پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۰۰۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه آمده است گفت: امیدواریم مجلس در فصل بودجه به کمک ما بیایید و اعتبارات لازم برای اجرای سند را در اختیار ما بگذارد.

شعارسال: مهدی نویدادهم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت ششمین سالگرد رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین و اجرای سند تحول بنیادین چند پیش فرض دارد گفت: نخست آنکه آموزش و پرورش امروز ما آموزش و پرورش مطلوبی نیست و با کاستی هایی دست و پنجه نرم می کند. بواقع استعداد دانش آموزان آنطور که باید شکوفا نمی‌شود و باید برای حل آنها چاره اندیشی کرد.

وی افزود: دوم آنکه تغییر نظام جدید که بیش از صد سال سابقه دارد کار آسانی نیست. تحول بنیادین به مفهوم دقیق کلمه نیازمند عزم ملی و کار بسیار بزرگی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اصحاب رسانه یاران آموزش و پرورش برای نهادینه سازی گفتمان تحول بنیادین هستند اظهار کرد:سند تحول بنیادین یک پروژه ویژه آموزش و پرورش نیست، بلکه یک پروژه ملی است.

نویدادهم در ادامه با اشاره به اینکه در شورای عالی پس از تصویب سند ضرورت تغییر اهداف و وظایف شورای عالی را احساس کردیم و لذا در اهداف و ماموریت‌های سند بازنگری کردیم گفت: تحول بنیادین به معنای تغییر عمیق، ریشه‌ای و همه جانبه است.

وی افزود: سند تحول دارای کارکردهایی است که از جمله آنها می توان به زمینه سازی برای به‌روز آوری، بالندگی و ارتقای آموزش و پرورش کشور همسو با سند چشم انداز اشاره کرد. یکی دیگر از کارکردهای سند ثبات برنامه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید و تصویب اسناد تحولی، زیرساخت سازی، اجرای 131 راهکار سند گام های تحول آفرینی هستند که برای تحقق آن با رعایت اصل مهندسی همزمان حرکت کردیم گفت: تدوین سند، تصویب سند، تبلیغ سند و تبیین سند چهار مرحله مدل مفهومی اجرای سند هستند که اکنون در مرحله چهارم قرار داریم.

نویدادهم به کمرنگ شدن و آسیب دیدن هویت ملی و اسلامی در میان نسل جوان اشاره کرد و گفت: طبق سندتحول بنیادین باید نسلی را تربیت کنیم که ویژگی های ایرانی و اسلامی را پاس بدارد. منفی نگری که این روزها در جامعه باب شده در بروز این آسیب اثرگذار است.

وی به تکالیف شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در سند تحول اشاره و اظهار کرد: از سال90 که سند تحول رونمایی شد تا کنون 118 جلسه و 34 مصوبه داشتیم. شورای عالی نیز متناسب با سند تغییر ماموریت داد و اگر تمرکز ما در گذشته وضع قانون بود، امروز به سیاست گذاری های کلان و نظارت بر اجرای سند می پردازیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییر نگاه و فرهنگ و تبیین مفاهیم سند از ضروریات پیش روی ماست عنوان کرد: باید وقتی اولیاء به ما مراجعه می کنند مفاد سند را مطالبه کنند و مصوبات مورد تاکید در سند از جمله ساحت های تربیت شش گانه را از ما بخواهند.

نویدادهم ادامه داد: خوشبختانه اجرای سند تحول در برنامه ششم توسعه آمده است و امیدواریم مجلس در فصل بودجه به کمک ما بیایید و اعتبارات لازم برای اجرای سند را در اختیار ما بگذارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه آیین نامه کلاس های چندپایه، اساسنامه مدارس عشایری، جدول مواد درسی، آیین نامه هدایت تحصیلی، اساسنامه پژوهش سرای دانش آموزی، برنامه زیرنظام های چندگانه از جمله برنامه هایی هستند که ذیل راهکارهای سند در شورای عالی تصویب شده‌اند گفت: مدل طراحی نظارت بر اجرای سند را نیز طراحی کرده‌ایم.

آموزش و پرورش با مشکلات جدی مالی روبروست

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به چالش‌های مدیریت و موانع پیش روی تغییر در وضع موجود اشاره کرد و گفت: امروز متاسفانه آموزش و پرورش با مشکلات جدی مالی روبروست. بازنشستگی حجم بالای نیروی انسانی در مقابل حجم کم ورودی به آموزش و پرورش نیز از دیگر مشکلات است. کنکور سراسری یکی دیگر از موانع است که ما به تنهایی تصمیم گیرنده نیستیم و باید سایر بخش ها به کمک بیایند.

نویدادهم درباره فرایند اجرای سند تحول گفت: فرایند اجرای سند را رشد یابنده می بینیم. مفاهیم سند در گفتمان آموزش و پرورش ساری و جاری است. البته در این مسیر پنج شش ساله فراز و فرودهایی را شاهد بوده ایم. در برخی بخش ها با سرعت بیشتر و در برخی بخش ها با سرعت کمتر جلو رفتیم که باید یک همگن سازی صورت گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اجرای سند در دوره قبلی شتاب زده بود؟ عنوان کرد: در آن زمان زیرساخت ها آماده نبودند و آسیب هایی را متحمل شدیم.

ارزشیابی توصیفی قابل دفاع است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ارزشیابی توصیفی گفت: ارزشیابی توصیفی به لحاظ نظری و آرامشی که در سیستم ایجاد کرده قابل دفاع و اجراست.

نویدادهم همچنین درباره روش فعلی برگزاری کنکور نیز اظهار کرد: حل مشکل کنکور باید از سوی نهادهای فرادستی صورت گیرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند نقش آفرینی کند. مجلس هم ورود خوبی داشته است. باید آسیب های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کنکور را مدیریت کنیم. کنکور فقط در بعد علمی کار می کند و طبق سند به سایر ساحت های تربیتی توجه ندارد و به همین علت مورد توجه خانواده ها نیست.

بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در سال 97

وی با اشاره به بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش گفت: 50 هزار میلیارد تومان برای امور آموزش و پرورش طبق برخی برآوردها نیاز است، در حالی که سی و اندی هزار میلیارد تومان برای سال آینده پیش بینی شده و با کاستی هایی روبرو هستیم.

نویدادهم ادامه داد: از نمایندگان مجلس خواهش کردم برای رتبه بندی، تعمیر و نگه داری مدارس و مباحث مشابه دیگر اعتباری پیش بینی شود. سال هاست آموزش و پرورش از این کاستی ها رنج می برد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ضمانت اجرایی برنامه های مصوب شورای عالی گفت: مصوبات ما قانونی ولازم الاجرا است و عدم اجرای آن پیگرد قانونی دارد. اکثر همکاران ما برای اجرای مصوبات همراهی دارند و اندک مصوباتی داریم که عامدانه زیر پا گذاشته باشند.

نویدادهم درباره مصوبه کاهش مدارس خاص گفت: مدارس تیزهوشان ما در دوره‌ای رشدی کرد، ما بررسی کردیم استراتژی چه باشد که اصل را بر عدم جداسازی گذاشتیم و طرح شهاب عملیانی شد. از آن زمان تا کنون سازمان مدارس استعدادهای درخشان تعداد مدارس و دانش آموزان را کاهش داده است و مدارس نمونه دولتی هم همینطور. اکنون این مصوبه در حال اجراست.

سرانجام تغییر تقویم آموزشی

وی درباره سرانجام تغییر تقویم آموزشی مدارس نیز اظهار کرد: به شدت خواهان تغییر مصوبه مجلس در زمینه زمان آغاز سال تحصیلی هستیم. اینکه قانون آموزش و پرورش را مقید کرده اول مهر زمان بازگشایی و خرداد زمان اتمام آن باشد را مغایر با اصول و شرایط فرهنگی و اجتماعی می دانیم و معتقدیم سه ماه تعطیلی تابستان آسیب‌های فراوان آموزشی، تربیتی و اجتماعی دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: باید بتوانیم بچه‌ها را زودتر به مدرسه بیاوریم. مذاکرات فراوانی با مجلس داشتیم، دولت هم لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرد مبنی بر آنکه تصمیم گیری در این زمینه به دولت واگذار شود که در مجلس آن را نپذیرفتند. امیدواریم در مجلس اصل مساله و وضع موجود را بپذیرند؛ آن وقت می‌شود برای راه حل آن چاره اندیشی کرد.

کاهش ساعت تدریس درس دینی صحت ندارد

ابهامات درباره احتساب تعداد دروس امتحان نهایی در سوابق تحصیلی کنکور

به گزارش ایسنا، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره احتمال حذف و کاهش ساعت درس دینی در مدارس گفت: ما جدول برنامه درسی مصوب داریم که ساعات همه دروس در آنجا مشخص است و همه مدارس الزام قانونی برای اجرای ساعات دروس دارند. اگر مدرسه ای به درسی کمتر و به درس دیگر بیشتر بپردازد تخلف اجرایی شده است، بنابراین کاهش ساعت درس دینی صحت ندارد.

نویدادهم درباره احتساب دروس امتحان نهایی در سوابق تحصیلی کنکور اظهار کرد: تعداد دروس امتحان نهایی را شورای گسترش سازمان سنجش تعیین می کند. اما چون اراده‌ای در سازمان سنجش برای حذف کنکور وجود ندارد، ابهاماتی در خصوص تعداد دروس امتحان نهایی مطرح می شود. همچنین از نظر ما امتحانات نهایی استاندارد است. در واقع سوالات واحد و هماهنگ‌اند و استاندارد عمل می کنیم. در عین حال آماده‌ایم هر منتقدی هر نوع استانداردی را اعلام کند ما بررسی کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره شکل گیری مافیای کنکور که بخشی از آن در بدنه آموزش و پرورش است گفت: اینکه بگوییم مافیای کنکور و آدرس غلط به سمت آموزش و پرورش بدهیم از عجایب است. ممکن است در گوشه و کنار یکی دو مورد تخلف رخ داده باشد اما سیستم آموزش و پرورش از این مباحث مبراست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اجرای نظام رتبه بندی عنوان کرد: رتبه بندی مدنظر سند تحول مبتنی بر نظام سنجش صلاحیت حرفه ای است. باید افراد بر اساس شاخص هایی در این رتبه ها قرار بگیرند. با همکاری مجلس به دنبال آن هستیم زمینه اجرای سنجش صلاحیت حرفه‌ای برای سال 97 را فراهم کنیم. جلسات متعدد در شورای عالی برگزار کردیم که مراحل نهایی را طی می کند تا در نهایت زمینه اجرای آن را فراهم کنیم.

وی درباره میزان توجه آموزش و پرورش به آموزش مفاهیم قرآنی گفت: برنامه های قرآنی و هدف گذاری برای آموزش قرآن در سه مرحله دیده شده است. در دوره ابتدایی آموزش قرآن، در دوره متوسطه اول مفاهیم قرآن و در دوره متوسطه دوم معارف قرآنی مورد نظر است. لذا نگاه آموزش و پرورش به درس قرآن فراهم کردن زمینه تربیت قرآنی است.

چگونگی رتبه‌بندی معلمان

نویدادهم درباره رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی هم در دستور کار وزیر و هم کمیسیون آموزش مجلس قرار دارد. امیدواریم در آینده نزدیک این کار به مرحله نهایی رسیده و در مراجع ذیربط مصوب شود.

به گزارش ایسنا، احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره جزئیات رتبه بندی معلمان توضیح داد و اظهار کرد: در سند تحول در کنار شش نظام، 13 زیر نظام فرعی هم وجود دارد و رتبه بندی و بررسی سنجش صلاحیت‌های حرفه ای بیش از یکسال است که شروع شده است.

وی افزود: بر این اساس میان معلمان واجد صلاحیت که صلاحیت عمومی تخصصی و حرفه‌ای را دارا هستند، در یک دوره زمانی پنج ساله با شاخص هایی سنجش صورت می گیرد و هر معلم در یکی از رتبه‌های پنج گانه که فعلا تعیین شده قرار می گیرد و هر پنج سال مجددا صلاحیت ها ارزیابی می شود.

عابدینی ادامه داد: یک نظامی هم برای ارزیابی صلاحیت‌های معلمان طراحی شده تا مطابق بررسی دقیق توانمندی آنها سنجش شده و در جایگاه خود قرار گیرند. براساس جداولی هم میزان مزایا تعیین شده است و ارزیابی ها، نظام پرداخت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 3 دی 1396 ، کدخبر: 96100301095 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین