پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۰۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
زیاد دور نیست، مهرماه همین امسال رئیس‌جمهور در آیین بازگشایی سال تحصیلی هرچند کوتاه و گذرا محتوای کتب درسی را مورد نقد قرار داد و آنها را پاسخگوی نیاز‌های امروز جامعه ندانست و با بیان اینکه ما باید دانش‌آموزانمان را برای حداقل ۱۲ سال آینده تربیت کنیم، کتب درسی را مناسب برای تربیت دیروز دانست که حتی نمی‌تواند دانش‌آموزان را برای امروزشان آماده کند.

شعار سال: زیاد دور نیست، مهرماه همین امسال رئیس‌جمهور در آیین بازگشایی سال تحصیلی هرچند کوتاه و گذرا محتوای کتب درسی را مورد نقد قرار داد و آنها را پاسخگوی نیاز‌های امروز جامعه ندانست و با بیان اینکه ما باید دانش‌آموزانمان را برای حداقل ۱۲ سال آینده تربیت کنیم، کتب درسی را مناسب برای تربیت دیروز دانست که حتی نمی‌تواند دانش‌آموزان را برای امروزشان آماده کند.چه توقعی است برای فردا ! صد البته که روحانی توقع زیادی از کتب درسی دارد.کتاب‌های درسی که روی نیکمت‌های چوبی کلاس درس، اشکالات ظاهری و ایرادات محتوایی آن یکی پس از دیگری رونمایی می‌شود، چه توقعی است که بتواند کودکان را برای فردا آماده کند.

در کتاب فارسی سال پنجم دبستان در بخشی با عنوان «بخوانید و بیندیشید» خواهیم دید که در معرفی فردوسی به عنوان فرزند ایران، به بیان داستان زال و سیمرغ از شاهنامه به عنوان گنجینه فرهنگ ‌ایران کهن پرداخته است.
در بخشی از این داستان نوشته شده است؛ سام به دیدار فرزند شتافت، اما چون موی سفید او را دید غمگین و شرمسار شد. فقط کمی قدرت تصویر‌سازی نیاز است برای ساخت صحنه کلاس در ذهن، «معلم رو به دانش‌آموزان می‌کند و می‌گوید به همین دلیل فرزند سام نریمان را «زال» نامیدند. نگاهی دوباره به تیتر درس می‌اندازد «زاغ و سیمرغ»!
چند ماهی می‌گذرد؛ آن زالِ زاغ شده فراموش می‌شود مثل هر آنچه که در این سال‌ها درگیرش بودیم و گذر زمان، گرد فراموشی بر آن پاشید. این بار نوبت سال دهم است، درس جغرافیا تصویری که مرکز استان مازندران را بابل اعلام می‌کند. در همین روزهاست که به لطف دقت و سواد حرفه‌ای مؤلفان رودخانه تجن نیز از ساری حذف شده و فرودگاه ساری بدون هیچ هزینه‌ای فقط از طریق کتاب درسی تعلیمات اجتماعی سال پنجم نصیب مردم بابلسر می‌شود.
این بار بیاییم و فراموش نکنیم. بیایید و بپرسیم مسئولِ این اشتباهات یا سهل‌انگاری‌های کیست؟چه کسی باید پاسخ دهد؟ در دفتر تالیف کتب درسی چه می‌گذرد؟ آیا بازاندیشی و تعیین حوزه عمل و برنامه‌ریزی و گردآوری در دستور کار این بخش است؟ آیا این دفتر به باز‌سازی ساختارها و در نهایت به بازآفرینی اعتقادی دارد؟ آیا قبل از عملیاتی شدن برنامه‌هایشان از آنها ارزیابی می‌شود؟ اگر پاسخ مسئولان به سؤالات مثبت است پس چرا در زمان گردآوری در برنامه استراتژیک آموزشی خود فقط به شناسایی باورها و ارزش‌ها پرداخته و خبری از بررسی‌های درون سازمانی و برون سازمانی نیست و اگر هم این بررسی‌ها صورت می‌گیرد چرا نتایج آن در کتب درسی منعکس نشده است؟ در مرحله برنامه‌ریزی بخشی را برای تعیین نقاط قوت و ضعف فرصت‌ها و تهدید‌ها در نظر نگرفته است؟
آقای بطحایی که با شعار تحول وارد ساختمان قرنی شده‌اید. تعجب شما را در برابر این اشتباهات دیدیم اما این دستور پیگیری کافی است؟ آیا ماندن افراد در این جایگاه چندین ساله بر اساس ارزیابی‌ها نتیجه عملکردشان، نباید منجر به تجدیدنظر و تغییر شود؟ میخ صندلی آنها را چه کسی کوبیده است؟ آیا تغییر این افراد هزینه‌اش بیشتر از سود حاصل است؟ چرا باید ماند و ادامه داد و اشتباه کرد؟ از قرار معلوم‌ در کتب درسی هر پنج سال یکبار بازنگری جدید صورت خواهد گرفت. در سال ۱۳۹۹ _۱۴۰۰کتب درسی پایه اول تا سوم ابتدایی تغییر خواهد کرد باید منتظر بود و دید خوراک آموزشی با چه سلیقه‌ای به خورد فرزندان این کشور داده می‌شود؟ با این شرایط اگر بخواهیم منتظر تغییر در تعیین نیازها باشیم خیال خامی است و اگر ترس من از آن است که در کتب اول ابتدایی دیگر» ادب آداب نداشته باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری جامعه فردا ، تاریخ انتشار 3دی 96، کدمطلب:4560، www.jameefarda.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین