پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
آزاد راه زنجان - تبریز در حالی در سال 86 با نواقصی به بهره برداری رسید که از آن زمان تاکنون شاهد بروز حوادث‌ ناگوار رانندگی و کشته و زخمی شدن جمعی از مردم در این مسیر ارتباطی تهران به اروپا هستیم که قرار است، به همت دولت دوازدهم این نواقص رفع شود.

شعار سال: آزاد راه زنجان - تبریز در حالی در سال 86 با نواقصی به بهره برداری رسید که از آن زمان تاکنون شاهد بروز حوادث‌ ناگوار رانندگی و کشته و زخمی شدن جمعی از مردم در این مسیر ارتباطی تهران به اروپا هستیم که قرار است، به همت دولت دوازدهم این نواقص رفع شود. آذربایجان شرقی یکی از استان‌های شمال غرب کشور است که قرار گرفتن آن در مسیر جاده ابریشم و چهارراه تجاری شرق و غرب و آسیای میانه، همچنین قرار گرفتن در مسیر ارتباطی اروپا - تهران، منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس، مناطق ویژه اقتصادی (سهلان - مراغه - سراب و بستان‌آباد) و بازارچه‌های مرزی جلفا و نوردوز موقعیت ویژه جغرافیایی را برای آن رقم زده است.

ازسوی دیگر، همسایگی آن با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه از طریق بازرگان موجب شده، تا ترانزیت یکی از بزرگترین مزیت‌های اقتصادی آن محسوب شود و بدون شک اگر بخواهیم از این مزیت بهره کافی را ببریم باید به بحث توسعه راه‌های ارتباطی توجه ویژه شود .در همین حال، پروژه تبریز 2018 که در حال حاضر برای آمادگی اجرای آن وقت کم داریم، زیرساخت‌هایی می‌خواهد که شاید بزرگترین آن راه‌های دسترسی استاندارد و مناسب باشد.

البته نمی‌توان از وجود جاذبه‌های گردشگری مانند طبیعت منحصر به فرد جنگل‌های ارسباران و جاذبه‌های طبیعی زیبا در حاشیه رودخانه ارس و لزوم راه‌های دسترسی مناسب برای جذب گردشگر هم غافل ماند.

ازطرفی، آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های صنعتی کشور، به لحاظ تمرکز صنایع سنگین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع دارویی و صنایع غذایی است و ذخایر معدنی غنی مانند مس را دارد که توسعه همه این موارد و دیگر صنایع و کشاورزی استان در گرو توسعه راه‌های ارتباطی هوایی، زمینی و ریلی است، اما متأسفانه با وجود تلاش‌های صورت گرفته وضعیت جاده‌های آذربایجان شرقی متناسب این استان نیست و توجه کافی به جاده‌های ترانزیتی آن نمی‌شود، تا جایی که این مسأله همواره به یکی از گلایه‌های مردم و نمایندگان استان تبدیل شده است. آمار نشان می‌دهد، در آذربایجان‌شرقی ۲۳۴ کیلومتر آزادراه، ۴۱۵کیلومتر بزرگراه، ۹۵۰ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۴۳۰ کیلومتر راه فرعی و 5 هزار و ۴۵۶ کیلومتر راه روستایی وجود دارد. جالب است بدانید که طول راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی در کشور بدون احتساب راه‌های روستایی 87 هزار و 166 کیلومتر، آزاد راه‌ها 2هزار و 401 کیلومتر، بزرگراه‌ها 16هزار و 627 کیلومتر، راه‌های اصلی 25هزار و 538 کیلومتر، راه‌های شریانی 34هزار و 623 کیلومتر و راه‌های ترانزیتی 24 هزار و 942 کیلومتر است.

بهره‌برداری ناقص از بزرگراه زنجان - تبریز

«حسین حسن زاده» معاون راهداری اداره کل راهداری آذربایجان شرقی تصریح کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های کارشناسی، در استان 63 نقطه حادثه‌خیز داریم که رفع 10 نقطه آن در دستور کار قرار دارد. وی با اشاره به اینکه رفع این نقاط حادثه خیز در گرو تأمین اعتبار 2میلیارد تومانی است، افزود: 3مورد از این نقاط در جاده اهر، دو مورد در آزاد راه زنجان - تبریز، یک مورد در جاده مراغه - هشترود و مابقی در دیگر جاده‌ها قرار دارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری آذربایجان شرقی به اجرای طرح تبریز 2018 اشاره کرد و افزود: با توجه به اجرای این طرح همچنین رفع 10 نقطه دیگر از سوی وزارت

راه و شهرسازی تکلیف شده که پس از رفع 10 نقطه اول آنها را نیز رفع خواهیم کرد . بر اساس تعریف وزارت راه و شهرسازی نقطه دارای تصادف به نقطه‌ای از راه یا قطعه‌ای حداکثر به طول 300 متر اطلاق می‌شود که در آن حداقل یک تصادف خسارتی، جرحی یا فوتی اتفاق افتاده باشد و نقطه پرحادثه نیز به نقطه دارای تصادفی گفته می‌شود که مقدارعدد شاخص تصادفات آن نقطه از میانگین عددی این شاخص در سطح راه‌های کشور بیشتر باشد.

حسن‌زاده با قبول انتقادهای برخی منتقدان به استاندارد نبودن و حادثه خیز بودن آزاد راه زنجان - تبریز، تصریح کرد: بر اساس بررسی کارشناسی که در 5 سال پیش انجام دادیم برای رفع این نواقص به 314میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با توجه به افزایش هزینه‌ها اگر در حال حاضر بخواهیم آنها را رفع کنیم قطعاً هزینه بیشتری می‌طلبد.

بودجه عمرانی کشور جوابگوی توسعه راه‌ها نیست

همچنین «احمد علیرضا بیگی» نماینده تبریز درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود اینکه ترانزیت اصلی‌ترین مزیت آذربایجان شرقی است، اما به‌دلیل توسعه نیافتن راه‌ها نمی‌توانیم آن‌طور که باید از این مزیت استفاده کنیم.اگر وضعیت راه‌های ترانزیتی در داخل استان را با جاده‌های ترانزیتی همسایه ما یعنی ترکیه مقایسه کنیم به عمق فاجعه پی خواهیم برد. البته اگر بخواهیم این مشکل را ریشه‌یابی کنیم باید به این مسأله توجه کنیم که قطعاً با رقم بودجه‌ای که برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده نمی‌توانیم در توسعه راه‌های اصلی، راه‌های روستایی و رفع نقاط حادثه‌خیز پیشرفت قابل توجهی داشته

باشیم. علیرضا بیگی با اشاره به کلنگ زنی طرح آزادراه تبریز- بازرگان در سال94 از سوی رئیس جمهوری، افزود: متأسفانه با وجود اینکه موافقتنامه این طرح حتی درهیأت دولت به تصویب رسید و سرمایه‌گذار خارجی از کشور ترکیه برای اجرای آن داشتیم، اما اعمال نفوذ برخی ذینفعان موجب شده پیشرفت طرح در حد همان کلنگ‌زنی بماند و مردم شاهد کلنگ‌زنی نوبتی مسئولان برای آن باشند.

اجرای پنج پروژه چهارخطه

در همین حال، «جعفر صادق رستمی مهر» مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز گفت: اکنون پنج طرح چهارخطه بزرگراهی دراستان در دست اجراست که شامل جاده تبریز - اهر، تبریز - مرند، صوفیان - سلماس، آذرشهر- میاندوآب و تبریز - بستان‌آباد است که امیدواریم با تکمیل این راه‌ها مشکل کمبود بزرگراه دراستان برطرف شود.

به گفته وی ساخت بزرگراه تبریز - اهر یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان است که طول آن ۹۰کیلومتر است و در 3 قطعه در دست اجرا است. انتظار داریم این طرح تا تیرماه سال 98 به بهره‌برداری برسد. اعتبار این طرح در سال 95 معادل 10 میلیارد تومان بود که تکمیل آن می‌تواند به اتصال تبریز به شمال بینجامد و موجب کاهش ترافیک و تصادفات راه‌های سه راهی خواجه و هریس همچنین اهر به سمت کلیبر و مشگین‌‌شهر شود.

رفع نواقص 24 کیلومتراز آزادراه زنجان - تبریز

«سید حسین میرشفیع» معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه دولت برای رفع نقاط حادثه خیز و غیر استاندارد آزاد راه زنجان - تبریز، قول داد که بزودی نواقص بخشی از فاز اول این آزاد راه به طول 24کیلومتر رفع شود. میرشفیع بدون اعلام تاریخ نهایی برای اجرای این طرح، گفت: متأسفانه نواقص این آزاد راه در موقع افتتاح رفع نشده بود و ناقص به بهره‌برداری رسید وبرای رفع آن بنا داریم در نخستین فرصت بخشی از کارهای نیمه تمام این آزاد راه را کامل و نواقص را رفع کنیم.

از سه هزار و 392 نقطه دارای تصادف در راه‌های کشور یک هزارو 585 نقطه به‌عنوان پر تصادف شناسایی شده که اولویت‌بندی و به مرور رفع می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 29 آذر 96، کد مطلب: 243619، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
با توجه به اجرای پروژه تبریر 2018 توسعه راه های ارتباطی به تبریز میتواند زمینه های مناسبی برای تقویت حمل و نقل از سایر استان به این شهر و همچنین پیشرفت طرح های ترافیکی شهر پدید بیاید
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین