پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۹ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 19
کد خبر: ۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سهم بخش خصوصی در توسعه دانشگاه ها را در مقطع کنونی هشت درصد عنوان کرد و گفت: باید اجازه دهیم بخش خصوصی و فرهیختگان برای توسعه دانشگاه ها فعالیت کنند.

شعارسال: مجتبی شریعتی نیاسر در نهمین کنگره بین المللی مهندسی شیمی دردانشگاه شیراز با اشاره به فعالیت 370 مؤسسه آموزش عالی غیردولتی در کشور افزود: می توان گفت که نیمی از این واحدها با استانداردهای مورد نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فاصله بسیار زیادی دارند و از این رو، این وزارتخانه طرح ساماندهی واحدهای آموزش عالی را در دستور کار دارد.

وی افزود: تا زمان استاندارد نشدن این مؤسسات، آنها حق راه اندازی رشته های جدید را ندارند.

معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اینک دو هزار و 855 مرکز آموزش عالی در کشور فعالیت دارند که 71 درصد آنها دولتی و بقیه غیردولتی هستند و در میان غیردولتی ها، دانشگاه آزاد اسلامی 60 درصد مراکز غیردولتی کشور را به خود اختصاص داده است.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: هم اینک چهار میلیون و 850 هزار دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تحصیل می کنند که از این تعداد ، دو میلیون و 700 هزار دانشجو در واحدهای دانشگاهی دولتی و بقیه در دانشگاه های غیردولتی تحصیل می کنند و به ترتیب 46 و 54 درصد دانشجویان کشور را دختران و پسران تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: وزارت علوم با در نظرگرفتن دغدغه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظر دارد که دانشگاه های مجری دوره دکترا از سال 95 به طور مستقل دانشجویان این مقطع تحصیلی را پذیرش کنند.

وی گفت:نمایندگان مجلس سه دغدغه جدی را در این زمینه مطرح کرده اند که احتمال اعمال سلیقه، مورد توجه قرار نگرفتن سوابق علمی و پژوهشی و یکپارچه عمل نکردن در فرایند پذیرش دانشجویان از جمله این دغدغه ها است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با در نظر گرفتن دغدغه های نمایندگان مجلس، طرحی در این وزارتخانه تهیه شده است که مقرر می کند با اتخاذ سازوکاری مناسب، دانشگاه های مجری دوره دکترا در هماهنگی با ستاد وزارتخانه از سال 95 دانشجویان دوره دکترا را پذیرش می کنند.

شریعتی نیاسر در ادامه با بیان این که سند راهبردی آموزش عالی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است، اظهار کرد: ارتقای کیفیت، افزایش نظام حکمروایی کارآمد، ارتقای وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشگاهیان با توجه به تاثیرگذاریشان در جامعه، لزوم سطح بندی آموزش عالی و تعامل بین المللی کارآمد در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که دانشگاه های ایران از مدیرانی توانمند برخوردار هستند گفت: آنها قادر هستند که رأسا تصمیم گیری کنند و دلیلی ندارد که همه تصمیم گیری ها را در این وزارتخانه انجام دهیم؛ از این رو تفویض اختیارات به رؤسای دانشگاه ها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

شریعتی نیاسر در ادامه ماموریت گرا کردن مؤسسات آموزش عالی را از دیگر برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواند و گفت: هر یک از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مأموریت های فراملی، ملی، منطقه ای و محلی دارند و با اجرا شدن طرح ماموریت گرا شدن دانشگاه ها، دیگر دانشگاه های بزرگ امکان ورود به دوره های کاردانی را نخواهند داشت و باید به عرصه های بین المللی ورود کنند.

وی با بیان این که قرار نیست دانشگاه های ایران در همه جا همه ماموریتی داشته باشند گفت: اگر بخواهیم تقسیم بندی از وضعیت موجود داشته باشیم، جز هفت یا هشت دانشگاه که عنوان صنعتی دارند، بقیه عنوان دانشگاه جامع به مفهوم حقوقی و اجرایی دارند و در همه مفاهیم ورود کرده اند؛ دانشگاه های صنعتی ما هم به سایر حوزه ها ورود کرده اند که باید این رویه اصلاح شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح مباحث مرتبط با دستاوردهای جدید مهندسی شیمی در این کنگره، از برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بروز کردن سرفصل های درسی دانشگاهی با توجه به پیشرفت های جدید علوم و فناوری سخن گفت.

نهمین کنگره بین المللی مهندسی شیمی شنبه در دانشگاه شیراز گشایش یافت و دوشنبه هفتم دی ماه به کار خود پایان می دهد.

قرار است در مدت سه روز برپایی این کنگره، 60 مقاله به صورت شفاهی و 400 مقاله به صورت پوستر ارائه شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 5دی1394، کدخبر: 81894737: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین