پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۸
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت : میزان بهره برداری ایران از منابع دریایی بیش از دو برابر مجموع استفاده کشورهای همسایه است

شعار سال:اصغر مجاهدی روز چهارشنبه در حاشیه هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی در کیش افزود: شرایط موجود صنعت شیلات به عنوان یک زیر بخش از کشاورزی که در دریا هم فعالیت دارد، در منطقه از نظر بهره برداری در شرایط خوبی قرار دارد.
وی با بیان اینکه در اقیانوس هند هم از این نظر شرایط نسبتا خوبی داریم، افزود: از نظر ناوگان دریایی ثبت شده در اقیانوس هند هم ایران رتبه دوم رادارد .
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات اظهار داشت : هم اکنون 800 شناور ایرانی در خارج از آبهای تحت حاکمیت کشور در اقیانوس هند صیادی می کنند و شاهد توسعه قابل ملاحظه ای در ماهیگیری هستیم اما در عین حال ضرورت هایی وجود دارد که باید در آینده به آنها بیشتر توجه شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نیازمند یک توسعه متوازن در بخش دریایی و صنایع دریایی هستیم ، افزود : بدین منظور باید این حوزه را به عنوان صنعت با همه زیربخش ها و پیوستگی های آن دیده و برای آن برنامه ریزی کنیم .
مجاهدی افزود : در حال حاضر مجموع تولیدات دریایی کشور 570 هزار تن است که در برنامه ششم 700هزار تن و در افق 1404 حدود یک میلیون تن حجم بهره برداری از منابع دریایی هدف گذاری شده است.
وی ادامه داد : علاوه بر بهره برداری از منابع دریایی در حال حاضر نگاه جدیدی در بخش توسعه دریایی ایجاد شده که بحث پرورش دریایی است به گونه ای که با استفاده از منابع آب دریایی برای پرورش آبزیان و غیره استفاده کنیم .
اصغر مجاهدی با اشاره به سیاست های توسعه ای شیلات در برنامه ششم توسعه کشور گفت : این برنامه در چند بخش طراحی شده و قابل دستیابی است که محور نخست توسعه صید فراساحلی است بر این اساس تمرکز شیلات بر آن متمرکز شده که ناوگان را به سمت آبهای فراساحلی اعم از آبهای عمیق ، آزاد و سواحل سایر کشور ها البته با هماهنگی های مربوطه است تا بهره برداری را افزایش دهد.
وی بخشی دیگر از این برنامه را هم مربوط به دخایر بهره برداری نشده و یا کمتر توجه شده در بخش دریایی عنوان کرد و گفت : بر این اساس تلاش می شود در توسعه مورد نظر برنامه ششم این حوزه نقش بیشتری پیدا کنند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات اظهار کرد : بر اساس برنامه توسعه ای ، این حوزه نیازمند چند اهرم از جمله توسعه ناوگان فراساحلی است تا دسترسی به منابع غیر ساحلی و دور دست افزایش یابد.
وی با بیان اینکه زمینه هایی برای این امر فراهم شده و به شکلی کار پیش رود که همه بخش های داخلی در آن نقش بیشتری یابند، افزود : از سویی باید مدیریت منطقه ای توسعه یابد در حالی که تا امروز الگویی که عمل شده و می شود مدیریت ملی است و اینک برای حرکت به سمت توسعه صید در آبهای فراساحلی باید ظرفیت های منطقه ای را توسعه دهیم .
اصغر مجاهدی در عین توجه به توسعه مدیریت منطقه ای ،پرداختن به به آبهای ساحلی و سرزمین را که نیازمند تامین کیفیت مناسب در این منابع است را ضروری خواند.
وی گفت : در دریای خزر به دلیل شرایط محیطی که ایجاد شده امروز شیلات به هیچ وجه برنامه توسعه ای شیلاتی ندارد و در شرایط کنونی سهم دریای خزر از حدود 15 درصد در ماهیگیری کشور به هشت درصد کاهش یافته که به دلیل از بین رفتن عوامل پایه ای زیست محیطی است .
هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش به میزبانی جزیره کیش از تاریخ یکم تا چهارم دی ماه سال جاری با حضور شرکت های داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی کیش برگزار می شود.
شناسایی و معرفی فرصت های بزرگ سرمایه گذاری داخلی وبین المللی، ارائه توانمندی ها و آخرین دستاوردهای صنایع وابسته، تأسیسات و همچنین سامانه های دریایی و بندری در فضای باز و سر پوشیده ازجمله اهداف مهم برگزاری هفتمین نمایشگاه و همایش بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره کیش است .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا,تاریخ انتشار 2 دی 1394,کد مطلب: 81891721

www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین