شعارسال: يکي از اساسيترين و شايد هم مهمترين سند تحولات در آموزش کشور، سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي آموزش و پرورش است. سندي که در سالهاي اخير پايه تغييرات زيادي در نظام تعليم و تربيت بوده و همچنان ادامه دارد. اين سند در کنار محتواي بسيار غني و سنگينش، مخالفان و موافقاني را با خود همراه دارد که با وجود آنها در حال اجرايي شدن است وگاهي شتابزده و بيبرنامه و گاهي برنامهريزي شده به آن جامه عمل پوشانده شده است؛ بنابراين بر هيچکس پوشيده نيست که در اجرايي شدن آن نقاط ضعف و صدالبته نقاط قوتي هم وجود داشته که متوليان آموزش کشور با توان اجرايي خود در کاهش ضعفهاي آن، گامهاي مؤثري برداشتهاند.
در سند تحول بنيادين که به نوعي نقشه راه آموزشوپرورش محسوب ميشود، در راهکار 3-21 کارکرد هدايت تحصيلي براي نظام تعليم و تربيت تعيين شده که يک نظام جامع هدايت تحصيلي بايد تهيه شود تا هدايت دانشآموزان به سوي رشتهها و مهارتهاي مورد نياز حال و آينده کشور و متناسب با استعدادها، علاقهمنديها و تواناييهاي آنها صورت گيرد و اصل بر اين است که دانشآموزان به سمت مشاغل و رشتههايي هدايت شوند که متناسب با استعداد و علايق آنها باشد. وقتي سخن از يک نظام جامع به ميان ميآيد هدف و منظور پوشش سراسري دوران تحصيل از دبستان تا دانشگاه است. اوضاع نابسامان بازار کار خود گواهي بر اين است که بايد هدايت تحصيلي در دوران مدرسه بهطور جدي و برنامهريزي شده صورت بگيرد تا اين توزيع نامتوازن شغلي در کشور کاهش یابد و از بين برود و بارونق بازارکار، رشد و پيشرفت اقتصادي داشته باشيم. درواقع اين انتخاب يکي از سرنوشت سازترين انتخابهاي دانشآموزان است. با اين هدايت آنان در راهي قدم ميگذارند که زمينه دانش و توانايي آنان را تعيين ميکند و مسير آينده شغلي و به تبع آن زندگي شان را رقم ميزند.
پس از اعلام نتايج امتحانات خردادماه و با شروع ثبتنام در مدارس براي سال تحصيل آينده، مسئله هدايت تحصيلي دانشآموزان پايه نهم که براي ورود به متوسطه دوره دوم آماده ميشوند، يکي از موضوعات مهم در حوزه آموزش کشور محسوب ميشود که در تابستان جاري- دومين سال پيادهسازي آن- به شکلي آرامتر و هدفمندتر در حال اجراست. اين که آموزشوپرورش پس از بررسي و شناخت کاستيهاي بازارکار و نقاط ضعف چرخه اقتصادي کشور با ورود به هدايت تحصيلي دانشآموزان، قدم در راه توزيع متوازن و رفع بيکاري برداشته است جاي تحسين و همراهي دارد و بايد آن را جزء برنامهها و طرحهاي کليدي در اين وزارتخانه دانست. اما روشن است هربرنامهاي که تغييرات اساسي با خود داشته باشد بدون شک مشکلاتي را هم به دنبال دارد که ناشي از عدم سازش سازههاي آن حوزه با برنامه جديد است که بايد در جهت رفع کاستيهاي و ارتقاي آن اقدام شود. برنامه هدايت تحصيلي دانشآموزان پايه نهم هم از اين قاعده مستثني نيست و بايد قبول کرد که نواقص موجود در آن، تا حدودي باعث چالشهايي شده و نتوانسته چهره مطلوبي از خود در بين دانشآموزان و اوليا به جا بگذارد. اما از طرفي انعطافي که در اين برنامه براي همراه شدن با استرسهاي مخاطبانش براي تعيين رشتهاي مناسب و مورد علاقه وجود دارد از نقاط قوت اين طرح است. طي دوسال گذشته، بسترسازي، اطلاعرساني و تبيين از جمله مواردي است که بايد قبل از اجراي هدايت تحصيلي در مدارس انجام ميشد تا در آرامش بيشتري دانشآموزان و اوليا با آن همگام ميشدند که متأسفانه آنچنان که بايد به چراييها و چگونگي آن پرداخته نشده است.
درحالحاضر هدايت تحصيلي دانشآموزان به سمت انتخاب برتر، با درايت و تدبير متوليان تعليم وتربيت در مدارس در حال اجراست و اميد ميرود از پيامدهاي آن در ساليان آينده، بروز و ظهور خلاقيتها و استعدادهاي شغلي، رونق بازار کار و رشد اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي جامعه باشد. براي رسيدن به اين چشمانداز بايد تلاش شود تا با هدايتي آگاهانه و متناسب با علايق و استعدادها، دانشآموزان در مسير صحيح انتخاب رشته تحصيلي قرار بگيرند و آينده تحصيلي و شغلي خود را به خوبي برنامهريزي و هدفگذاري کنند.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وقایع اتفاقیه، تاریخ انتشار: 30مرداد1396، کدخبر: 77623 : www.vaghayedaily.ir