پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
در دهه های اخیر پدیده حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی به یکی از معضلات مهم شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی تبدیل شده است که استان و شهر زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست و حاشینه نشینان زیادی را در خود جای داده است.

شعار سال: گزارشی با عنوان "معضل حاشیه نشینی در زنجان و محرومیت های این مناطق / از محرومیت های اقتصادی تا فرهنگی +تصاویر" کار شده بود که در ادامه گزارش قبلی، در این گزارش با یک شهروند حاشیه نشین گفت وگو کرده که مشکلات منطقه را از زبان او پیگیری می کنیم.

با رشد شهرنشینی، تمایل روستا نشینان برای حضور در شهرها و در نتیجه مهاجرت های بی رویه از روستا به شهرهای بزرگ و عدم توانایی شهرهای بزرگ برای اسکان این جمعیت عظیم و هم چنین ساکنین شهرها به دلیل اشتغال در مشاغل کاذب و عدم تامین هزینه های مسکن در داخل شهرها به ناچار به حاشیه نشینی و به اسکانی غیراصولی روی آورده اند.

حاشیه نشینی یك پدیده اجتماعی است كه تبعات منفی بسیاری از بعد روانی،اقتصادی، كالبدی و اجتماعی برای شهرها در پی دارد و در حال حاضر شهر زنجان تقریبا 20 درصد حاشیه نشین دارد.

نکته مهم و قابل توجه اینکه بیشتر حاشیه نشینان زنجان در منطقه جنوب شهر زنجان قرار دارند و گستره حاشیه نشینی در این منطقه زیاد بوده و نفوذ بیشتری دارد.

یکی از این مناطق منطقه کوی فاطمیه است که در گزارش های قبلی تصاویری از مناطق منتشر شد.

علاوه بر محرومیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در این مناطق که بیشتر ملموس است، این بار مشکلات دیگر را از زبان یک حاشیه نشین پیگیری می کنیم.

یک حاشیه نشینافزود: من از سال 1354 در این منطقه سکونت می کنم و جزئی ترین امکانات از جمله سطل آشغال و صندوق صدقه در این منطقه وجود ندارد .





وی با بیان اینکه در این منطقه درمانگاه و نانوایی وجود ندارد، تصریح کرد: این منطقه مدرسه و نانوایی ندارد و ما فرزندان خود را به مدارس شهرک شهداء و سایر مناطق می بریم و چه بسا یک زن برای خرید نان به داخل شهر مراجعه می کند.

وی ادامه داد: مدتها پیش گفتند که خانه ها شما را بر می داریم و عوض آن در شهر آراء زمین می دهیم که دیگر از آن خبری نشد.

این شهروند با بیان اینکه سکونت در این مناطق واقعا تباه کردن عمر است، گفت: این نمای ظاهری ساختمان من است و من وقتی که می بینم اگر به آن چیزی خرج کنم از دستم خواهد رفت دیگر هزینه نمی کنم.





این حاشیه نشین با تاکید بر اینکه در این مناطق مجوز ساخت و ساز داده نمی شود، افزود: من چند بار مراجعه کردم و گفتند تعهد بدهید که اگر ساختید ولی اگر بعدا طرحی در این منطقه بخواهد اجرا شود ما فقط پول زمین را می توانیم بدهیم.

وی ادامه داد: خلافکارها در این مناطق جمع می شوند و ما واقعا امنیت نداریم و من شیفت شب نگهبان بودم که به دلیل اینکه یکی از اینها به خانه ما آمده و وسایل و ... برده بودند، از شغل خود استعفاء دادم.





این حاشیه نشین افزود: امنیت در این مناطق وجود ندارد و پلیس در این مناطق کم حضور پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اهالی این منطقه غالبا کسبه و دست فروش هستند و از 186 خانوار یک کارمند نیز وجود ندارد، گفت: دره بزرگ در منطقه واقعا مخفی گاه شده و شبها در اینجا امنیت نیست و در فصل تابستان نیز حیوانات در این منطقه خیلی اذیت می کنند .

وی ادامه داد: سرویس تاکسی برای رساندن کودکان به مدارس در این منطقه حضور پیدا نمی کند و وقتی می بیند مسیر بن بست است دیگر نمی آید.





وی گفت: قبل از انصاریه و علی آباد، این منطقه وجود داشت و کلا 3 خانوار توسعه پیدا کرده است و تا الان به وضعیت منطقه فکری نشده است که مسئول اگر خودش در این منطقه حضور پیدا کند مشکلات را می بیند.

این شهروند گفت: نه ما و نه فرزندان ما در این منطقه آینده نداریم ؛ اینجا نه شهر است نه روستا.

وی با تاکید بر اینکه ما از سال 1354 در این منطقه هستیم و قبل از ما نیز پدرم در اینجا بود، گفت: اهالی منطقه جدیدا در این مناطق نیامده اند که بگویند بعدا کوچ کرده اند و این وضعیت را خودشان قبول کرده اند!





با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مهر زنجان، تاریخ 14 اسفند 95، کد مطلب: 4888: www.mehrezanjan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین