پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۳۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از افزایش ناگهانی تعرفه‌ها گفت: افزایش نرخ ارز در کنار افزایش ناگهانی تعرفه‌ها منجر به افزایش قاچاق می‌شود.

شعارسال: رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از افزایش ناگهانی تعرفه‌ها گفت: افزایش نرخ ارز در کنار افزایش ناگهانی تعرفه‌ها منجر به افزایش قاچاق می‌شود.

مسعود خوانساری امروز در سی و چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ضمن تسلیت سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خدمات آن مرد بر هیچ‌کس پوشیده نیست و جای او در این روزها خالی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دومین سال برگزاری همایش جایزه امین‌الضرب افزود: امیدواریم این همایش هر ساله بهتر از سال قبل برگزار شود و آنچه که مسلم است، بخش خصوصی باید جایگاه خودش را دوباره بیابد.

وی بیان داشت: برای برگرداندن روحیه نشاط به جامعه باید کارآفرینان ما مورد تقدیر قرار گیرند و به عنوان الگو برای جوانان معرفی شوند.

خوانساری اظهار داشت: ایجاد روحیه امید در جوانان یکی از اهداف برگزاری این همایش است و دومین هدف برگزاری این همایش، اثبات تاریخ ایران است، زیرا بخش خصوصی در 134 سال قبل توانست یکی از سردمداران رشد اقتصادی کشور باشد و هدف سوم از برگزاری همایش امین‌الضرب به رخ کشیدن توانمندی بخش خصوصی است.

وی با اشاره به جلسه مشترک با نمایندگان فراکسیون امید مجلس گفت: این جلسه در راستای برگزاری جلسات مداوم و همچنین بیان مشکلات و پیگیری مشکلات از طریق نمایندگان مجلس برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نرخ ارز و نوسانات آن بیان داشت: از سال 1393 آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی مرتب هر سه ماه یکبار تک نرخی شدن ارز را اعلام کرده اند ولی هنوز زمان آن مشخص نشده است. آنچه مسلم است که در هفته های گذشته شاهد جهش در نرخ ارز بوده‌ایم و همواره گفته شده که چه بهتر واقعیت‌ها دیده شد و بانک مرکزی براساس واقعیت‌ها مدیریت کند تا جهش ناگهانی نرخ ارز منجر به آسیب به تولید و صنعت نشود.

وی گفت: اظهار نظرهایی می شود، مبنی بر اینکه چرا اثرات افزایش نرخ ارز در صادرات دیده نمی شود؟ بحث ارز ترازوی دو کفه صادرات و واردات است.

* برنده شدن بخش خصوصی در 6 میلیارد دلار پروژه خارجی

خوانساری اظهار داشت: اگر افزایش نرخ ارز منجر به افزایش صادرات نمی‌شود، باید بگویم که کدام مشکل صادراتی را حل کرده‌ایم تا صادرات افزایش یابد. در حال حاضر ارزش پروژه‌های که شرکت‌های ما در مناقصات بین المللی برنده شده‌اند 6 میلیارد دلار است که متاسفانه قادر به دریافت ضمانت نامه بانکی نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: مسائل حمل و نقل و عدم پرداخت مشوق صادراتی هم به قوت خود باقی است.

خوانساری گفت: در سال های قبل از 90 به میزان 60 میلیارد دلار وارد می شد، اما الان به حدود 40 میلیارد دلار رسیده و این نشان می‌دهد که این مقدار از تولید داخل تامین می شود، بنابراین اگر قیمت ارز واقعی شود، تولید داخلی هم رونق می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار به موضوع بدهی دولت به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: بنگاه‌های بخش خصوصی عمدتا از دولت طلبکار هستند و وضعیت بسیار وخیمی دارند و اگر مشکل اینها امسال حل نشود، این بنگاه ها قطعا تعطیل یا دچار مشکل می شوند.

وی افزود: بنابراین از دولت و مجلس خواهش داریم که این موضوع حل شود که البته در کمیسیون تلفیق تصویب شده است که مبلغ 50 هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تامین کنند و از این طریق بدهی بخش خصوصی تامین شود.

وی افزود: اگر این مسئله به نتیجه برسد بسیاری از مشکلات حل می شود و بدهی چندین ساله دولت به بخش خصوصی پرداخت خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش ناگهانی تعرفه‌ها بیان داشت: این گونه اقدامات قبل از اجرا باید سه ماه قبل اطلاع رسانی شود و امیدواریم طبق گفته آقای شریعتمداری تعرفه ها برای بازه زمانی 2ساله تصویب شود.

خوانساری با انتقاد از افزایش تعرفه ها و ممنوعیت واردات برخی کالاها گفت: حداقل باید سه ماه قبل این گونه اقدامات اطلاع رسانی شود، ضمن اینکه با توجه به قول وزیر صنعت امیدواریم تثبیت نرخ تعرفه را حداقل برای یک دوره 2 ساله داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما با واردات مخالفیم و معتقد به مدیریت آن هستیم، گفت: افزایش ناگهانی تعرفه‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، منجر به افزایش قاچاق می‌شود.

خوانساری ادامه داد: افزایش تعرفه ها باید از سوی دولت با توجیه و تدبیر لازم باشد؛ ضمن اینکه باید جلوی قاچاق را هم گرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 19 دی 1396، کدخبر: 13961019000106، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین