پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۷۳۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
کمبود معلمان مشاور، نبود سند آمایش شغلی، توجه به انتخابات آزادانه و آگاهانه وفرهنگ سازی و غیره از جمله دغدغه‌های اجرای طرح هدایت تحصیلی است که با حضور مسئولان مربوطه در جلسه کمیسیون آموزش مجلس مطرح و بررسی شد.

شعار سال: جلسه بررسی مسائل اجرای طرح هدایت تحصیلی و ارائه گزارش عملکرد در این زمینه با حضور اعضای کارگروه آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معاون آموزش متوسطه، معاون پرورشی و فرهنگی و مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش شنبه هفت مردادماه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد.

لزوم توجه به استعداد دانش آموزان، علاقه و نیازهای کشور در اجرای طرح هدایت تحصیلی

در ابتدای این نشست، فریده اولاد قباد با اشاره به اینکه برای اجرای صحیح طرح هدایت تحصیلی باید به مولفه هایی مانند استعداد دانش آموزان، علاقه و نیازهای کشور توجه شود، گفت: موضوع برنامه جامع هدایت تحصیلی در اسفندماه سال 94 در شورای عالی آموزش و پرورش به منظور توزیع متوازن رشته ها به تصویب رسید، اما متاسفانه اجرای آن طی سال گذشته با مشکلاتی مواجه بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نارضایتی اولیا و دانش آموزان و ورود سازمان بازرسی کشور و حتی رئیس جمهور درخصوص طرح هدایت تحصیلی در سال گذشته نشان از اجرای نامناسب این طرح بود.

وی با بیان اینکه براساس اسناد بالادستی در اجرای طرح هدایت تحصیلی باید استعدادهای برتر شناسایی شوند، افزود: در برنامه درس ملی کشور نیز بر توزیع متوازن رشته ها و شناسایی استعدادهای برتر تاکید شده و راهکار دستیابی به این مهم را اجرای مطلوب طرح هدایت تحصیلی برشمرده است.

ضرورت تغییر فرهنگ تحصیل در رشته علوم تجربی

عضو ناظر مجلس در شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه فرهنگ عامه مردم باید درخصوص تحصیل فرزندانشان در رشته های تحصیلی تغییر کند، گفت: متاسفانه امروز با چالش انباشت محصلان در رشته تجربی مواجه هستیم در حالی که پزشکان فاقد شغل بسیاری در کشور وجود دارد لذا این مهم برگرفته از چنین فرهنگ و دیدگاهی است.

اولادقباد با یادآوری اینکه یکی دیگر از دلایل وجود پزشکان بیکار، جذب دانشجو بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی توسط آموزش عالی است، تصریح کرد: رسانه ها خصوصا سازمان صداوسیما باید درخصوص آینده شغلی کشور و نیاز به تحصیل در رشته های مورد نیاز بازار کار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مناسبی ایفا کنند.

افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل تحصیل در رشته‌هایی که علاقه ندارند

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروزه برخی از اولیای دانش آموزان، فرزندان خود را مجبور به تحصیل در رشته هایی می کنند که علاقه ای برای تحصیل در آن ندارند، تصریح کرد: چنین رویکردی باید اصلاح شود، زیرا این دانش آموزان در آینده با افت تحصیلی مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه وجود مشاوران متخصص در مدارس یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای است، خاطرنشان کرد: متاسفانه هم اکنون با کمبود مشاوران تحصیلی در مدارس روبرو هستیم و در این میان آموزش و پرورش نیز نتوانسته مشاوران مجرب و مورد نیاز را که متناسب با نیاز مدارس سراسر کشور باشد را جذب کند.

توجه به انتخابات آزادانه و آگاهانه در اجرای طرح هدایت تحصیلی

در ادامه مهدی فیض با اشاره به اینکه شیوه نامه اجرای طرح هدایت تحصیلی با توجه به مشکلات سال گذشته تغییرات اساسی کرده است، گفت: در شیوه نامه مذکور رویکردهای شش گانه ای مانند فرآیندی بودن، رویکرد سیستمی و همه جانبه، ایجاد شرایط انتخابات آزادانه و آگاهانه، توزیع متوازن رشته ها و... در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در فرم شش طرح هدایت تحصیلی، وضعیت تحصیلی دانش آموزان برای آنها توصیف می شود، تصریح کرد: در این فرم به دانش آموزان توصیه می شود که براساس نمره حدنصاب کسب شده در چه رشته ای ادامه تحصیل دهند.

وی با اشاره به اینکه در فرم شماره هفت طرح هدایت تحصیلی نیز دانش آموز با سایر دانش آموزان منطقه تحصیلی خود مقایسه می شود، گفت: بر این اساس طبق ظرفیت رشته های موجود در مناطق مختلف، دانش آموزان به منظور ثبت نام اولویت بندی می شوند.

فیض با اشاره به اینکه برای دستیابی به تحصیل 50 درصد محصلان در رشته های فنی و حرفه ای نیاز به فرهنگ سازی و همکاری رسانه ملی وجود دارد، تصریح کرد: در برخی از استان ها 70 درصد داوطلبان به دنبال تحصیل در رشته تجربی هستند، لذا برای برطرف کردن چنین انباشتی نیاز به همکاری همه جانبه دستگاه ها و متولیان در این حوزه است.

طرح هدایت تحصیلی یک موضوع ملی است

همچنین علی زرافشان نیز با اشاره به اینکه طرح هدایت تحصیلی یک موضوع ملی است و همه متولیان در این عرصه باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا وظایف مشخص شده به نحو مطلوب انجام شود، گفت: متاسفانه موضوع هدایت تحصیلی امر درون سازمانی در آموزش و پرورش دیده می شود در حالی که این موضوع یک فرآیند پیوسته بوده و تا پایان دوره تحصیلات دانشگاهی نیز ادامه دارد، لذا دستگاه های متعددی در این حوزه نقش دارند.

هیچ سند آمایش شغلی وجود ندارد/ چشم اندازی برای 10 سال آینده بازار کار مشخص نیست

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ سند آمایش شغلی وجود ندارد که بتوان براساس آن دانش آموزان را به طور صحیح هدایت تحصیلی کرد و به سمت بازار کار سوق داد، تصریح کرد: دستگاه متولی شغل در کشور در این راستا هیچ سندی را ارائه نکرده و چشم اندازی را برای 10 سال آینده بازار کار مشخص نشده است.

زرافشان با اشاره به اینکه 41 رشته تحصیلی در دوره فنی و حرفه ای و 150 رشته کار و دانش برای تحصیل دانش آموزان وجود دارد، گفت: اما با توجه به اینکه نقشه جامع برای چشم انداز بازار کار وجود ندارد، نمی توان دانش آموزان را به طور صحیح به تحصیل در شته های مختلف هدایت کرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه علاقه دانش آموزان برای تحصیل در رشته هایی مانند تجربی برگرفته از جو جامعه است و به عبارتی علاقه صرف نیست، افزود: 580 هزار داوطلب تجربی در آزمون سراسری شرکت می کنند و در این میان فقط 15 هزار نفر برای تحصیل در رشته های پزشکی پذیرفته می شوند، لذا باید به سمت توسعه متوازن رشته ها بر اساس تطبیق جمعیت دانش آموزان با آمایش اشتغال و آمایش توسعه آموزش عالی حرکت کنیم

وی، استعداد، علاقه، امکانات و نیاز بازار کار را چهار مولفه مهم در اجرای هدایت تحصیلی دانست و افزود: با توجه به اینکه آمایش و نیازسنجی مناسبی از بازار کار وجود ندارد، امروزه همخوانی میان محصلان در رشته های تحصیل و زمانی که فارغ التحصیل می شوند وجود ندارد.

زرافشان با اشاره به اینکه وقتی ضریب بیکاری فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای بالا باشد، بسیاری افراد علاقه برای تحصیل در رشته های دیگری مانند تجربی دارند، خاطرنشان کرد: 22/45 درصد دانش آموزان در سال تحصیلی 84-83 در رشته تجربی تحصیل می کردند و این مهم در حالی است که براساس رشد یک درصدی سالیانه در سال تحصیلی 94-93 این مهم به 32/14 درصد افزایش یافته است.

عدم تناسب 98 درصد رشته تحصیلی افراد با مشاغلی که در آن فعالیت می کنند

در ادامه مسعود شکوهی، با اشاره به اینکه براساس آمارها هم اکنون شش درصد دانش آموزان علاقه برای تحصیل در رشته کار و دانش، 18 درصد فنی و حرفه ای، 24 درصد علوم انسانی، سه درصد معارف، 41 درصد تجربی و هشت درصد ریاضی و فیزیک دارند، گفت: براساس این آمارها اگر چنین روندی ادامه یابد، چشم انداز تحصیل 50 درصد دانش آموزان برای رشته های فنی و حرفه ای محقق نمی شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز ضرورت جدی برای تبیین سیاست های شغلی کشور وجود دارد، تصریح کرد: از مرکز ملی آمار درخواستی مبنی بر ارائه آماری در راستای افراد شاغل، متناسب با رشته تحصیلی ارائه کردیم که بر مبنای آن کمتر از دو درصد افراد شاغل با رشته ای که در آن تحصیل کردند، تناسب داشتند و 98 درصد تناسبی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر برای صحیح طرح هدایت تحصیلی استفاده از مشاوران مجرب است، تصریح کرد: این امر در حالی است که هم اکنون به ازای هر 360 نفر دانش آموز در کشور یک مشاور وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار 7 مرداد 96، کدمطلب: -:www. icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین