پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۲۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
در چند سال اخیر با شروع فصل سرما و آلودگی هوا، بحث بازنگری در تقویم آموزشی و ساماندهی تعطیلات مدارس ازجمله تعطیلات سه ماه تابستان مطرح می‌شود و پس از آن همه‌‌چیز فراموش شده و از یاد می‌رود تا سال بعد. روز گذشته باردیگر بحث تغییر تقویم آموزشی و تعطیلی یکماهه مدارس در میانه سال تحصیلی از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست مطرح شد.

شعار سال: عیسی کلانتری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آلودگی هوا در زمستان گفت: در کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر ازجمله تهران یک‌ماه زودتر آغاز شوند و از 15آذر تا 15دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

موافقت آموزش و پرورش با تغییر تقویم آموزشی

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش که پیش از این بارها خواستار تغییر تقویم آموزشی شده، پس از سخنان رئیس سازمان محیط‌زیست درباره تغییر تقویم آموزشی در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: ما با تغییر تقویم آموزشی صددرصد موافق هستیم، زیرا تعطیلات کنونی مدارس توجیه علمی و تربیتی ندارد.

مهدی نویدادهم توضیح داد: الان تقویم آموزشی ما براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از اول مهر تا پایان اردیبهشت است، تغییر این تقویم آموزشی از زوایای مختلف توجیه دارد. ما چند طرح به کمیسیون آموزش مجلس ارائه کردیم که مورد پذیرش قرار نگرفت. وی در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص سرانجام طرح ساماندهی تعطیلات و کمیته‌ای که برای این موضوع در شورا تشکیل شده بود، گفت: طرح‌هایی درخصوص ساماندهی تعطیلات مدارس در شورا تهیه و به نمایندگان مجلس ارائه شد که نمایندگان در سطح کلان طرح‌ها را نپذیرفتند، البته اصل موضوع را قبول داشتند.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش افزود: من از شما اصحاب رسانه می‌خواهم تا برای رفع برخی ابهامات نمایندگان محترم مجلس در این‌باره ما را یاری کنید، مثلا برخی نمایندگان مجلس می‌گویند اول مهر درتاریخ کشور قداست دارد و نباید تغییر کند. شما تحقیق کنید ببینید آیا اول مهر قداست دارد یا نه؟ نویدادهم توضیح داد: باید بررسی شود که اگر شروع سال تحصیلی به جای اول مهر، 15شهریور باشد از نظر فرهنگی آسیبی متوجه جامعه می‌شود، زیرا ما باید میراث دار فرهنگ خودمان باشیم، اگر اول مهر در تاریخ و فرهنگ ما اعتبار ویژه‌ای دارد، نباید تغییری ایجاد شود. وی با بیان اینکه ما به‌شدت خواهان تغییر آغاز و پایان سال تحصیلی هستیم اظهار کرد: مصوبه مجلس، آموزش و پرورش را ملزم کرده که آغاز سال تحصیلی اول مهر و پایان آن نیز اردیبهشت باشد که مغایر با اصول آموزشی، تربیتی، اقتصادی و فرهنگی است. نویدادهم تصریح کرد: معتقدیم تعطیلات سه ماه تابستان برای دانش‌آموزان آسیب‌زاست و باید در این زمینه بازنگری شود و بتوانیم دانش‌آموزان را به مدرسه بیاوریم.

تغییر تقویم آموزشی براساس سند تحول

همچنین معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این‌باره به همشهری اینگونه توضیح داد: توزیع تعطیلات در طول سال تحصیلی یکی از مسائلی است که بر کیفیت آموزش تأثیرگذار است. معمولا در تعطیلات طولانی مدت تابستان که گاهی اوقات بین سه تا چهار ‌ماه است و دانش‌آموزان از فضای مدرسه و تعلیم و تربیت دور می‌مانند، کاهش یادگیری و افت تحصیلی را به‌دنبال دارد.

علی زرافشان با بیان اینکه برخی کشورها که در این‌باره مطالعاتی انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که تعطیلات در طول سال تحصیلی توزیع شود، گفت: در سند تحول بنیادین هم یک بخش به زمان آموزش اختصاص پیدا کرده که یکی از محورهای آن توزیع زمان آموزش است. در آنجا پیشنهاد شده که تقویم آموزشی در طول سال تحصیلی برقرار باشد و بلندترین تعطیلی که تعریف شده شش هفته است. وی افزود: دلایل این کار هم ارتقای کیفیت، استمرار و پیوستگی یادگیری بیان شده است. توزیع تعطیلات ممکن است برای سایر دستگاه‌ها مانند سازمان‌های میراث فرهنگی و محیط‌زیست درخصوص توزیع سفرها و کاهش آلودگی هوا هم پیامدهای مثبتی به‌دنبال داشته باشد. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از نظر ما به لحاظ شکل‌گیری هویت ملی و انسجام ملی نیز برای دانش‌آموزان توزیع تعطیلات و سفرها مناسب‌تر است. همه جوانب سنجیده شود

البته دراین بین علی‌اصغر کاکوجویباری، دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام‌نور به همشهری گفت: برای اجرای چنین طرحی باید همه جوانب کار سنجیده شود، تغییر تقویم آموزشی بدون درنظر گرفتن تعطیلات کلان کشور اشتباه است. پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت توضیح داد: تعطیلی پنجشنبه مدارس برای تهران خوب بود ولی برای سایر استان‌ها خوب نیست، زیرا پنجشنبه‌ها ادارات در سایر استان‌ها دایر هستند و این مشکلاتی به‌دنبال داشته است. افزون بر این در کشور حدود یک‌ماه تعطیلات غیرمتعارف داریم. وی افزود: تعطیلات در کشور ما چند مقوله درهم‌تنیده است و اگر همه جوانب دیده نشود، تغییر تقویم آموزشی مشکلات اجتماعی به‌دنبال خواهدداشت.

فقط در کلانشهرها اجرا شود

علاوه براین غلامرضا کریمی، استاد دانشگاه خوارزمی نیز معتقد است که نمی‌توان این طرح را در نیمه شمالی کشور اجرا کرد، زیرا امکان تأمین وسایل سرمایشی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس در شهریور‌ماه وجود ندارد. وی با بیان اینکه آلودگی هوا مشکل تهران و چند کلانشهر دیگر است گفت: می‌توان طرحی ارائه کرد که در این چند شهر زمان بازگشایی و مدارس تغییر کند، البته باید همه ابعاد و تبعات آموزشی این تصمیم بررسی و درنظر گرفته شود.

مخالفان چه می‌گویند؟ سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص به همشهری اینگونه توضیح داد: چنین طرحی پیش‌تر از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد که رد شد. علت هم این است که کل سیستم آموزش و پرورش در هم تنیده است، کتاب‌های درسی، جابه‌جایی معلمان، سیستم اداری و... همگی متمرکز است. برخی از بخش‌هایی از مطالب درسی باید در فصل خاص تدریس شود. وی تصریح کرد: چون این طرح کارشناسی نیست با آن موافق نیستم، مشکلات مربوط به آلودگی هوا صرفا با تعطیلی مدارس یا تغییر تقویم آموزشی حل نخواهد شد. همچنین جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره به همشهری گفت: آلودگی هوا ابعاد مختلفی دارد، از دوستانی که به‌دنبال تغییر تقویم آموزشی و تعطیلی مدارس هستند بپرسید آیا دو هفته گذشته با تعطیلی مدارس از میزان آلودگی هوا کم شد؟ وی با بیان اینکه باید همه ابعاد تغییر تقویم آموزشی بررسی و درنظر گرفته شود اظهار کرد: هر نوع تغییر در تقویم آموزشی باید به مجلس ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد. شروع کلاس‌های درس در نیمه شمالی کشور از اول شهریور و تعطیلی 15آذر تا 15دی‌ماه طرحی است که حالت مسکن دارد و چاره کار نیست. باید تجربیات سایر کشورها بررسی شود.

پیشینه طرح جا به جایی تعطیلات

موضوع ساماندهی تعطیلات مدارس و بازگشت تعطیلات زمستانی در همه سال‌های گذشته به‌صورت پراکنده مطرح بوده است اما تابستان 95بود که رئیس سابق سازمان محیط‌زیست با اعلام اینکه برای امسال تعطیلات دوهفته‌ای، سه‌هفته‌ای و حتی یکماهه هم پیشنهاد شده موضوع را دوباره مطرح کرد. پاییز سال قبل نیز کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال با درخواست قید دوفوریت از سوی دولت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تهیه شود. این لایحه تحت عنوان بازگشایی مدارس، اسفند 95به مجلس ارائه شد. در این لایحه چهار پیشنهاد برای بازگشایی مدارس گنجانده شده بود که در کمیسیون آموزش مجلس که 17عضو دارد، 10نماینده به آن رأی منفی دادند.

پیشنهادهایی برای ساماندهی تعطیلات

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از پیشنهادهای ما این است که در طول سال برای دانش‌آموزان 10هفته آموزش و دو هفته تعطیلی درنظر گرفته شود و در ایام تابستان دانش‌آموزان به جای 2هفته چهار هفته تعطیل باشند. این طرح هنگام بررسی سند تحول مطرح شد. با تصویب و اجرای این طرح تعطیلات مدارس اعم از تعطیلات نوروزی و تابستانی ساماندهی خواهدشد. بحث تعطیلات زمستانی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کرده نیز در این طرح دیده شده‌است. مسافرت‌ها توزیع و از تلفات انسانی و مالی جلوگیری خواهدشد. همچنین گردش اقتصادی خوبی برای فعالان گردشگری ایجاد خواهدشد. مهم این است که این طرح از نظر آموزشی هم برای ما قابل توجیه بوده و در برخی کشورها مشابه آن در حال اجراست. درصورتی که نمایندگان مجلس در این‌باره نظر مساعدی داشته باشند این طرح قابل بررسی است. می‌توان سال تحصیلی را از اول شهریور شروع کرد. ما در آموزش و پرورش آمادگی داریم تا درصورت تأمین منابع مورد نیاز از سوی مجلس، دانش‌آموزان به جای اول مهر، از اول شهریور سرکلاس بروند.

سه طرح برای تغییر تقویم آموزشی

اولین طرح این است که سال تحصیلی زودتر و در 15شهریور شروع شود، دو تعطیلات زمستانی پیش‌بینی و مدارس پایان اردیبهشت تعطیل شوند.

دومین طرح نیز این است که مدارس 15شهریور بازگشایی و به‌موقع تعطیل شوند، ولی از تعطیلات نوروزی یک هفته کم شود.

طرح سوم اینکه سال تحصیلی از 15شهریور شروع شود و تعطیلات فصلی باشد، سال تحصیلی هم 15خرداد به اتمام برسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 14 دی 96، شماره: 3252


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین