پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۴۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
هشت سال از مصوبه احداث بیمارستان ۳۲ تخت خوابی ریگان می‌گذرد اما مردم این منطقه محروم سرگردان در جاده‌های شهرهای اطراف همچنان منتظر آغاز به کار این مرکز درمانی هستند.

شعار سال: شهرستان‌های ریگان و فهرج در شرقی‌ترین مناطق استان کرمان ازجمله محروم‌ترین مراکز جمعیتی کشور محسوب می‌شوند این شهرها هرچند از پتانسیل‌های بالای اقتصادی و فرهنگی بهره می‌برند اما سالها بی توجهی به این مناطق موجب شده از بسیاری از امکانات زیر بنایی محروم باشند و پس از گذشت سالها از اعلام این مناطق به عنوان شهرستان هنوز هم به دنبال ابتدایی‌ترین زیر ساختهای یک شهرستان هستند.

یکی از طرحهایی که اجرای آن در سال ۸۸ مصوب شد طرح احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی در ریگان بود اما از زمان تصویب این طرحمسئولان محلی و ملی اجرای آن را به تأخیر انداختند و کمبود اعتبار را مهمترین مانع در اجرای این طرح عنوان کردند.

سرانجام در دولت یازدهم، ساخت این بیمارستان در دستور کار قرار گرفت و فاز نخست بیمارستان آغاز شد، اما درحالی‌که قرار بود این مرکز درمانی در سال جاری افتتاح شود،این وعده هم عملی نشده و مسئولان بومی شهرستان از افتتاح این پروژه در سال آینده خبر می‌دهند.

در این میان مردم ریگان که قریب به ۹۰ هزار نفر جمیعت را تشکیل می‌دهند از خدمات تخصصی بی‌بهره هستند و تمام امکانات آن‌ها به مراکز بهداشتی و یک مرکز اورژانس و پزشک‌های متخصصی که در برخی از روزهای هفته به این شهر سر می‌زنند خلاصه می‌شود.

مردم ریگان برای رسیدن به نزدیک ترین بیمارستان سرگردان جاده ها می شوند

نتیجه این کمبودها تشکیل صف‌های طولانی مقابل مطب‌های پزشکان و اعزام بیماران به مراکز درمانی اطراف شهر ریگان است اما نزدیک‌ترین بیمارستان به این شهر ۱۰۰ کیلومتر با ریگان فاصله دارد.

بیماران حتی اگر در وضعیت اورژانسی نیز باشند برای تکمیل درمان پس از انجام اقدامات اورژانسی در ریگان به بیمارستان بم اعزام می‌شوند و این داستان تکراری و تلخ مردمان کویر است.

بسیاری از مردم ریگان در روستاها و مناطق عشایری کوهستانی و دورافتاده زندگی می‌کنند که گاه دسترسی به این مناطق از راه‌های صعب‌العبور و با مشکلات فراوان انجام می‌شود.

روستانشینان بیشترین مشکلات بهداشتی را دارند

محمد احمدی یکی از روستاییان ساکن ریگان است می‌گوید: زندگی در روستاها و عشایر نشینی مشکلات خاص خود را دارد و گاه برخی از خانوارهایی که در این مناطق زندگی می‌کنند حتی از داشتن ابتدایی‌ترین وسایل نقلیه هم محروم هستند در چنین شرایطی در صورت بروز هر حادثه‌ای ازجمله عقرب و مارگزیدگی یا حادثه و تصادف و بیمارهای قلبی تنها وسیله انتقال بیمار، موتورسیکلت‌هایی است که بتوانند راه صعب‌العبور کوهستان را طی کنند.

وی افزود: بعد از رسیدن به شهر ریگان در این شهر،امکانات تخصصی وجود ندارد و بعد از اقدامات اولیه و اورژانسی باید بیمار را به بیمارستان‌های بم یا کرمان منتقل کنیم.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین رفت‌وآمد و اسکان برای مردم محروم منطقه گفت: خشک‌سالی و طوفان‌های مکرر شن کشاورزی و دام‌های ما رو از بین برده است و با زحمت روزگار می‌گذرانیم و تأمین مخارج این‌چنینی برای ما کمرشکن است.

این درد دل بسیاری از مردم محروم این منطقه است زهرا یادگاری، یکی دیگر از ساکنان این شهرستان است که در شهر ریگان زندگی می‌کند، وی می‌گوید: ریگان یکی از مناطق زلزله‌خیز کشور است و در سال‌های اخیر چندین زمین‌لرزه بالای شش ریشتر را تجربه کرده است همچنین جاده‌های ترانزیتی که استان کرمان را به بندر چابهار متصل می‌کند از این شهرستان می‌گذرند و همه این‌ها زمینه مخاطره را فراهم می‌کنند.

ی افزود: ریز گردها و طوفان‌های شن که در سال جاری به‌شدت زیاد شده‌اند نیز موجب بروز بیماری‌های تنفسی شده‌اند و هر بار که ریز گردها به وجود می‌آیند باید در صف مراکز بهداشت و اورژانس درمان‌های ابتدایی را دریافت کنیم،درحالی‌که بیماران ریگان هم مثل بقیه مناطق کشور نیاز به خدمات تخصصی دارند.

وی با قدردانی از آغاز ساخت بیمارستان بعد از چهار سال از تصویب این طرح گفت: از مسئولان می‌خواهیم اعتبار و امکانات لازم برای احداث یک بیمارستان در شرق استان را فراهم کنند تا مجبور نباشیم برای درمان راه ۱۰۰ کیلومتری بهشهر بم را طی کنیم.

وی گفت: بیمارستان‌های بم نیز محدود هستند و وقتی به آن‌ها مراجعه می‌کنیم با حجم بالایی از بیماران مواجه می‌شویم که برای خدمات مراجعه کرده‌اند.

فرماندار ریگان در این خصوص گفت: یکی از اقداماتی که برای خدمات درمانی و پزشکی به مردم به‌خصوص در مناطق محروم ارائه می‌شود بحث ویزیت‌های رایگان برای مردم محروم منطقه است.

افتتاح بیمارستان در سال ۹۵

امین باقری افزود: در ایام دهه فجر آخرین نمونه از این طرح در ریگان انجام شد و طی ۱۰ روز مردم خدمات رایگان دریافت کردند و این طرح‌ها در طول سال به‌دفعات با همکاری جامعه پزشکان انجام‌شده است.

وی در خصوص بیمارستان نیز گفت: کار ساخت این بیمارستان پس از سال‌ها از تصویب ساخت در دولت یازدهم آغازشده است و کار ساخت در حال انجام است.

وی ادامه داد: خوشبختانه فاز نخست این بیمارستان به پایان رسیده و امیدواریم فاز بعد در سال ۹۵ به اتمام برسد و بیمارستان به بهره‌برداری برسد.

فرماندار ریگان افزود: این شهرستان ۸ هزار ۹۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد و از پراکندگی جمعیت روستایی و عشایری برخوردار است و راه‌اندازی بیمارستان می‌تواند در رضایت مردم و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها بسیار تأثیرگذار باشد.

وی گفت: نزدیک‌ترین بیمارستان تا شهر ریگان ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

اما در این میان جامعه پزشکان برای خدمات‌رسانی به مردم محروم منطقه بیکار نبوده‌اند و در آخرین مورد طی ۱۰ روز در دهه فجر خدمات رایگان درمانی به بیماران این شهرستان ارائه شد.

دبیر ستاد بزرگداشت دهه فجر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص گفت: اکیپ تخصصی پزشکی در روستای الله‌آباد که از محروم‌ترین مناطق شهرستان است حضور یافت و ۲۰۰ نفر را رایگان مورد درمان قرار دارد.

وی افزود: در این طرح افرادی که به درمان و پیگیری نیاز داشتند به مراکز درمانی معرفی شدند و کار درمان آن‌ها پیگیری خواهد شد.

وی یکی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی را خدمات‌رسانی به مناطق محروم دانست و افزود: خوشبختانه با همکاری جامعه پزشکان اکیپ‌های سیار پزشکی در زمان های مختلف سال اقدام به اجرای این طرح در مناطق محروم می‌کنند.

ویزیت رایگان محرومان در مناطق دور افتاده روستایی و عشایری

مدیر شبکه و مرکز بهداشت ریگان داشت: حضور اکیپ‌های سیار پزشکی در راستای ویزیت رایگان مردم عشایر و روستاهای دورافتاده منطقه در سال جاری در چندین مرحله اجرا و موفقیت‌آمیز بوده است.

فردین حشمتی افزود: در یک مرحله ۳۵۰ بیمار در مناطق عشایری سرزه، سیف الدینی،چاده قنبر و امین آباد مورد ویزیت قرار گرفتند.

وی همچنین از حضور اکیپ دندانپزشکی و درمان رایگان در مناطق کوهشاه و دهکن خبر داد و افزود: در این مرحله نیز صدها نفر مورد ویزیت قرارگرفته‌اند.

رئیس شبکه و مرکز بهداشت ریگان گفت: همچنین اکیپ‌های پزشکی با حضور در روستاهای کوهشاه، سلطان دهکن، انار بالا، انار پائین و گودماهی ۴۳۶ نفر را ویزیت رایگان کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در کنار اقدامات خیرین و جامعه پزشکان باید احداث بیمارستان ریگان با توجه به نیاز ضروری منطقه، موردتوجه جدی مسئولان قرار گیرد تا شاهد توسعه خدمات زیر بنایی در بخش بهداشت و درمان در شرق استان کرمان باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 25 بهمن 94 ، کد مطلب: 3051900: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
همه ی این مشکلات بخاطر اینکه مسولین استانی وکشوری فکر میکنند جنوب کرمان محروم تر از شرق کرمان که مایه تاسف است
این هم از آثار برجام است دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین