیم.

این مسئول افزود: آقای داوریان رئیس دادگاه عمومی شهرستان فهرج نیز قول مساعدت در این زمینه را داده بود که پس از پایان احداث ساختمان، پاسگاه انتظامی در این منطقه دایر شود اما هنوز این کار انجام نشده است همچنین غسالخانه این روستا حدود چهار سال از شروع ساخت آن می گذرد که هنوز تمام نشده است.

وی گفت: شبکه لوله کشی آب آشامیدنی روستا بطور کامل فرسوده است و علارغم درخواست از اداره آب و فاضلاب روستایی هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است و همچنین این منطقه به هیچ وجه تاکنون آب شبانه روزی نداشته است.

یکی از شهروندان فهرج با اشاره به یک فقره دزدی که حدود شش ماه پیش بصورت مسلحانه از منطقه زندگی آنها انجام شده بود گفت: نزدیکترین پاسگاه به روستای سه کهور فهرج در دهستان چاهدگال قرار دارد که حدود ۴۰ کیلومتر از روستای سه کهور فاصله دارد در نتیجه شاهد ناامنی های فراوانی در این منطقه هستیم که از جمله آن سرقتی بود که در پی آن حدود ۱۵ گوسفند را به صورت مسلحانه به سرقت بردند و از خود من نیز بهمن گذشته ۳۰ گوسفند به سرقت برده شد و در این دزدی ها اگر صاحب مال نگریزد احتمال قتل وی نیز زیاد است.

این شهروند در پایان گفت: باغ های بزرگی در این منطقه وجود دارد که متاسفانه شاید سالانه در حدود نصف محصولات آنها از جمله خرمای مضافتی توسط سارقین به سرقت می رود و این یک مشکل جدی برای مردم در این منطقه محروم است که امنیت جانی آنها را نیز تهدید می کند.

با یکی دیگر از اهالی روستا به گفتگو نشستیم، وی گفت: خرابی و فرسودگی و در نتیجه ترکیدگی زیاد لوله های آب آشامیدنی باعث شده است که در برخی مناطق روستا آب جیره بندی هم نرسد همچنین شهرک شهید بهشتی در ابتدای روستای سه کهور هم با مشکلات برق مواجه است و قسمتی از آن هنوز برق کشی نشده است.

وی در ادامه افزود: بخشی از مردم علی آباد سه کهور هنوز آب ندارند و در مناطقی هم که لوله کشی وجود دارد این کار در حدود سی و پنج سال پیش با انتقال آب از روستای حسین آباد فهرج به سمت این منطقه انجام شده بود که پس از انقلاب هم در قسمت هایی لوله ها را تعویض کردند اما این کار بطور کامل انجام نگرفت و لوله ها در طی این سالها دچار فرسودگی شده اند.

این شهروند فهرجی گفت: از شوراهای روستاها انتظار داریم که در راه اندازی کسب و کار جوانان ما کارشکنی نکنند واجازه ساخت و ساز در زمین هایی که ما در حاشیه جاده داریم را صادر کنند، در حال حاضر شورا می گوید باید در فاصله حدود ۴۰ متر از حاشیه جاده هیچ ساخت و سازی انجام نشود.

وی با اشاره به مشکلات افت فشار و ولتاژ برق اظهار داشت: با وجود این مشکل کسی جرئت راه اندازی مغازه و رونق کسب و کار را ندارد بطوری که خود من قبل از شغل فعلی به مغازه داری مشغول بودم اما پس از کار افتادن دو دستگاه یخچال به علت افت ولتاژ برق مجبور شدم که شغلم را عوض کنم و در خصوص این مشکلات پس از درخواستی که داشتیم یک ترانس برق به شبکه توزیع این منطقه افزودند که به علت ازدحام جمعیت بازهم جوابگوی جمعیت نیست.

آقای روان در این گفتگو ضمن گلایه ابراز داشت: جاده ورودی به این روستا بسیار خراب است و از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون تنها یک روکش بر روی آن کشیده شده است ضمن اینکه همان آسفالت سابق هم به علت عدم مرغوبیت زیاد دوام نیاورد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی ارگ نیوز، تاریخ انتشار 05 دی ۱۳۹۵ ، کد مطلب:- : argnews.irwww.


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین