پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۲۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
برند کشور از برند محصول مهم تر است. امروز ارزش برند کسب و کارها از طریق اهرم کردن ( تلاشی کوچک، نتایجی بزرگ) برند کشور بسیار افزوده می شود.

شعارسال: طی دهه های اخیر برخی کشورها مانند اسپانیا و استرالیا که واقعیت هایشان تغییر کرده است، با دقت و تمرکز فراوان سعی کردند تا تکنیک های بازاریابی شرکت های بزرگ دنیا را استفاده کرده و از آن به منظور ارائه بهتر خود و تصویر برند کشور بهره برداری کنند.

اسپانیا برند کشور خود را مجدد ایجاد کرد. اسپانیا برای برندسازی مقصد گردشگری خود تلاش کرد تا واقعیت هایی را که با ادراکات مردم همخوانی ندارد را اصلاح نماید.

مثلا برچیده شدن نظام کمونیستی در کشورها نیازمند برندسازی مجدد برای مقاصد گردگشری است. چرا که واقعیت های امروز جامعه، متفاوت تر است از ادراکات مردم.

ایران عزیزمان نیز واقعیت هایش بسیار متفاوت تر است از ادراکاتی که در اذهان مردم دنیا است. به همین دلیل ما باید از تجربیات ارزشمند کشورهای اسپانیا، ایرلند و سایر کشورها استفاده کنیم تا برند سازی مقصد گردشگری خود را احیا نماییم.

برند سازی مقصد ضمن جذب گردشگر خارجی، می تواند سرمایه گذاری داخلی و خارجی بسیار گسترده ای برای کشور به ارمغان بیاورد.

برند سازی برای کشورها و شرکت ها اصلا از یکدیگر دور نیست و بسیار به هم شباهت دارند. البته این شباهت در کسب و کارهای خدماتی مثل بانک، بیمه، شرکت های هواپیمایی، حمل و نقل، آموزش و... بسیار بیشتر است.

برند کشور می تواند دقیقا مانند برند یک محصول عمل کند. برند یک کشور حسی از اعتماد و تضمین کیفیت را در ذهن مردم ایجاد می کند. مثال برند کشور در رویای ژاپنی ها بسیار شنیده شده است که تمام تلاش خود را کرده اند با شنیدن و دیدن ساخت ژاپن، کیفیت عالی را ادراک کنیم. چه کسی فکر می کرد که روزی خودروی پوروتون مالزی در بازار دنیا خواهان داشته باشد، یا مردم اروپا ماءالشعیر سینگ تائو چینی ها را دوست داشته باشند، یا تولید یکی از بهترین شرکت های هواپیمایی در برزیل صورت گیرد.

برند یک کشور، مقدم تر است از برند یک محصول:

سال ها قبل کشور سوییس همانند امروز حسی از اعتماد و ثروت و لوکس بودن را تداعی نمی کرد. این برند ساعت رولکس بود که به برند سوییس کمک می کرد. اما امروز بسیاری از محصولاتی که در کشور سوییس ارائه می گردند به نوعی بازار و محبوبیت و ادراکات مثبت مردم و مصرف کنندگان را باید مدیون برند خود کشور سوییس بدانند.

برند کشور از برند محصول مهم تر است. امروز ارزش برند کسب و کارها از طریق اهرم کردن ( تلاشی کوچک، نتایجی بزرگ) برند کشور بسیار افزوده می شود.

در سال 1999 دو فرد به نام جان پنتزالیس و کارل رودریگوئز استدلال کردند که جابه جایی سرمایه بین کشورها تحت تاثیر ادراکات سرمایه گذاران از کشورهاست.

جایی که برند، کشور است در جذب سرمایه بسیار مهم می باشد. یک برند مثبت کشور، ضمن جذب سرمایه، گردشگران و جهانگردان و افراد ملی پراکنده در دنیا را مجدد به کشور مقصد می کشاند.

ضمن اینکه اگر به درستی مدیریت شود می تواند یک حس جدید و هویت برای ساکنین آن کشور ایجاد کند.

بسیاری می گویند که کشورهای ژاپن، ایرلند، اسپانیا، آلمان و اسکاتلند توانستند در مدت کوتاهی ادراکات مردم در مورد خودشان را بسیار تغییر دهند.

دفاتر گردشگری، خطوط هوایی، تولید کنندگان اصلی مواد غذایی نقش بسیار کلیدی در برند سازی کشور ایران دارند. کشور ما جز 10 کشور برتر صنعتی و اقتصادی نیست، پس برندسازی برای ایران نیاز به حمایت همه جانبه دولت، تولید کنندگان و خطوط هوایی و دفاتر گردشگری دارد.

نکته ی حائز اهمیت در برند سازی مقاصد گردشگری این است که تبلیغ و برند سازی برای هر آنچه غیر از نام کشور به نوعی اشتباه بزرگی است، چرا که سهم زیادی از ذهن مردم را به خود اختصاص می دهد. مثلا اگر ما محصولات مصرفی مثل لوازم بهداشتی را معرفی کنیم، بخشی از mindshare مردم را به این محصولات اختصاص می دهیم و فضا برای برندسازی و تبلیغ موثر مکان گردشگری و برند مقصد را تنگ می کنیم.

تصویر برند یک مکان معمولا طی سال های متمادی و بعضا طی قرن ها شکل میگیرد. برندهای مقاصد گردشگری طی جنگ ها، مذهب، دیپلماسی، موفقیت های جهانی و ورزشی، بلایای طبیعی، مردان و زنان موفق و در نهایت محصولات تولیدی ارزشمند شکل می گیرد.

همانطور که در جملات بالا اشاره شد، یکی از بهترین برندسازی های مقصد توسط کشور ژاپن انجام گرفت.

شاید 30 سال قبل ساخت ژاپن تنها به این دلیل خریداری می شد که ارزان تر از کالاهای غربی بود، اما امروز همان کشورهای غربی برای محصولات الکترونیکی، آلات موسیقی و خودروها و موتورهای ژاپنی هزینه بالاتری نسبت به محصولات خودشان می پردازند.

برای ایجاد تحول در برند یک مکان از فعالیت های زیر استفاده می کنیم:

مردان وزنان متفاوت ایران

نقشی که کشورمان در وقایع جهانی ایفا کرده است.

لحظات تاریخی مهم کشور

مجموعه معماری و زیبایی طبیعی کشور

غذاهای محلی

زبان و مراسم قومی و بومی

آمارهای اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه.

در ایام نوروز کارهای بسیار ارزشمندی برای معرفی مناطق گردشگری استان گیلان صورت پذیرفت. از برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی گرفته تا برگزاری جشنواره هایی همانند سمنو پزان. مثلا در روزهای ابتدایی سال 96 به خوبی تبلیغاتی برای روستای نمونه کشوری اسطلخ جان صورت گرفت. بیلبوردهایی در ورودی های مهم استان از سمت تهران به رشت به معرفی روستای اسطلخ جان پرداختند. اما این معرفی ها نباید مقطعی باشد، روستاهای استان گیلان و زیبایی های طبیعی و بکر و منحصر به فرد آنها باید مدام در معرض دید مسافران قرار گیرند.

روستای اسطلخ جان با دارا بودن هفت استخر طبیعی، خانه های روستایی برای اقامت گردشگران، طبیعتی غیر قابل تصور به نام اربادشت، غذاهای محلی گیلان( ماهی، ترشه کباب، خورش اناربیج، میرزا قاسمی، کال کباب، باقلا قاتق) و البته مردمان خوب و زحمتکش، تمام ویژگی های تبدیل شدن به برند گردشگری در استان گیلان و شهرستان رودبار را دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت زیتونت، تاریخ انتشار: 4اردیبهشت1396، کدخبر: -: www.zeytoonet.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
هرمکان در جهان مانند برج ایفل در پاریس نام آن با آن کشور پیوند خورده است ، ایران هم میتواند برندسازی هایی را انجام دهد و برخی از مقاصد گردشگری خود را جهانی کند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین