پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۳۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
هر سال با تمام‌شدن مهر و آبان و آمدن روزهای آلودگی و وارونگی هوا، این پرسش تکراری مطرح می‌شود که چرا تعطیلات زمستانی نداریم؟

 شعارسال: شرق نوشت: حالا به صورت جدی‌تر مطرح شده و رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به آلودگی هوا در زمستان گفت: طرحی را ارائه کرده‌ایم تا کلاس‌های درس دانش‌آموزان در استان‌های سردسیر و تهران یک ‌ماه زودتر آغاز شود و در مقابل، یک‌ ماه در زمستان تعطیلی داشته باشیم. البته این فقط سخن رئیس سازمان محیط ‌زیست نیست و مثل همه زمستان‌های پرآلودگی تمامی مسئولان مربوطه به این ماجرا درباره این پیشنهاد می‌گویند. اما مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش که مسئول تهیه و تنظیم تقویم آموزشی است، «به شرق» می‌گوید هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست و اعمال این تعطیلات نیازمند تصویب مجلس است.

مسئله یک ماه تعطیلی زمستانی ابعاد گسترده و ازقضا پیچیده‌ای دارد. با توجه به گستردگی شرایط اقلیمی ایران، تعطیلی یک‌ماهه زمستانی به درد همه شهرها نخواهد خورد، از طرفی دانش‌آموزان مناطق گرمسیر از ماندن در مدرسه در خرداد و اردیبهشت گلایه فراوانی دارند. پیچیدگی تقویم آموزشی فقط به این ماجرا ختم نمی‌شود، تعطیلات باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که از ساعات آموزشی دانش‌آموزان کاسته نشود. وزرای قبلی آموزش‌وپرورش می‌خواستند در طول سال تحصیلی، روزهای تعطیلات تابستانی را کاهش دهند و شرایطی به وجود آورند که دانش‌آموزان بتوانند تعطیلات را در سال تحصیلی، تقسیم کنند. به‌همین‌دلیل لوایحی از طریق دولت مطرح کردند و در مواردی این اتفاق افتاد. زمانی که نظام آموزشی ترمی- واحدی بود، برخی از روزها را به‌عنوان تعطیلات زمستانی پنج تا هفت‌روزه در نظر گرفتند که بسیاری از ما در دوران تحصیلی آن را تجربه کردیم اما یکی به دلیل منسوخ‌شدن آن نوع نظام آموزشی و همچنین کم‌شدن میزان زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه این تعطیلات یک‌هفته‌ای زمستانی منسوخ شد.

هنوز تصمیمی درباره تعطیلات زمستانی گرفته نشده

درحالی‌که رئیس سازمان محیط‌ زیست می‌گوید پخش‌شدن تعطیلات دانش‌آموزان در طول‌ سال نهایی شده است، مهدی نوید ادهم، رئیس شورای عالی آموزش‌وپرورش، به «شرق» می‌گوید هیچ‌چیز قطعی نیست. او تصریح کرد: «در زمینه تعطیلات مدارس موضوع برای آموزش‌وپرورش از نظر آموزشی و تربیتی مورد توجه است نه صرفا از منظر کاهش آلودگی هوا. بدین معنا که از نظر سازمان تحویل بنیادین، کل سال تحصیلی چه زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند و چه زمانی که در مدرسه نیستند، باید به‌وسیله نظام آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی و برای استفاده بهینه از این فرصت عمر دانش‌آموزان چاره‌اندیشی شود».

ادهم افزود: «بخشی از زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه هستند تحت عنوان زمان آموزش یاد می‌شود. زمان آموزش هم شامل طول سالانه زمان تحصیل است که به صورت متوسط دانش‌آموزان جهان از ١٨٠ تا ٢٢٥ روز مدرسه می‌روند و این روزها هم شامل تعداد هفته‌های سال تحصیلی، هم تعداد ساعت در یک روز و هم تعداد ساعتی که به یک درس اختصاص پیدا می‌کند، می‌شود. مجموعه این مواد برای نوشتن تقویم آموزشی بسیار مهم است. به‌همین‌دلیل تعیین زمان آموزش که شامل حضور دانش‌آموزان و تعطیلات‌شان است، یکی از بحث‌های پیچیده و تخصصی در سیاست‌گذاری آموزش‌وپرورش است».

رئیس شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تغییر تقویم آموزشی باید در مجلس اتفاق بیفتد، افزود: «الان ما با یک مصوبه‌ای از مجلس محترم روبه‌رو هستیم که آغاز سال تحصیلی را اول مهر و پایانش را اردیبهشت‌ و خرداد را فصل امتحانات عنوان کرده‌اند. حالا بحث تعطیلات زمستانی از سوی برخی از افراد، به‌ویژه مسئولان محترم سازمان محیط زيست مطرح شده است، اما صراحتا باید بگویم زمانی ما می‌توانیم موافقت کنیم که بتوانیم تقویم آموزشی را اصلاح کنیم و اصلاح تقویم آموزشی هم نیازمند موافقت مجلس محترم است که مصوبه قبلی خود را تغییر و اجازه دهد ما یک زمان مناسبی را برای شروع و پایان مدرسه طراحی کنیم».

تعطیلات تابستانی مشکلی بزرگ‌تر از تعطیلات زمستانی

ادهم خاطرنشان کرد: «بیش از تعطیلات زمستانی، از نگاه ما تعطیلات تابستانی مشکل‌زاست. تعطیلات زمستانی در تعداد محدودی از استان‌ها آسیب جسمی وارد می‌کند، اما طولانی‌بودن تعطیلات تابستانی آسیب‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای همه دانش‌آموزان در سطح کشور دارد. ذکر این نکته را لازم می‌دانم که درست زمانی که مطرح شده یک ماه تعطیلات زمستانی داشته باشیم، ما گفتیم با کلیت امر (نه با یک ماه) موافق هستیم، مشروط بر اینکه تقویم آموزشی مجلس اصلاح شود. این موضوع در دولت دهم مطرح شد و کمیته کاهش آلودگی هوا پیشنهادی را مطرح و تصویب کرد و به مجلس فرستاده شد و مجلس به دلیل ابهاماتی که داشت، آن را تصویب نکرد. الان که این بحث مجددا مطرح است، پیشنهادم این است که به دلیل پیچیدگی و اهمیت موضوع در یک کارگروه تخصصی و از زوایای مختلف مطرح شود. درست است که ما اسمش را تعطیلی مدارس می‌گذاریم، اما این تعطیلی روی رفتار خانواده‌ها در سفرهای خانوادگی در اقتصاد خانواده و شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تأثیر گذاشته و ابعاد پیدا و پنهان فراوانی دارد که درمجموع باید سنجیده شده و تصمیم بهینه گرفته شود».

تعطیلات نوروزی دست نمی‌خورد

ادهم خاطرنشان کرد: «پیشنهاد ما کاهش تعطیلات تابستانی و توزیع متوازن تعطیلات در طول سال تحصیلی است که یکی از این تعطیلات، تعطیلات زمستانی باشد، به‌خصوص که ما در کشور تنوع اقلیمی و آب‌وهوایی داریم و می‌شود روی این فکر کرد که همه مدارس کشور در یک روز مشخص بازگشایی نشوند و در یک روز مشخص به پایان برسند. می‌شود به صورت شناور و با توجه به شرایط اقلیمی تصمیم‌گیری کرد و این از تصمیمات استراتژیکی است که نهادهای بالادستی مثل مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید درباره آن مداخله و تصمیم بهینه را اتخاذ کنند».

وی در پاسخ به این سؤال که شناورکردن تعطیلات و داشتن تقویم‌های آموزشی پیچیدگی‌های فراوان دارد و زمان‌بر است و نیاز به میان‌بری برای حل بحران آلودگی است، گفت: «این به آن معنا نیست که برای هر شهرستان یک تقویم آموزشی داشته باشیم؛ مثلا یکی از پیشنهادات قابل‌بررسی این است که کشور را ما به چهار یا دو منطقه تقسیم کنیم و برحسب آن، دو یا چهار نوع تقویم آموزشی داشته باشیم. می‌شود یک تقسیم‌بندی کلی داشت؛ مثلا در مناطق گرمسیری حضور در کلاس در خرداد و اردیبهشت بسیار برایشان سخت و طاقت‌فرساست، می‌توانند از شهریور بیایند و مناطق سردسیر مثل اردبیل می‌توانند تعطیلات زمستانی بیشتری داشته باشند».

ادهم تأکید کرد هنوز هیچ‌چیزی قطعی نیست و همه این بحث‌ها منوط به اصلاح مصوبه مجلس برای تقویم آموزشی است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کاهش تعطیلات نوروزی نیز گفت: «تعطیلات نوروز سرجایش می‌ماند. تجربه‌ای را کشور دارد که اوایل انقلاب می‌خواستند تعطیلات نوروزی را کاهش بدهند که موفق نبود، الان بیشتر روی تعطیلات زمستانی و تابستانی بحث است».

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار:17دی 1396 ، کدخبر: 234523،www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین