پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
مناطق شبیه به تنگ کارزین در ساسر کشور تبدیل به یکی از بزرگترین مراکز جذب توریست و گردشگر شده اند. چرا از این نقطه که ظرفیت فوق العاده ای دارد غفلت شده است؟ ظرفیت فوق العاده منطقه تنگ کارزین و سدّ سلمان فارسی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری + تصاویر

شعار سال: یکی از مناطقی که مردم سراسر قیروکارزین برای تفریح و گذراندن اوقاتی لذت بخش، زیاد به آنجا مراجعه می کنند مناظر زیبای تنگ کارزین است. این نقطه از قدیم الایام مورد توجه مردم این منطقه بوده است. تنگ کارزین شریان حیاتی کشاورزی منطقه به شمار می رود. تصفیه خانه بزرگ لار و بزرگترین کارخانه قند مایع خاورمیانه نیز در این نقطه واقع گردیده است. اما به اقرار اکثر صاحب نظران منطقه ای و استانی و کشوری ، از ظرفیت های آن به نحو احسن استفاده نشده است. در صورتیکه می توان این نقطه از قیروکارزین را به قطب گردشگری شهرستان تبدیل کرد. در ادامه تعدادی از ظرفیت های بالقوه ی این منطقه را بیان می کنیم به امید روزی که این ظرفیت ها تبدیل به بالفعل شوند.

1. وجود سدّ سلمان فارسی : یکی از مهمترین ویژگی های این منطقه ، نزدیکی به سدّ سلمان فارسی است. جاده ی تنگ کارزین به ورودی سدّ سلمان ختم می شود و از آنجا نیز می تواند به جادّه قیر-فیروزآباد متصل گردد.

دریاچه های عظیمی که پشت این سدّ تشکیل شده است آب و هوای مطبوعی را رقم زده که با وجود مسیر ناهموار و جاده های غیراستاندارد ، هرساله تعداد زیادی از مردم را به سمت خود جذب می کند.

با نگاهی آماری به بازدید مردم کشور از سدهای دیگر نقاط ایران اهمیت پرداختن به جاذبه های گردشگری سدّ سلمان را بیشتر درک می کنیم.

سد مخزنی مهاباد در تعطیلات نوروزی امسال با 23 هزار بازدید کننده به یکی از پربیننده ترین جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی در این ایام تبدیل شده است.

و این در حالیست که تنها 8 روز از ایام تعطیلات نوروزی 1395 گذشته است. تنها در یک روز بیش از 10 هزار گردشگر از این سد دیدن کرده اند.

به گزارش سایت http://www.kwpa.info/ مربوط به روابط عمومی سازمان آب و برق استان خوزستان ، در نوروز سال 1390 تعداد 90 هزار نفر از هموطنان سراسر كشور، از سدهاي مسجدسليمان و شهيد عباسپور ديدن كردند.

و همچنین در نوروز 94 بیش از 29 هزار نفر از سدّ مارون بهبهان دیدن کردند.

و هزاران نمونه ی دیگر از جذب فوق العاده ی گردشگر داخلی و خارجی توسط فضای سدّها وجود دارد که برای اختصار به همین چند نمونه بسنده می کنیم.

سدّ سلمان فارسی شاید هنوز از لحاظ سخت افزاری به تجهیز 100% نرسیده باشد ، اما استفاده هایی که می شود از دریاچه ی سد نمود ارتباطی به خود اسکلت سد ندارد.

چیزهایی که باعث جذابیت سد برای جذب توریست و گردشگر می شود ، ایجاد فضای رفاهی مانند آلاچیق ، سرویس بهداشتی ، فروشگاه و... می باشد که با کمترین هزینه قابل اجرایی شدن است. همچنین برنامه هایی مانند قایق سواری ، جت اسکی و حتی غواصی و... که با جذب سرمایه های بخش خصوصی علاوه بر ایجاد یک فضای تفریحی ، باعث اشتغالزایی برای تعداد زیادی از جوانان و مردم این منطقه نیز می گردد.

درباره ی ایجاد فضای گردشگری در سدّ مقالات زیادی منتشر گردیده است و نمونه های فراوانی در سرتاسر کشور وجود دارد که می توان در اینترنت آنها را مشاهده کرد و از این ظرفیت بالقوه ی موجود بیش از این غافل نشد.

2. آبنمای تصفیه خانه لارستان: تصفیه خانه ی آب لارستان دقیقاً در 3 کیلومتری شمال روستای دهبه و حدوداً 5 الی 6 کیلومتری جنوبی سدّ سلمان واقع گردیده است. یک آبنما و یا سدّ بتونی کوچک برای مهار و جمع شدن آب جهت استفاده تصفیه خانه بر روی رودخانه قره آغاچ زده شده است که مناظر زیبایی را خلق نموده است.

این آبنما ویژگی هایی دارد که نشان دهنده ی قدرت تبدیل شدن این نقطه به یک مرکز گردشگری است. از جمله اینکه 1.بدلیل وجود این سد و آبنما ، این منطقه هرگز از آب خالی نخواهد شد. 2.این منطقه به دلیل وجود سدّ سلمان ، آبنما و کانال های بزرگ جهت خروج آب به سمت رودخانه و زمین های کشاورزی هرگز در مسیر سیلاب قرار نخواهد گرفت. 3.مناطق مرتفعی وجود دارد که از سطح رودخانه بالاتر است و می توان از آنها برای ساخت مراکز رفاهی مانند سرویس بهداشتی و... استفاده نمود. 4.بدلیل آرام بودن آب در جلو و پشت آبنما و همچنین محصور بودن اطراف این نقطه ، فضای مناسبی برای قایق سواری خانواده ها فراهم است و حتی استفاده از جت اسکی نیز ممکن است.


3. مناظر طبیعی رودخانه و فضای موجود در اطراف آن جهت احداث پارک و رستوران : حد فاصل بین سدّ سلمان فارسی و آبنمای تصفیه خانه لارستان ، مناظر زیبایی از طبیعت رودخانه و پوشش های گیاهی وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند. در بعضی از نقاط نیز فاصله ی بین رودخانه و کوه های اطراف برای احداث پارک و یا رستوران مناسب است. با توجه به اینکه کابل های فشار قوی برای برق رسانی به سدّ سلمان و دیگر روستاهای اطراف آن از کنار همین جاده عبور میکند ، برای روشنایی و برق رسانی به مراکز تفریحی نیز مشکلی بوجود نمی آید. حتی با یک برنامه ریزی بلند مدت و اندکی بزرگ اندیشی ، می توان برنامه ای جهت احداث یک پل گردشگری روی رودخانه برای ایجاد مناظر بی نظیر و جذاب تدوین نمود.

4. آثار تاریخی و دیدنی «تنگ کارزین»: تنگ کارزین در ابتدای جاده تصفیه خانه لارستان و سدّ سلمان فارسی واقع گردیده است و محلّی است که که بدست مردم در زمان های قدیم قسمتی از کوه تراشیده شده است تا آب رودخانه قره آغاچ به سمت مزارع کشاورزان هدایت شود. از سابقه ی تاریخی این آثار باستانی اطلاعات دقیقی در دست نیست ، اما بدون شک این خلاقیت در زمانی اتفاق افتاده که امکانات برای خَلق چنین اثری فقط دست و تیشه بوده است چراکه حداقل 100 سال قِدمت دارد. قطعاً دیدن این اثر دست انسان برای هر بیننده ای جذاب خواهد بود.

اینها تنها بخشی از ظرفیت های مغفول مانده در منطقه تنگ کارزین بود که با درایت مسئولان محلی و استانی و کمک مسئولین دولتی و کشوری ، می تواند تبدیل به یکی از قطب های گردشگری استان فارس بلکه یکی از قطب های گردشگری کشور شود.

از همینجا از سایر فعالان اقتصادی در سراسر کشور دعوت می کنم که این مقاله را مطالعه نموده و درباره ی این منطقه ی بِکر گردشگری تحقیقات کارشناسی و علمی بعمل آورند.

در پایان از مسئولین محترم نیز خواهشمندیم که با جدّی گرفتن داشته های بومی شهرستان قیروکارزین در راستای اقدام عملی به اقتصاد مقاومتی ، خارج از بخش نامه ها و ابلاغیه ها عملی جدّی انجام دهند. این منطقه می تواند برای تعداد زیادی از جوانان قیروکارزینی ایجاد اشتغال نموده و از ظرفیت های بومی و محلی استفاده بهینه گردد و از مهاجرت مردم منطقه به شهرهای صنعتی مانند عسلویه و... جلوگیری کرد ، و همچنین سایر مردم ایران اسلامی را با فرهنگ کهن منطقه ی تاریخی قیروکارزین آشنا سازیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه مجله الکترونیکی پرگون، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1395، کد مطلب: 5347:www. parguon.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین