پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۶۶۶۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بیشترین تعطیلات در آموزش و پرورش در دنیا، نخست متعلق به ایران با ۱۲۶ روز و پس از ما به ترکیه با ۱۲۵ روز اختصاص دارد.

شعار سالاحمد عابدینی با اشاره به ابعاد گسترده نظام آموزش و پرورش گفت: تقویم آموزشی ابعاد گسترده‌ای از جمله زمان، فضا، تجهیزات و غیره دارد که در این بین بدون توجه به عنصر زمان که شامل روزها، هفته‌ها و ماه‌های آموزشی است قطعا تحقق اهداف آموزشی غیرممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه که برنامه‌ریزی تحصیلی دانش آموزان پروسه‌ای علمی و قانونمند است، یادآور شد: اینکه دانش آموزان به چه میزان زمان برای آموزش نیازمند هستند بحثی علمی است که متناسب با سن و سطح علمی دانش آموزش تهیه و تنظیم می‌شود.

عابدینی بحث زمان در عنصر یادگیری را امری بسیار مهم توصیف کرد که در ۱۰۰ ساله اخیر آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌ای به آن شده است.

وی درباره بازبینی در تقویم آموزش و پرورش کشور گفت: این چهاردهمین باری است که در تقویم آموزش و پرورش کشور بازنگری می‌شود که تعطیلی‌های اخیر ناشی از آلودگی هوا در این سال‌ها یکی از این دلایل است.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با ارائه سناریوهایی برای اصلاح تقویم آموزش و پرورش کشور تاکید کرد: نخستین طرح ما این است که در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر فعالیت مدارس آغاز شود، به دنبال آن ۱۴ روز هم به عنوان تعطیلات زمستانی در نظر گرفته شود.

عابدینی درمورد طرح دوم آموزش و پرورش برای تقویم آموزشی کشور افزود: سناریو دوم این است که مدارس از همان ابتدای مهر آغاز و دو هفته هم تعطیلات زمستانی متناسب با اقلیم هر استان در نظر گرفته شود.

وی در مورد سناریوی سوم آموزش و پرورش برای اصلاح تقویم نظام آموزشی کشور تاکید کرد: در این طرح تعطیلات متناوب در طول سال را خواهیم داشت و سناریوی چهارم هم تعدیل تعطیلات در نظام آموزشی است زیرا ما ۱۲۶ روز تعطیلی داریم که از این حیث در کل دنیا پیشتاز و مقام اول را از آن خود کرده‌ایم.

عابدینی در پاسخ به انتقادی که نسبت به شکل طرح اصلاح تقویم آموزشی وارد شده بود افزود: شکل لایحه را می‌توان اصلاح کرد، در حال حاضر ضرورت و فلسفه این بحث حائز اهمیت است که آیا اصولا این اصلاح نیاز بخش آموزش کشور هست یا خیر؟

وی تعدیل تعطیلات برای نظام آموزشی را کاری دشوار توصیف کرد و گفت: ما می‌دانیم که ۲ هفته تعطیلات عید بسیار زیاد است اما این موضوع با فرهنگ مردم گره خورده لذا هرگونه تغییر در این عرصه می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد، بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور هم می‌تواند مشکلاتی را در جامعه ایجاد کند زیرا بازگشایی مدارس در ابتدای مهر یک نوستالژی برای خانواده‌ها به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه در کشوری که تنوع اقلیمی وجود دارد نظام آموزشی هم باید سیال و متناسب با آن اقلیم باشم گفت: برای مقطع ابتدایی ۹۲۵ ساعت آموزشی در نظر گرفته شده که اگر تعطیلات زمستانی و آلودگی هوا واقع شود طبیعتا از این میزان ساعت کم می شود.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: بیشترین تعطیلات در آموزش و پرورش در دنیا، نخست متعلق به ما با ۱۲۶ روز و پس از ما به ترکیه با ۱۲۵ روز اختصاص دارد.

عابدینی با طرح سوالی گفت: جدول برنامه درسی ما در برخی از موارد از جمله ساعات آموزشی از کشورهای توسعه یافته هم بیشتر است اما سوال این است که وقوع تعطیلات ناخواسته چه بلایی سر نظام آموزشی کشور می‌آورد؟

وی با انتقاد از تعطیلات ۹۰ روزه تابستان و تاثیر آن در نظام آموزشی کشور افزود: در تابستان ما شاهد دوری ۹۰ روزه دانش آموزان از کتاب و درس هستیم که معلم برای بازگرداندن دانش آموزان به تحصیل باید زمان زیادی صرف کند تا اصطلاحا دانش آموزان دوباره گرم شوند این وقفه از جمله اشکالات مدل آموزش و پرورش کشور در حال حاضر است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 25خرداد 96، کدمطلب:500710، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
اولا از این حرف ها می خواد چه نتیجه ای بگیره و در ثانی، راهکارهاش چیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
گفتین این قائم مقام کجاست؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
نظام آموزشس سیال برای کشور بنا بر مولفه های خاص فرهنگی، جواب نمی دهد و کشور نیازمند نظام هماهنگ است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین