پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
دراین دستگاه انواع نهال ها ، بوته و نهالهای گلدانی در هر انواع سطوح صاف وشیب دار کاشت می شود و هر نهال به صورت تمام اتوماتیک که فقط اپراتور نظارت میکند و در کمتر از ۴دقیقه چاله حفر شده و سپس یک نهال کاشت،آبیاری و کودهی میشود و خاک اطراف آن نیز بطور اتوماتیک جمع آوری شده و روی ریشه های نهال ریخته می شود.این دستگاه به دلیل حجم مناسب به راحتی در باغ وشهر تردد میکند.

شعارسال: بهاره توانا مخترع خوش ذوق کردستانی با نیاز سنجی بخش کشاورزی و باغداری اقدام به ساخت یک دستگاه نهالکار با قابلیت های مختلف کردند. در دنیا نمونه و مشابه نهالکار اتوماتیک وجود ندارد اما چاله کن های مختلفی تاکنون ساخته شده است که برای هر نوع مدل تراکتور کارای وقیمت متفاوتی دارد و با وجود نیمه مکانیزه بودن در این روش نیروی حرکتی خود را توسط یک گیربکس محرک و میل گاردان از تراکتور می گیرد. این مته با صرف زمان 3 تا 5 دقیقه تنها چاله را کنده و خاک آن را به اطراف پراکنده می کند با این حال قراردادن نهال و ثابت نگه داشتن آن در خاک و ریختن کود و آب به عهده نیروی انسانی می باشد. از این رو همچنان مشکل تعدد نیروی کار مورد نیاز و زمان و هزینه تلفات نهاده ها به قوت خود باقی می ماند و همچنان بهره گیری از 3 نیروی کار جهت انتقال نهال، آب و کود به محل کاشت، حجم کار پایین در مقابل هزینه های انجام شده و صرف زمان زیاد برای اجرای عملیات از مشکلات موجود می باشد و علاوه بر اینکه در تعیین فاصله بین نهال ها، عمق کندن زمین، با خطاهای زیادی همراه دانست.

در حالیکه در نهالکار اتوماتیک با بهره گیری از توان هیدرولیکی تراکتور کلیه مراحل گودکنی، کود پاشی ،کاشت نهال ، آبیاری و جمع آوری خاک را می تواند بطور اتوماتیک انجام شود. دستگاه کششی و پشت تراکتوری است که دارای مته با قابلیت سایز های مختلف و کنترل چرخش و خاموش و روشن کردن مته در سرعت های مختلف بدون اینکه تراکتور خاموش شود سه درجه آزادی مته و قابلیت حرکت مته در تمام جهات (در حالیکه در مدل های گود کن موجود فقط دو درجه آزادی دارد) یک راه حل نوآورانه در این اختراع می باشد.

مخزن جا نهالی چرخشی برای جلوگیری از خشکی و آسیب دیدن ریشه نهال و اینکه مستقیما به درون چاله حفاری شده هدایت می شود و تعداد 12 نهال (و بیشتر) در خود جای می گیرد و همچنین مخزن کود حیوانی و کود شیمیایی، مخزن ماسه برای رشد بهتر نهال، مخزن آب برای آبیاری نهال، خاک جمع کن برای جمع آوری خاک ریخته شده در اطراف چاله ، منبع ذخیره نهال برای ذخیره تعداد بیشتر نهال از دیگر اجزای این اختراع می باشد و اینکه برای کاشت نهال یا بوته های گلدانی در جدول کشی وسط جاده ها چهار عدد جک در قسمت عقب گاید نهاکار وجود دارد که طول وعرض دستگاه را افزایش میدهد وکمک میکند تا چاله کن و جانهالی چرخشی به بالای جدول برسند و مراحل کاشت رابا رعایت استاندارد انجام دهند .

این دستگاه به چه شکل کار خواهد کرد:

توانا برای پاسخ به این پرسش افزود دستگاه نهالکار تمام مکانیزه با مکانیزم سیستم حفر چاله کششی(پشت تراکتور)نیرو گیرنده از موتور هیدرو لیکی محرک ازpto تراکتور می باشدهمچنین دارای گیربکس حلزونی کاهنده دور و افزاینده گشتاور می باشد.که عملیات حفاری را انجام می دهد و مخزن و سیتم کود حیوانی که مستقیماً بالای مته تعبیه شده است،که برای هر نوع نهال مقدار دقیقی تنظیم و به درون چاله ریخته میشود و مخزن ماسه که برای رشد بهتر نهال بکار رفته است در کنار خروجی کود حیوانی وبالای مته طراحی ومقدار ان تنظیم شده است وماسه به درون چاله ریخته میشود ودرمخزن چرخشی جانهالی که بعد از حفاری چاله جک متصل به گاید مته و جانهالی چرخشی بسته میشود ومته به عقب کشیده میشود. جانهالی به بالای چاله قرار میگیرد ونهال به درون چاله هدایت میشود وخاک جمع آوری شده به اطراف چاله توسط خاک جمع کن جمع آوری می شود ودر آخر سیستم ومخزن آبدهی که مقدار آب هر نوع نهال تنظیم شده است .در مراحل پایانی کاشت نهال آبیاری انجام می شود واینکه مشکل حمل آب کود ونهال هاآسیب پذیری نهال تامحل کشت وجود ندارد.

بهاره توانا به منظور توصیف طرح خود عنوان کرد؛ دراین دستگاه انواع نهال ها ، بوته و نهالهای گلدانی در هر انواع سطوح صاف وشیب دار کاشت می شود و هر نهال به صورت تمام اتوماتیک که فقط اپراتور نظارت می کند و در کمتر از 4دقیقه چاله حفر شده و سپس یک نهال کاشت،آبیاری و کودهی می شود و خاک اطراف آن نیز بطور اتوماتیک جمع آوری شده و روی ریشه های نهال ریخته می شود. این دستگاه به دلیل حجم مناسب به راحتی در باغ وشهر تردد می کند.

مزایای این دستگاه؛

1)استفاده مستقیم از شافت تراکتور که علاوه بر خطرات جانی برای کاربر دارای افت توان مکانیکی و راندمان اندک انتقال نیرو می باشد، دارای قطعات مکانیکی پیچیده است، از پمپ هیدرولیکی استفاده می شود

2)استفاده از مکانیزم های مکانیکی ساده با کمترین پیچیدگی و امکان تعمیر و جایگزینی کلیه قطعات به سادهترین روش

3)حذف نیروی انسانی بطوریکه کلیه عملیات از حفاری تا کاشت نهال و کودپاشی آبیاری بطور اتوماتیک انجام می شود

۴)جلوگیری از فرسایش خاک با توجه به استفاده مجدد از خاک حفاری

۵)تصحیح روش سنتی. تحکیم اقتصاد مقاومتی با تکیه بر دانش نیروی بومی کشور و استفاده از قطعاتساخت داخل و جلوگیری از خروج ارز

6)کاهش هزینه های مالی و نیروی انسانی (از 3 نفر به 1 نفر)

7)حذف نیروی انسانی مورد نیاز برای حمل آب، کود و نهال تا محل کاشت

8)همزمان کردن کاشت نهال، آبیاری و کود دهی با کمترین اتلاف وقت

9)تنظیم مقدار دقیق آب و نوع کود و مقدار کود مورد نیاز هر نهال بسته به گونه گیاهی

10)ستاندارد کردن فاصله کاشت، عمق کاشت و مقدار کود و آب مصرفی برای هر نهال در ماشین نهالکار

11)دستگاه که با اتصال ساده به تراکتور قابل بهره برداری باشد

12)قابلیت تنظیم میزان عمق و قطر حفر چاله ها

13)ماشین نهالکاری که مشکلات و موانع موجود بخصوص حمل نهال، آب و کود را مرتفع سازد

14)عمر دستگاه حداقل برای کاشت 100 هزار نهال در نظر گرفته شود

اجزائ تشکیل دهنده دستگاه چیست؟

1)با اتصال ساده به تراکتور قابل بهربرداری می باشد

2)فول اتوماتیک بودن عملیات آماده سازی و کاشت

3)خاک جمع کن اتوماتیک

4)کنترل چرخش و خاموش و روشن کردن مته در سرعت های مختلف بدون اینکه تراکتور خاموش شود

5)بالا بودن ایمنی کاربر بعلت عدم استفاده از شفت-کوپلینگ خروجی تراکتور (استفاده از روغن هیدرولیک

6)سه درجه آزادی مته و قابلیت حرکت مته در تمام جهات (مدل های گود کن موجود فقط دو درجه آزادی دارد)

درر انتها بهاره توانا با اشاره به نوع زمینه فعالیت باغی دستگاه افزود ؛تنها محصوالاتی که در زمینه نهالکاری ودرخت کاری وجود دارد دستگاه چاله کن های پشت تراکتوری است که بسته به نوع تراکتور هزینه و کارایی خاصی دارد که فقط مراحل کود کنی را انجام میدهد و مابقی کارها را توسط نیروی انسانی باید انجام دهد و دستگاه بیل های مکانیکی که جابجایی درخت ونهال ها را انجام می دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار: ۱۷ دی 1396 ، کدخبر: 49583 ، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین