پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
حدود یک سال است که موضوع ثبت جهانی ایذه بر سر زبان‌ها افتاده است، موضوعی بسیار مهم که اگر به سرانجام برسد علاوه بر رونق اقتصادی، توسعه زیربنایی شهری را نیز درپی خواهد داشت.

شعار سال: پرونده آماده‌سازی آثار و محوطه‌های تاریخی ایذه برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو مدتی است آغاز شده و قرار است آثار و محوطه‌های تاریخی شهرستان ایذه در قالب یک پرونده واحد با عنوان «منظر تاریخی فرهنگی ایذه» برای ثبت جهانی آماده شود.

در گام نخست کارگروه ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی ایذه با هدایت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به ریاست فرمانداری شهرستان ایذه در روز جهانی موزه و گنجینه تشکیل شد.

بر اساس توافق انجام‌ شده در جلسه‌ای که به همین منظور تشکیل شد فرمانداری ایذه مسئولیت هماهنگی بین‌بخشی و فرابخشی در شهرستان ایذه را به عهده گرفت و معاونت میراث فرهنگی اداره کل خوزستان هم درباره ضرورت‌های استانی و ملی ثبت جهانی اقدام می‌کند.

حضور پروفسور هاید ماری کخ، ایرانشناس برجسته آلمانی در ایذه و تاکید وی بر تسریع روند ثبت جهانی ایذه تلنگری بود بر مسئولان متولی تا هر چه سریعتر پیگیری های ثبت جهانی ایذه را صورت دهند.

در همین راستا ایوب سلطانی رئیس اداره میراث فرهنگی-صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه در گفتگو با خبرنگار عصر ایذه اظهار کرد: برای جهانی شدن آثار تاریخی ایذه باید توجه ها را به سمت ایذه معطوف کنیم و این رویه نیازمند عظم همگانی و ملی است که‌ شخصیت‌های مختلف می‌توانند در این امر یاری دهنده باشند.

وی با بیان اینکه در صورت جهانی شدن ایذه در سال قابلیت جذب بیش از ۵۰۰۰تا۶۰۰۰ گردشگر خارجی خواهیم داشت، گفت: ما باید این موضوع را به یک خواسته عمومی برای مردم شهرستان تبدیل کنیم.

سلطانی عنوان کرد: در سال ۲۰۰۸ ارزیاب‌های یونسکو با مراجعه به منطقه ایذه این شهر را واجد شرایط جهانی شدن دانستند و ایذه ثبت موقت جهانی نیز شد اما این شروع پروسه روند جهانی شدن است و نیازمند برطرف کردن مشکلات حریم و است که‌ بحمدالله امسال گام‌های بزرگی در زمینه محتوایی و تقویت پرونده جهانی برداشته شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه تصریح کرد، حوزه کولفرح، اشکفت سلمان، شهسوار و خنگ اژدر و نواحی متفرقه همچون: شمی و چند نقطه دیگر از قلعه تل و باغملک نقاطی هستند که برای ثبت جهانی پیش بینی شده است.

ایذه به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه روباز جهان با سنگ‌نگاره‌هایی چون کول فرح، شهسوار، اشکفت سلمان، خنگ اژدر، دره شمی و در شرق خوزستان و دامنه‌های جنوب ‌غرب زاگرس، منطقه‌ای بی‌نظیر از هزاران سال زندگی بشر و تاثیر‌گذاری آن در طبیعت است.

بر اساس تعریف میراث جهانی یونسکو، منظر فرهنگی به یک منطقه جغرافیایی‌ گفته می‌شود که چشم‌انداز آن حاصل کار مشترک طبیعت و انسان باشد.

رابطه طولانی میان بشر و محیط‌زیست، موجب تعامل فرهنگی نزدیک میان این دو شده و به منظور حفظ تنوع و گوناگونی این تعامل، مناظر فرهنگی به عنوان میراث جهانی ثبت می‌شوند. تاکنون ۶۶ منظر فرهنگی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌ و در ایران پیش از این، «بم» در قالب منظر تاریخی و فرهنگی ثبت جهانی شده است و امیدواریم شهرستان ایذه هم بتواند به این هدف دست پیدا کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری عصر ایذه، تاریخ انتشار: 19 فروردین 1396، کد مطلب: 49279: www. asreizeh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین