پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
سالهاست که مشکل کمبود مرکز درمانی و بیمارستان در برخی از شهرستان های استان کرمان از جمله فهرج به عنوان یکی از معضلات اساسی ساکنان این منطقه بیان شده است.ازاین رو اوایل دهه90 پس از فراز و نشيب‌هاي بسيار عملیات احداث بیمارستان۳۲ تختخوابی شهرستان فهرج با بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفت.

شعار سال: عملیات اجرایی این بیمارستان در زمینی به مساحت چهارهزار هکتار و با زیربنای سه هزار متر مربع و با اعتبار اولیه۲۶۰ میلیون تومان آغاز شد. مجموع اعتبار مورد نیاز این بیمارستان هفت میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان برآوردو مقرر شد، سالانه ۷۵۰ میلیون تومان به احداث آن اختصاص یابد. اما پس از مدتی عملیات احداث این بیمارستان از شتاب افتاد و حالا پس از گذشت چند سال این بیمارستان تا بهره برداری راه درازی در پیش دارد.

یکي از پيش پا افتاده‌ترين و اساس‌ترين موضوع‌ها در بحث خدمات‌درماني، سريع رسيدن پزشک بر بالين بيمار است. شايد اين مساله براي کساني که در کلان شهرها زندگي مي‌کنند، آنچنان مساله نگران کننده‌اي نباشد، چون اغلب، اورژانس شهرهاي بزرگ ايران در کوتاه‌ترين زمان به محل اعلام شده اعزام مي‌شوند و رسيدگي‌هاي لازم اعم از بردن بيمار به بيمارستان را در حداقل زمان انجام مي‌دهند. اما تمام اين موضوعات فقط درباره کلان شهرها صدق مي‌کند و اغلب شهرستان‌ها و روستاهاي ما از اين خدمات محروم هستند.فهرج کرمان از جمله شهرستانهایی است که به دلیل کمبود مراکز درمانی و بیمارستان با مشکلات بسیاری روبرو شده است. اين مساله تا جايي بزرگ و حياتي است که فرماندار اين شهرستان هم از شرايط فعلي آن اعلام ناراضي کرده و اقدام سريع مسئولان را خواستار شده است. اگر هرکدام از ساکنان اين شهرستان احتياج به مراکز درماني پيدا کند، بايد 100 کيلومتر برابر با 90دقيقه مسافت را طي کند تا به اولين بيمارستان ممکن برسد. در حالي در مواقع اورژانسي گذشت هر دقيقه‌ تعيين‌کننده مرگ و زندگي افراد است، طي کردن اين همه مسافت براي رسيدن به نزديک‌ترين بيمارستان مانند جدال بيمار با مرگ و زندگي است که در نهايت با گذشت آن همه زمان طولاني به جاي خوشي ختم نخواهد شد. از اين رو متوليان استاني به فکر چاره‌اي افتادند تا احداث بيمارستان فهرج مشکلات اين شهرستان را برطرف کنند.

* پنج ماه، يا بيشتر مانده به احداث بيمارستان فهرج؟

نماینده مردم فهرج، بم، ریگان و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با احداث بيمارستان فهرج در جهت کاهش مشکلات درماني اين شهرستان مي‌گويد: امیدواریم بیمارستان فهرج در پنج ماه آینده به بهر‌ه‌بر‌داری برسد و کمتر شاهد به خطر افتادن زندگي هموطنانمان باشيم.وي با اشاره به مشکلات در‌مانی شهرستان فهرج در سال‌های گذشته مي‌افزايد: با ارتقای فهرج به شهرستان و اجرای طرح تحول سلامت اقدامات شایسته‌ای در این شهرستان ‌صورت گرفته است.حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی ضمن اشاره به استقرار پزشک و تجهیزات پزشکی‌، آزمایشگاه رادیولوژی، پایگاه بهداشتی درمانی شهر‌ی در فهرج و نرماشیر ادامه مي‌دهد: دندانپزشک در بعضی این مناطق وجود دارد و اما در مناطقي که مردم آن هنوز از وجود اين متخصص محروم هستند، درحال جذب دندانپزشک هستيم.وي مي‌گويد: با تکميل کادر دندانپزشکي که اکنون در حال جذب آن هستيم، به زودی کار خدمات‌رسانی به مردم این منطقه در این زمینه آغاز می‌شود.‌نماینده مردم فهرج، بم، ریگان و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افتتاح مرکز دیالیز شهرستان فهرج مي‌افزايد: مرکز دیالیز فهرج با سه تختخواب به بیماران دیالیزی فهرج و نرماشیر خدمات‌رسانی خواهد کرد.وي ضمن اشاره به استقرار پنج پزشک در مرکز شهر فهرج ادامه مي‌دهد: در بخش‌های مرکزی و نگین کویر فهرج هم پزشک مستقر شده است.حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی مي‌گويد: امیدواریم بیمارستان فهرج در پنج ماه آینده به بهر‌ه‌بر‌داری برسد، ساخت بیمارستان فهرج در سه سال گذشته ‌مصوب شده‌و با پیگیری‌های انجام شده‌ سازمان مدیریت برنامه‌ریزی‌ برای پر‌داخت آن قول مساعد‌ ‌داده‌اند.وي ضمن اشاره به فضايي که به اين بيمارستان اختصاص داده شده است، مي‌افزايد: ساخت بیمارستان ‌در 3 هزار متر‌مربع در دو طبقه ‌در فهرج، ریگان و نرماشیر ‌باید به سرعت انجام شود‌ تا مردم خدمات بهداشتی و درمانی بهتری دریافت کنند.تاکنون تعداد زيادي از ساکنان اين شهرستان از راه های گوناگون ناراحتی و گلايه خود را از فوت عزيزانشان به دليل نبود خدمات درماني مناسب در فهرج به اطلاع مسئولان رسانده اند. با این وجود شواهد نشان مي‌دهد که همچنان خبري از افتتاح هيچ بيمارستاني براي خدمت‌رساني نيست و عمليات احداث بيمارستان فهرج هم روند کندي را طي مي‌کند. تمام اين‌ها حاکي از اين است که مسئولان فهرج و در منطقه بزرگ‌تر، متوليان استان کرمان در خواب غفلت به سر مي‌برند که از مشکلات مردم خودشان هم خبري ندارند.

* فرماندار فهرج گلايه‌مند شد

فرماندار فهرج از روند عملیات اجرایی احداث بیمارستان فهرج انتقاد مي‌کند و در اين‌باره مي‌گويد: متاسفانه احداث بیمارستان فهرج روند کندی دارد. وي در بررسی مشکلات و موانع پیشرفت بیمارستان 32 تختخوابی این شهرستان از پیمانکاران خواست در راستای شتاب‌بخشی عملیات احداث این پروژه تلاش بيشتري کنند تا هرچه سريع‌تر اين بيمارستان به مرحله افتتاح برسد تا کمي از مشکلات مردم اين شهرستان کاسته شود.بهنام فراقی ضمن اشاره به اعتبارات تخصيص يافته ادامه مي‌دهد: تاکنون برای احداث بیمارستان فهرج یک‌میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار داده شده و از اعتبارات سال گذشته نیز 920 میلیون تومان از محل ماده 18 اختصاص یافته است.فرماندار فهرج با بيان اين که سرعت بخشيدن به احداث اين بيمارستان امري مهم است، مي‌گويد: احداث بیمارستان فهرج یکی از خواسته‌های مردم این خطه محروم است. در حالی‌که این بیمارستان در سه سال گذشته تامین اعتبار شده، اما تاکنون کار قابل ‌توجهی صورت نگرفته است.فراقی ضمن اشاره به مشکلاتي که نبود بيمارستان براي مردم به وجود مي‌آورد، مي‌افزايد: متاسفانه اهالی این منطقه از دورترین روستا‌ها‌ باید روزانه با طی مسافت 100 کیلومتر به شهرستان بم مراجعه کنند و هزینه‌های زیادی برای ایاب و ذهاب و دیگر مشکلات بپردازند، البته اين تنها بعد اقتصادي آن است و نبود بيمارستان علاوه بر زيان‌هاي مالي، آثار مخرب جاني هم براي مردم اين شهرستان به بار آورده است.وی با اشاره به جمعيت اين شهرستان ادامه مي‌دهد: فهرج با داشتن جمعیت بیش از 70 هزار نفر از وجود بیمارستان محروم است و نبود بیمارستان در این شهرستان با توجه به مسافت طولانی 55 کیلومتری با شهرستان بم موجب شده تا برخي از بیماران در مسیر جان خود را از دست بدهند.با اينکه فرماندار اين شهرستان از تخصيص به موقع اعتبارات لازم براي تاسيس بيمارستان خبر مي‌دهد اما هنوز نه تنها خبري از افتتاح اين بيمارستان نيست بلکه تاکنون خبري مبني بر ميزان درصد پيشرفت فيزيکي‌اين پروژه هم اعلام نشده است. حالا سوال اینجاست که به چه دليل و چرا روند احداث اين بيمارستان با اين همه اعتباري که به آن اختصاص داده شده است به کندي پيش مي‌رود؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جوان آنلاین، تاریخ 1 اردیبهشت 94، کد مطلب: 714689: www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین