شعار سال: چه بخواهيم و چه نخواهيم آموزش اصليترين عامل ارتقا وپيشرفت جوامع را سبب میشود و هر دولتي كه بر روي كمال و تعالي نظام تعليم و تربيت خود سرمايهگذاري نمود، توانست در عرصه جهاني در حوزههاي مختلف سياسي،اقتصادي و اجتماعي به سامان فرهنگسازي نمايد. بنابراين با توجه به اينكه نظام آموزشي وظيفه بسيار مهمی بر عهده دارد، لازم است در برنامهريزي و عملياتي نمودن فعاليتهاي آن از مناسبترين و مطلوبترين شيوهها استفاده كرد. يكي از مواردي كه به كمك آن میتوان بخشي از اهداف نظام آموزشي را عملي نمود و به رشد آگاهي و تواناييهاي بالقوه دانش آموزان دست يافت، كتب درسي و محتواي آنها است. امّا امان از درون نظام آموزش و پرورش كشور كه نابساماني و جراحتهاي بيامانش، داد ازبيداد ذي نفعان برده است و كماكان با همان شيب نامشخص تحول حركت میكند، روزي طرحي، روز ديگر ضد طرحي و... . امروزه يكي از مهمترين چالشهاي آموزش و پرورش عدم همراهي برنامه درسي و محتواي كتب درسي با نيازهاي فردي و اجتماعي دانش آموزان و آرمانهاي جامعه است. محتواي كتابهاي درسي و آموزش معلمان چيزي را میطلبد كه در چارچوب رشدي دانش آموزان نمیگنجد. اينكه در چارچوب رشدي نيست يعني اقتضائات سني دانش آموزان ونيازهاي مبتني برآن، با آنچه در مدارس يادگرفته میشود و ياد داده میشود بسيار فاصله دارد. دانشآموز نياز به تحرك، پويايي، ايدهپردازي، خلاقيت و حمايت اجتماعي دارد و به نظر نمیرسد كتاب درسي كه درآن به شكل محسوسي محتواي گسسته، فشرده و حافظه محوري بدون مهارت ورزي درك میشود، بتواند گرهي از مشكلات اين نظام بردارد. البته با گذشت زمان و واكاوي مشكلات فني و ساختاري كتابهاي درسي در برخی موارد تغییرات خوبی انجام شده، اما با توجه به سرعت فزاينده رشد آموزشي در جهان ضروري است كه بنيان را آنقدر راسخ و كارآمد بنا نهيم كه مسير پيشرفت مطمئنتر و ايمنتر طي شود و مجبور نباشيم جز به روزرساني علمیو مهارتي براي خواست ديگري در كتب تغييرات اعمال شود.در نظام آموزشي نوين، توسعه دهندگان برنامه درسی (و همچنین معلمان) در جستجوی راههایی برای اطمینان از این هستند که فارغ التحصیلانِ مدارس خود را با پایهای از دانش، مهارتها، نگرشها، باورها و ارزشهایی که آنها را قادر میسازد تا در نقشهای مختلفی که در طول زندگی شان دارند، به خوبي عمل نمايند، تربيت كنند. بنابراین در سالهاي تحصيل در مدرسه، تاکید بیشتری بر استفاده از دانش در موقعیتهای مختلف وجود دارد تا درک عمیقتر از طریق اتصال دانشهای مختلف، تصور کردن راههای مختلف انجام کارها و حل مشکلات در هر دو راه منطقی و خلاق - به عبارت دیگر صلاحیت - به دانش آموزان افزون گردد. در بحبوحه اجرايي شدن تحولات در آموزش، نظامیمیتواند تغيير ات مثبت را در خود نهادينه نمايد كه هراسي از انتقاد و كج خلقيها نداشته و حتي الامكان مولفههاي سازماني را ماهيتا با خود همراه سازد.در اين خصوص آموزش و پرورش بايد با فهمیسيستمیدر راستاي تضمين كيفيت محتواي كتب درسي و به كارگيري روشهاي نوين يادگيري در مدارس، گامهاي موثري بردارد. با توجه به مطالبه مردمی كه براي درج و نقش تحول در آموزش و پرورش وجود دارد، زماني كه ذي نفعان – دانش آموزان، اوليا، معلمان و... از مراحل اجرايي درخواستهها و ميزان دقت وكارايي به كار گرفته شده در عملكردهاي سازماني باخبر شوند و به واقع حركت در مسير اصلاحات آموزشي – چه در روشهاي آموزشي و چه در كتب درسي- را مشاهده نمايند، میتواند بهتر از گذشته همراهي نمايند و موثر در چرخه تحولات و تغييرات باشند. كلام را بايد در اين خلاصه كرد كه در كنار حجم زياد كتابهاي درسي كه با زمان ياددهي معلمان در كلاس درس مطابقتي ندارد و محتواي نياز به تغييري كه مهارت آموزي بيشتري را میطلبد و در روزگاراني كه پيوند گرايي و فناوري اطلاعات درعرصه آموزش حرف اول را میزند و دانش آموزان نقش اساسي و حياتي در يادگيري همديگر بازي میكنند، نياز هست كه در بحث مهمیهم چون كتب درسي، متوليان آموزش كشور، اقدام عاجل و مثمر ثمري در پيش بگيرند. اميد كه به همراه حضور وزيري تازه نفس در آموزش و پرورش، صاحبنظران آموزشي و تحولات مدنظر ايشان، از دغدغههاي معلمان در خصوص محتوا و حجم ناكارآمد كتاب درسي كاسته و گام موثري در جهت سامان بخشي كيفيت كتابهاي آموزشي برداشته شود.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تی نیوز، تاریخ انتشار 2 آبان 96، کدمطلب:372497207226،www.tnews.ir