پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
دختران یا پسران تی اس، انسان هایی سرگردان که به دنبال یافتن هویتشان حتی حاضرند نفس هم نکشند، آدم هایی از جنس ما در نزدیکی ما که زیر چرخ سرنوشت و جامعه له می شوند، کافی است که چشمانمان را بگشاییم و صدای ناله و ضجه هایشان را گوش دهیم..

شعارسال : شاید برای ما هم اتفاق بیفتد، زمانی که پسری برومند هستیم و نان آور و غرور خانواده، حسی بعد از بیست سالدر وجود ما ایجاد شود، حس کنیم که دختریم و شاید اگر با کسی این موضوع را مطرح کنیم بگوید که شرم کن و توبه کن، شاید برچسب دیوانه به ما بزنند یا اینکه بیمار جنسی خطابمان کنند، حتی شاید وقتی به پدر و مادر بگوییم از خانه بیرونمان کنند و چندین شاید و احتمال دردآور و زجرآور که حتی برخی از ما ترجیح می دهیم بمیریم ولی این حس راتجربه نکنیم و بالعکس، شاید دختری باشیم که بعد از چند سال احساس کنیم که پسر هستیم..

هستند کسانی در جامعه ما که اکنوناین حس دردآور را هزاران بار تجربه می کنند، پسرانی که در آرزوی پوشیدن لباسی دخترانه هستند و دخترانی که در آرزوی پوشیدن تی شرتی مردانه، انسان هایی که برخلاف روحشان خلق شده اند و جسم و روحشان یکی نیست و روحی متفاوت در کالبدشان دارند و هر لحظه همانند کبوتری اسیر در قفس برای یافتن هویتشان پر پر می زنند..

برایم جالب بود از نزدیک با پسران و دختران تی اس که جامعه قبولشان نمی کند، صحبت کنم و اندکی درد و دلشان را گوش دهم..

به همراه عکاسمان و مدیر روابط عمومی بهزیستی آذربایجان شرقی به اورژانس اجتماعی تبریز مراجعه کردیم.نخست پای صحبت های حسن برزگر، رییس مرکز اورژانس اجتماعی تبریز نشستیم، وی در خصوص تی اس گفت: تی اس یک اختلال است نه یک بیماری، فردبا روان دیگر خلق شده است یعنی مخالف با جسم خود خلق شده، به عنوان مثال فرد ممکن هست جسمش پسر باشد ولی روح و روان دختر داشته باشد و برعکس.

وی اظهار کرد: افراد تی اس،برخلاف جسم خود به دنیا می آیند و اگر زن باشند گرایش دارند مرد بشوند.البته بین اختلال جنسی و اختلال هویت جنسی تفاوت وجود دارد،کسانی که اختلال جنسی هستند از جنس خود نفرت دارند، معمولا اختلال هویت جنسی ها که همان تی اس ها هستند، بعد از عمل جراحی هویت خود را پیدا می کنند و از عمل جراحی راضی هستند، اما کسانی که اختلال جنسی دارند، بعد از عمل جراحی از عمل و تغییر خود ناراضی هستند.تی اس ها نمیتوانند بدون عمل زندگی خود را دوام بدهند، در حالی که اختلال جنسی ها راضی میشوند ولی تی اس ها نمیتوانند زندگی کنند وگرنه کارشان به خودکشی کشیده می شود..

* امام خمینی (ه)، اولین مجتهدی که به عمل جراحی افراد تی اس فتوا داد

رییس اورژانس اجتماعی تبریز تاکید کرد:سال 58، حضرت امام اولین مجتهدی بود که به تی اس ها فتوا داد تاتغییر جنسیت بدهند این فتوا،یکی از فتواهای مدرنی بود که هیچ یک از مجتهدها آن را نداده بود،در دنیای کنونی ایران جزو کشورهای پیشرو در عمل جراحی افراد تی اس هست و خدمات شایانی به این افراد در کشور ارایه می شود و مسیر قانونی برای این افراد باز شده و بهزیستی نیز از این افراد حمایت می کند.

* افراد تی اس بدون اذن والدین می توانند تغییر جنسیت بدهند

وی در خصوص مشکلات افراد تی اس خاطرنشان کرد:خانواده هابرای عمل جراحی و تغییر افراد تی اس به شدت مخالفت می کنند ومخصوصا اگر پسری بخواهد به یک دختر تغییر جنسیت بدهد، به شدت با مخالفت های خانواده رو به رو می شود.



خانواده ها مقاومت های فرهنگی میکنند، به عنوان مثال پسر یکی از مسوولان که دچار این اختلال بود به ما مراجعه کرد و میخواست دختر شود، پدرش ما را تهدید کرد که از ما شکایت خواهد کرد، البته خوشبختانه قانون این اجازه را به افراد تی اس داده که بدون اذن پدر و مادر بتوانند عمل جراحی انجام دهند،در تغییر زن به مرد نسبتا ملایمت تر هستند، چرا که به عقیده خودشان به تعداد پسرشان اضافه می شود.

جامعه و خانواده خیلی سخت تغییر این افراد را پذیرش می کنند، دلیلش این است که در تغییر جنسیت مرد به زن، پسر تی اس در خانه آرایش میکندو لباس زنانه می پوشد و وقتی هم در بیرون از خانه رفتارهای دخترانه و زنانه از خود بروز میکند، مورد سوء استفاده جنسی و غیره قرار می گیرد.

برزگر اعلام کرد: البته حمایت خانواده افراد تی اس، مانع از این میشود که این افراد مورد سوء استفاده و اذیت برخی قرار بگیرند.البته افراد خاصی سراغ این افراد می آیند، کسانی که از آنهاسوء استفاده جنسی می کنند، خودشان مشکل روانی دارند.

* موفقیت افراد تی اس بعد از تغییر جنسیت

وی افزود:بیشترین مشکل از سویخانواده ها و جامعه متوجه این افراد است، جالب است بدانید که این افراد بعد از عمل جراحی و تغییر جنسیت، فوق العاده در کار و زندگی و غیره پیشرفت می کنند، چرا که قبلا که هویتشان مشخص نبود، با عمل جراحی انگار که سدی از مقابل مشکلاتشان برداشته می شود و با انگیزه بیشتری زندگی میکنند و برخی از این افراد به عنوان مثال دخترانی که اکنون تغییر جنسیت به مرد دادند در کارشان موفق می شوند،اکنون تعدادی را میشناسیم که پزشک، وکیل و غیره هستند و در کار و فعالیت های اجتماعی پیشرفت چشمگیری داشته اند.

رییس اورژانس اجتماعی اظهار کرد: البته موفقیت در کار و فعالیت های اجتماعی در افراد تی اسی که تغییر جنسیت به مرد می دهند، بیشتر از افرادی است که به دختر و زن تغییر جنسیت می دهند و آنهایی که دختر می شوند، در امور خانه داری و شوهرداری موفق هستند.

* روند تغییر جنسیت افراد تی اس

پروانه تورانچی که ارشد روانشناسی بالینی دارد به عنوان مددکار بهزیستی و اورژانس اجتماعی در گفتگو با آناج گفت:بهزیستی برای این افراد از پذیرش تا مرحله عمل خدمات ارایه می کند، هر مددجویی که به ما مراجعه می کند باید از یک روانشناس گواهی بیاورد، روانپزشکی که تایید کند وی اختلال هویت جنسی دارد.

وی افزود: این گواهی به رییس بهزیستی شهرستان تبریز ارسال می شود، وی درخواست می نویسد برای تشکیل پرونده، بعد فرد تی اس به اورژانس اجتماعی مراجعه میکند، نخست با روانشناس و مددکار صحبت می کند و از مشکلاتش می گوید، چند جلسه بعد از آشنایی با این فرد، وی را به دادستان معرفی میکنیم همچنین مدارک وی را به همراه گواهی روانشناس به دادستان ارسال می کنیم، دادستان هم وی را به پزشکی قانونی معرفی می کند، وی به کمیسیون پزشکی قانونی معرفی می شود تا بررسی کنند که آیا این فرد اختلال هویت جنسی دارد یا نه،سپس تصمیم میگیرند که این شخص مراحل روان درمانی را سپری کند، نتیجه کمیسیون به ما ابلاغ می شود، شش ماه یا حتی دو سال برای شخص مرحله روان درمانی مشخص می کنند، تا مشخص شود که آیا این فرد دچار اختلال هویت جنسی است با نه، بعد از طی مرحله روان درمانی، نتیجه روان درمانی به کمیسیون پزشکی قانونی ارجاع داده می شود و در نهایت نتیجه این کمیسیون به اورژانس اجتماعی ارسال می شود، بعد از اینکه کمیسیون پزشکی قانونی تایید کرد که این فرد باید تغییر جنسیت کند، نامه به دادستان ارسال می شود، نامه ای که در آن مطرح می کنند که از نظر پزشکی قانونی تغییر جنسیت فرد بلامانع است، سپس با یک حکم قانونی این فرد سراغ عمل جراحی برای تغییر جنسیت می رود.

وی اعلام کرد: تمامی هزینه ها درمانی این افراد از جمله روان درمانی، پروتز،هزینه هورمون درمانی و عمل جراحی را بهزیستی پرداخت می کند، فقط هزینه ها را نمیتوان قبل از عمل جراحی و روان درمانی و غیره به این افراد پرداخت و بعد از اینکه این افراد سند مالی را به ما بدهند، میتوانیم این هزینه را برایشان بپردازیم. در یک تغییر جنسیت یک مرد به زن، شخص برای عمل جراحی، هفت میلیون تومان پرداخت کرد و سپس برای پروتز سینه نیز دوباره 5 میلیون پرداخت کرد، با این حال بعد از ارسال سند مالی هزینه های وی به بهزیستی، این سازمان همه هزینه ها را به وی پرداخت کرد.چون این افراد در زندگیعذاب زیادی دیده اند، سعی می کنیم کارشان را زود حل کنیم و وقتی اینجا مراجعه می کنند، احساس آرامش می کنند.

وی افزود: کسی که اختلال هویت جنسی دارد، از جسم خود ناراضی هست، به عنوان مثال دختری که اختلال هویت جنسی دارد، هرگز آرایش نمی کند، رفتاری دخترانه ندارد، رفتارها و نوع لباس و راه رفتنش پسرانه هست و برعکس پسری که اختلال هویت جنسی دارد، رفتاری دخترانه دارد و با آرایش در جامعه ظاهر می شود و گاها به طور مخفیانه در خانه لباس زنانه می پوشد..در باطن این افراد غوغاست..برای کسی که روحا زن و دختر است، خیلی سخت است..دنیای خیلی جالبی دارند، طبق تجربه می گویم، کسانی که خانواده از آنها حمایت می کند، مورد سوء استفاده قرا نمیگیرند.

برزگر در ادامه اظهار کرد:خانواده ها باید از این افراد حمایت کنند، بعد از عمل جراحی و تغییر جنسیت، این افراد تغییر اسم میدهند و شناسنامه صادر می شود، کسانی که دخترند و تبدیل به پسر شدند، اسم های مردانه زمخت انتخاب می کنند، پسرهایی که دختر می شوند، اسم های بسیار زیبای دخترانه انتخاب می کنند، در این مدت نیز با 50 نفر از این افراد سر و کار داشته ایم..البته آمار واقعی در دست نیست، چرا که برخی به دلیل عدم حمایت خانواده ها به تغییر جنسیت اقدام نکردند.

وی ادامه داد: عمل جراحی این افراد بسیار سخت و حساس است با این حال این افراد به قدری تحت فشار هستند که حاضرند حتی بمیرند ولی تغییر جنسیت بدهند.

* آشنایی و گفتگو با دختران و پسران تی اس

بعد از چند روز، روز مصاحبه و دیدار با دختر و پسر تی اسی از راه رسید، خودمان را برای آشنایی با انسان هایی اسرارانگیز آماده کرده بودیم...

قبل از اینکه وارد اتاق بشوم، چشمم به دختری افتاد که در نزدیکی درب اتاق روی صندلی نشسته بود، دختری که موهایش را همانند پسرها کوتاه کرده بود و روی سرش یک شال مشکی داشت، ابروهای کلفت و مردانه داشت و روی صندلی همانند مردان نشسته بود و دست را روی زانویش قرار داده بود، تا وارد اتاق شدیم، دست به سینه به احتراممان از جایش بلند شد..

داخل اتاق چهار نفر بود، مشاور و روانشناس اورژانس اجتماعی، یک دختر جوان و کنارش زنی میان سال، دختری که ظاهرا دختر بود ولی رفتارهایش پسرانه بود..

روی صندلی نشستیم.کنارم دختری با پالتوی زیبا و پوتین و شال مشکلی نشسته بود و موهای نارنجی رنگش که برق میزد از زیر شال بیرون مانده بود و آرایشی تقریبا غلیظ روی چهره اش نشسته بود، به تک تک ناخن هایش لاک زرشکی زده بود و نگاهمان می کرد و آرام لبخند میزد...


تا وقتی که لب به سخن نگشوده بود، از تن صدایش متوجه نشده بودیم که قبلا مرد بود و اکنون با عمل جراحی تبدیل به دختر شده است، خودش را پریا معرفی کرد و گفت: 30 سال دارم و در اردیبهشت امسال تحت عمل جراحی قرار گرفته و تغییر جنسیت داده ام، فرزند ارشد خانواده هستم و تنها یک برادر دارم که 10 سال از خودم کوچکتر است.

پرسیدم در چند سالگی احساس کردی که باید دختر شوی، لبخندی زد و گفت: وقتی شش یا پنج ساله بودم، با این حال به مدرسه پسرانه می رفتم و روزهای خیلی بدی را پشت سر میگذاشتم چرا که رفتارهای همکلاسی های پسر برایم غیر قابل تحمل بود، رفتاری پسرانه و خشن داشتند، اما اکنون که تغییر کرده ام، زندگی زیباتر شده است.

پریا ادامه داد: اکنون شکر خدا ازدواج هم کرده ام و خانواده ام به شدت از من حمایت کردند.

* میخواستم خودکشی کنم ولی از خدا ترسیدم

وقتی از هزینه عمل جراحی اش پرسیدم، گفت: هزینه عمل جراحی ام، هفت و نیم میلیون تومان شد، قبل از اینکه عمل جراحی کنم، همیشه از وضعیتم ناراحت بودم،به قدری که حتی به فکر خودکشی هم افتادم، با این حال از خدا ترسیدم و نخواستم مادرم غصه بخورد.

پریا با خوشحالی گفت: اکنون که دختر شده ام، انگار از زندان آزاد شدم و دیگر هیچ آرزویی ندارم.

* دنیا را صورتی میبینم

پریا خوشحال بود و وقتی همکار عکاسم ازش پرسید الان دنیا را چه رنگی میبنی، لبخندی زد و گفت: اکنون که به آرزویم رسیده ام، دنیا را صورتی رنگ می بینم.

وقتی که مشغول مصاحبه با پریا بودیم متوجه شدیم که بارات به حیاط رفته است، مثل تمام مردانی که صبری برای گوش کردن گفتگوهایی طولانی زنان نداشته باشند، حوصله اش سر رفته بود و برای کشیدن سیگاری به حیاط اورژانس اجتماعی پناه برده بود..

گفتگو که با پریا تمام شد، با مادر پریا هم صحبت کردیم، مادرش گفت: برای من خیلی سخت بود که فرزند ارشدم که پسر بود، تغییر جنسیت بدهد و به دختر تبدیل شود، بیشتر نگران اقوام و فامیل و همسایه ها بودم، ولی وقتی دیدم فرزندم در عذاب است، با توکل بر خدا از او حمایت کردیم و اکنون خوشحالم که به آروزیش رسیده است و خداراشکر می گوییم واکنون نیز امیدوارم مردم جامعه با بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه برای افرادی که تی اس هستند، مزاحمت ایجاد نکنند و موجب رنجش خاطر آنها نشوند.

بعد از چند دقیقه، بارات وارد اتاق شد، از او عذرخواهی کردیم که برای مصاحبه منتظر شده، از او خواستیم که خودش را کامل معرفی کند، با افتخار و در حالی که میخواست صدای ظریف دخترانه اش را کلفت تر کند، با لحنی مردانه گفت: اسمم بارات هست، یعنی قدرتمند، 34 سال دارم و برخلاف خودم و به زور خانواده با مردی ازدواج کرده ام و 13 سال است که میخواهم از وی جدا بشوم ولی او راضی نمی شود، میخواهم از او جدا بشوم چرا که هیچ حسی به او ندارم، چطور میتوانم وقتی خودم میخواهم شوهر کسی بشوم، شوهر داشته باشم.

همه حرکات دست و پا و حتی حالات چهره بارات را زیر نظر گرفته بودیم، حرکات دستش زمانی که حرف میزد، همانند حرکات دست مردان بود، به وضوح رفتاری مردانه را در بارات مشاهده کردیم، بارات در ادامه گفت: برای اینکه از زندگی اجباری ام خلاص شوم و از زن بودن نجات پیدا کنم، چند بار دست به خودکشی زدم، ولی خدا نخواست که بمیرم، الان هم میخواهم بعد از عمل جراحی با دختر مورد علاقه ام ازدواج کنم.

وقتی بارات از دختر مورد علاقه اش گفت، با تعجب پرسیدیم شما که اکنون شریک زندگی دارید، به یک دختر هم علاقه دارید؟، بارات گفت: من چند سالی است که به شوهرم می گویم من زن نیستم، من پسرم، مرا طلاق بده و بگذار با دختر مورد علاقه ام ازدواج کنم، تصمیم دارم بعد از عمل با دختری که اکنون باهم دوست هستیم ازدواج کنیم، او هم به شدت به من علاقمند است.

بعد از چند دقیقه، بارات با دختر مورد علاقه اشتماس گرفت و ما به عنوان خبرنگار با وی مصاحبه کردیم، وی در مصاحبه با ما گفت: الان چند سالی است که من و بارات همدیگر را دوست داریم، من او را به عنوان یک مرد قبول دارم حتی اگر ظاهرش یک دختر باشد، مطمعنم بعد از عمل جراحی او مرد کاملی برایم خواهد شد، مطمعنم خانواده ام با ازدواج من و بارات مخالفت خواهند کرد، اما من به دلیل علاقه زیادی که به بارات دارم، در برابر مخالفت های آنها مقاومت خواهم کرد.

قبل از مصاحبه با افراد تی اس ما هم مثل خیلی از افراد جامعه حس بدی به این افراد داشتیم و واقعا نمیتوانستیم درک کنیم که چرا وقتی در خیابان قدم میزنیم با پسری که آرایش کرده و حرکات و رفتاری دخترانه دارد رو به رو می شویم و شاید مثل برخی هم چند فحش هم نثارش میکردیم، با این حالمصاحبه با پریا، بارات و دختر مورد علاقه بارات باعث شد کهاز وضعیت پسران و دختران تی اسی باخبر شویم و بدانیم که این افراد رنج زیادی در زندگیشان متحمل می شوند بنابراین نیاز است که افراد جامعه نسبت به این افراد اطلاعات کافی کسب کنند و وقتی با این افراد رو به رو شدند، آنها را سرزنش نکنند. دولت هم برای کمک به این افراد نیاز است حمایت های جدی را در پیش بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آناج ، تاریخ انتشار چهارشنبه 02 دی 1394 ، کد مطلب : 30951 : www. anaj.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین