پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
اسامی اعضای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک اعلام شد. مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک در حالی قرار است روز دوشنبه هفته جاری برگزاری شود که شائبه دخالت دولت در این انتخابات با توجه به نامزد شدن صالحی امیری برای پست ریاست مطرح است.

شعارسال: مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک در حالی قرار است روز دوشنبه هفته جاری برگزاری شود که شائبه دخالت دولت در این انتخابات با توجه به نامزد شدن صالحی امیری برای پست ریاست مطرح است.

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات کمیته‌ملی المپیک از دوم دی‌ماه با آغاز ثبت‌نام از نامزدهای انتخاباتی آغاز شد.‌ کمیته‌ملی المپیک که تا چند وقت پیش حرکتی در راستای برگزاری انتخابات 25 دی‌ماه انجام نداده بود به یک‌باره استارات برگزاری انتخابات را از 21 آذرماه با معرفی‌خبرگان ورزشی زد.‌«علی کفاشیان»،‌«محمود مشحون»،«رضا صالحی امیری»،«طاهره طاهریان» و «میترا نوری» افردای بودند که به عنوان خبره ورزشی معرفی شدند.در این میان حضور «صالحی‌امیری» در بین خبرگان ورزشی و عدم حضور چهره‌های المپیکی همچون «بهرام افشارزاده»،‌«نصرالله سجادی»،‌«مصطفی هاشمی‌طبا» که همگی سابقه کار اجرایی در کمیته ملی المپیک را دارند در این فهرست شائبه مهندسی شدن انتخابات از سوی وزارت ورزش و جوانان را بر سر زبان‌ها انداخت.

البته طبق تبصره 5 ماده 5 اساسنامه کمیته ملی المپیک، هیات‌اجرایی کمیته ملی المپیک این اختیار را دارد که یکی از مردان دولتی را به عنوان خبره ورزشی انتخاب کند. کیومرث هاشمی رییس فعلی کمیته ملی المپیک در نشست خبری این موضوع را تایید کرد و اعلام کرد:«تبصره 5 ماده 5 اساسنامه می‌گوید کمیته ملی المپیک می‌تواند بر اساس صلاحدید خود از مراجع دولتی نماینده‌ای را به عضویت بپذیرد و بر همین اساس صالحی امیری را به عنوان کارشناس خبره معرفی کردیم.»

صالحی امیری در آغاز دولت حسن روحانی گزینه تصدی پست وزارت ورزش بود اما نتوانست رای اعتماد مجلس را بگیرد.اما او حالا به واسطه معرفی به عنوان خبره ورزشی و عضویت در مجمع کمیته ملی المپیک در یک قدمی ریاست کمیته ملی المپیک قرار گرفته است.حضور او خواسته یا ناخواسته وزن دولتی‌ها را برای تصدی صندلی ریاست سنگین‌تر کرده‌است به خصوص اینکه خسروی وفا رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین که برای پست ریاست ثبت نام کرده‌است به صراحت اعلام کرده که در روز انتخابات به نفع صالحی امیر کناره‌گیری ‌می‌کند.

دخالت دولت‌ها در انتخابات کمیته ملی المپیک

کمیته ملی المپیک سازمانی مستقل، غیرانتفاعی و دارای استقلال مالی است، این کمیته مسئولیت فرستادن ورزشکاران به مسابقات المپیک و بازی‌های آسیایی را بر عهده دارد و با توجه منشور بین المللی المپیک، دولت‌ها حق دخالت در امور این کمیته را ندارند. اما با نگاه اجمالی به روسای پیشین کمیته ملی‌المپیک به این نتیجه می‌رسیم در همه این سال‌ها افراد نزدیک به دولت بیشترین شانس را برای پست ریاست کمیته ملی المپیک داشته‌اند و در انتخابات با اخذ بیشترین رای بر صندلی ریاست این کمیته تکیه زده‌اند. از سال 1358 تا به امروز، کمیته ملی المپیک توسط 11 رئیس اداره شده است که در بررسی سوابق آنها این نکته قابل توجه است که روسای کمیته ملی المپیک یا رئیس سازمان تربیت بدنی بوده‌اند و یا گزینه‌های نزدیک به دولت‌‌ها.

مرحوم «حسین شاه حسینی» اولین رئیس کمیته ملی المپیک در سال 58-59 بود.‌او نخستین رئیس سازمان تربیت بدنی و همچنین اولین رئیس کمیته ملی المپیک پس از انقلاب بود. «مصطفی داوودی» از سال 59 تا 63 ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده داشت. «داودی» سال 1359 به عنوان معاون نخست وزیر در امور ورزش، ریاست سازمان تربیت بدنی وقت را بر عهده گرفت و دو سال بعد از آن به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شد.«حسن غفوری‌فر» بین سال‌های 63 تا 65 ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده داشت که فردی نزدیک به دولت بود.«مصطفی هاشمی‌طبا» با 3 دوره حضور در سال‌های 65 تا 67، 75 تا 79 و 79 تا 83 بیشترین حضور را در کمیته ملی المپیک داشته است.او همچنین (از سال 1372 تا 1380) معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بوده‌است.«عیسی کلانتری» که او هم که فردی دولتی بود از سال 1367 تا 1371 هدایت کمیته ملی المپیک را برعهده داشت.«حسین محلوجی» بین سال‌های 1371تا 1375 ریاست این کمیته را برعهده داشت.او هم فردی نزدیک به رئیس جمهور وقت ایران بود.«رضا قره‌خانلو» هم از دیگر روسای کمیته ملی‌المپیک بین سال های 83-87 بود که رئیس مرکز آموزش سازمان تربیت بدنی را در سابقه مدیریتی‌اش دارد. آخرین رئیسی که هم در کمیته‌ملی‌المپیک و هم در سازمان تربیت‌بدنی حضور داشته «محمد علی‌آبادی» بود که بین سال‌های 1387-1391 در کمیته ملی المپیک رئیس این مجموعه بوده و همچنین در بین سال‌های 1384 – 1388 هم ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده داشته است.

حرکت مجمع در مسیر نظر دولت‌ها

نشستن مدیران نزدیک به دولت‌ها طی 38 سال گذشته بر روی صندلی کمیته ملی المیک تقریبا به امری عادی تبدیل شده است؛ این در حالی است که عدم دخالت در امور کمیته ملی المپیک از سوی دولت‌ها همواره موضوعی بوده که کمیته بین‌المللی المپیک بر روی آن تاکید داشته است؛اما گویا در ایران کمی داستان متفاوت است و اینگونه جا افتاده‌، که رئیس کمیته ملی المپیک باید یکی از افراد سیاسی و نزدیک به شخص رئیس جمهور باشد.در این میان و جدا از شرکت افراد دولتی در انتخابات و حمایتی که پشت پرده از آنها برای رای‌آوری صورت می‌گیرد افرادی که آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک را نوشتند با گنجاندن تبصره 5 ماده 5 دست دولت را برای اینکه بتواند در انتخابات کمیته ملی المپیک البته به طور غیر مستقیم نامزد معرفی کند را باز گذاشتند و دولتی‌ها هم با استناد به این تبصره به کمک هیات اجرایی کمیته ملی المپیک صالحی امیری را به عنوان خبره ورزشی معرفی‌کردند و حالا قرار است او در روز دوشنبه در انتخابات کمیته ملی المپیک برای ریاست آن شرکت کند. البته با توجه به شرایطی که بر مجمع انتخاباتی کمیته حاکم است و اینکه محمود خسروی وفا دیگر نامزد ریاست اعلام کرده به سود وی کناره‌گیری می‌کند انتخاب صالحی امیری تقریبا قطعی است.

دخالت آشکار دولت در مهندسی کردن انتخابات کمیته ملی المپیک این بار بر خلاف دوره‌های قبلی با واکنش بیشتر اهالی ورزش (به غیر از افرادی که قرار است در مجمع رای بدهند) روبه رو شد به طوریکه تمام منتقدان حضور صالحی امیری در انتخابات کمیته ملی المپیک بر این باورند که انتخابات کاملا مهندسی شده قرار است برگزار شود که در پایان آن گزینه دولت به عنوان رئیس 4 سال آینده آن انتخاب می‌شود.

مصطفی‌هاشمی‌طبا که رکوردار نشستن بر روی صندلی ریاست کمیته ملی المپیک است درباره حضور صالحی امیری در انتخابات که با استناد به تبصره 5 ماده 5 صورت گرفته گفت:«افرادی که صالحی‌امیری را به عنوان خبره ورزشی انتخاب کردند،عنوان کرده‌اند که این انتخاب بر اساس تبصره 5 ماده 5 بوده است.در حالی که در این تبصره آمده که کمیته ملی المپیک می‌تواند نمایندگانی را از سایر ارگا‌ن‌ها بپذیرد البته مجمع باید عضویت این افراد را تصویب کند. بنابراین انتخاب صالحی امیری باید با تصویب مجمع صورت می‌گرفت.طبق منشور بین المللی المپیک دولت اجازه دخالت در انتخابات کمیته ملی المپیک را ندارد، طبق اساسنامه دولتی‌ها نمی‌توانند عضو مجمع کمیته ملی المپیک باشند.در برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک مهم این است افرادی که وارد عرصه انتخابات شده‌اند،‌با چه ساز و کاری آمده‌اند و آیا حضورشان قانونی است یانه؟ »

واعظ آشتیانی قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی هم معتقد است کسانی باید مسئولیت‌ کمیته ملی المپیک را برعهده بگیرند که سابقه یک مدیریت عالی و اجرایی موفق را گذرانده باشند و افراد اثربخش باشند. وی گفت:«امروز ورزش و کمیته‌ملی المپیک به ابزاری برای باندبازی و جناح‌بازی تبدیل شده‌اند.‌البته این موضوع در تمام دولت‌ها بوده و تنها مختص به یک دوره‌خاص نیست.در هر دولتی ریاست کمیته ملی المپیک از افرادی نزدیک به دولت انتخاب می‌شود.نمونه قابل در دسترس در انتخابات امسال کمیته صالحی امیری است که گزینه دولت در این انتخابات است. در این میان سوال اینجاست که وی با چه متر و معیاری قرار است در انتخابات کمیته شرکت کند. بهتر است صالحی امیری یک رزومه مدیریت ورزشی از خودش ارائه دهد.‌ واقعا ایشان چه سابقه مدیریتی موفق در امر ورزش داشته‌‌‌است؟ فقط به صرف اینکه او برای مدتی سرپرست وزارت ورزش و جوانان بوده دلالت بر موفقیتش‌است؟وقتی نگاه می‌کنیم یک نفر نامزد شده و دیگران به دلیل حضور وی در انتخابات جرات نامزد شدن پیدا نکردند این به این معنی است که قرار است انتخابات کمیته ملی المپیک کاملا مهندسی برگزار شود و همه چیز به نفع صالحی امیری انجام شود تا او رئیس کمیته ملی المپیک ایران شود.»

سعید فائقی معاون فنی اسبق سازمان تربیت بدنی با بیان این مطلب که وقتی گزینه دولت در انتخابات مشخص می‌شود اعضای مجمع چاره‌ای جز رای دادن به وی را ندارند وارد این بحث شد .وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:«دخالت دولت در کمیته‌ ملی المپیک موضوع همیشگی بوده است تمام گرفتاری‌‌ها و مشکلات درست از زمانی آغاز می‌شود که گفته می‌شود که اعضای مجمع باید به فلان شخص که از سوی دولت معرفی شده رای بدهند. اینجاست که خلاف منشور بین المللی المپیک رفتار می‌شود.با معرفی نامزد از سوی دولت خود به خود انتخابات به سمت و سوی مهندسی شدن پیش می‌رود.واقعیت این است انتخاب صالحی امیری به عنوان خبره ورزشی دخالت کامل دولت در انتخابات کمیته ملی المپیک است.»

کریم صفایی رئیس سابق فدراسیون تیراندازی با کمان هم معتقد است که دخالت‌دولت‌ها در انتخابات کمیته ملی المپیک به یک امر روتین تبدیل شده‌است. وی در این باره گفت:« سوال اصلی من این است که مگر در دوره‌های گذشته چقدر افراد ورزشی روی کار آمده‌‌اند؟ در حال حاضر کیومرث هاشمی رئیس فعلی کمیته ملی المپیک مگر در جایگاه واقعی خودش است؟!‌ او در آموزش و پرورش خدمت می‌کرد و بعد به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک منصوب شد. مگر او چقدر ورزشی بود. بنابراین شرایط در گذشته هم همین بوده است. متاسفانه دخالت دولت‌ها در امر ورزش یک موضوع روتین است و از گذشته تا به امروز بوده و در آینده هم خواهد بود.‌شائبه مهندسی بودن انتخابات کمیته ملی المپیک همیشه بوده و امسال هم مانند سال های قبل خواهد بود.»

اثبات دخالت مساوی با تعلیق

وزارت ورزش و جوانان (سازمان تربیت بدنی در سال‌های گذشته) به عنوان بخشی از دولت که متولی ورزش در جامعه است این حق را برای خوش قائل است که در انتخابات کمیته ملی المپیک گزینه معرفی کند.اعضای مجمع هم که به نوعی منصوب شده‌ وزارت هستند چاره‌ای جر رای دادن به گزینه وزارت (دولت) را ندارند البته رای گیری در انتخابات به طور مخفی انجام می‌شود اما به رغم این موضوع باز هم اعضای مجمع به همان فردی رای می‌دهند که گفته می‌ شود گزینه دولت است.

این اتفاق طی سه دهه گذشته به دلیل مشکل سیستمی که در روند برکزاری انتخابات کمیته ملی المپیک وجود داشته بار‌ها و بار‌‌‌ها اتفاق افتاده‌است و تا زمانی که مدیران نخواهند روح المپیک را اجرا کنند در آینده هم این ماجرا تکرار می‌شود.دخالت دولت‌ها درانتخابات کمیته ملی المپیک امری ثابت شده است و آن را می‌توان در لابه لای صحبت‌های اهالی ورزش دید، اما به طور حتم اگر این موضوع برای مراجع بین‌المللی ثابت شود بدون برگشت مهر تعلیق بر پیشانی ورزش ایران زده می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 23 دی 1396 ، کدخبر: 331199 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین