پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۲۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
اگر این روزها سری به «سرپل‌ذهاب» شهری که در زلزله حدود 2 ماه پیش استان کرمانشاه متحمل بیشترین خسارت شد بزنید، با شهری زخم خورده از زلزله روبه‌رو می‌شوید که در هر گوشه و کنارآن تکاپویی برای نوسازی واحدهای خسارت دیده در جریان است.

شعار سال: اگر این روزها سری به «سرپل‌ذهاب» شهری که در زلزله حدود 2 ماه پیش استان کرمانشاه متحمل بیشترین خسارت شد بزنید، با شهری زخم خورده از زلزله روبه‌رو می‌شوید که در هر گوشه و کنارآن تکاپویی برای نوسازی واحدهای خسارت دیده در جریان است. با تعمیر بسیاری از واحدهای تجاری خسارت دیده، کسبه کم و بیش فعالیت روزانه خود را از سر گرفته‌اند و زندگی در این شهر رفته رفته در حال بازگشت به روال عادی خود است. با وجود گذشت چند هفته از زلزله مهیب 7.3ریشتری هنوز هم اغلب مناطق استان کرمانشاه می‌لرزد و کماکان بحث‌های پیرامون زلزله نقل محافل است و بیشتر مردم به شوخی می‌گویند «برای ما دیگر زلزله‌های زیر 5ریشتر عادی شده و خیالی نیست». این وضعیت در دیگرمناطق خسارت دیده استان نیز دیده می‌شود و اگر گشتی در 7شهر و یک هزار و 587 روستای خسارت دیده از زلزله بزنید عده‌ای را می‌بینید که از کمک‌های دولت و روند نوسازی راضی‌اند ودر مقابل عده‌ای هم اظهار نارضایتی می‌کنند و هنوز که هنوزاست هم می‌توانید افرادی را ببینید که تاکنون موفق به دریافت کانکس نشده‌اند. شاید باورش برای شما سخت باشد که کسی بتواند در این سرمای زمستان ساعتی را در زیر چادر یا حتی کانکس سر کند، اما مردم این دیار الان حدود دو ماه است که روز و شب‌شان را در این وضعیت می‌گذرانند و طبیعی است که بخواهند هر چه سریعتر از این شرایط خارج و به زیر سقف خانه‌های خود بروند، اما باید قبول کنیم که حالا وقت آن است که واحدهای مسکونی تخریب شده را مستحکم بسازیم تا در صورت برور زلزله‌های احتمالی در آینده شاهد چنین خسارت‌های مالی و جانی نباشیم. گپ و گفت خبرنگار ما با بیشتر افرادی که نتوانسته‌اند تاکنون کانکس بگیرند نشان می‌دهد، بخشی از این افراد ساکن روستاهای کوچک منطقه هستند و بخش اعظم آنها کسانی هستند که نمی‌توانند از دوگزینه دریافت کانکس یا کمک نقدی یکی را انتخاب کنند و شاید این موضوع چالشی است که مسئولان ذیربط استان کرمانشاه را هم درگیر کرده است. از سوی دیگر، وقوع پس‌لرزه‌های پی‌در پی در استان کرمانشاه به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی نوسازی مناطق آسیب دیده تبدیل شده چرا که بنیاد مسکن نمی‌تواند پرونده ارزیابی واحدها را ببندد و توان کامل خود را روی بازسازی بگذارد و در واقع با هر زلزله 4یا 5 ریشتری ارزیابان مجبورند برخی واحدهای آسیب دیده را مجدداً ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل کنند واحدها نیاز به تخریب و نوسازی دارند یا باید مقاوم‌سازی شوند.

پرونده اسکان موقت زلزله زدگان کرمانشاه تا پایان ماه بسته می‌شود

پس از شنیدن صحبت‌های مردم پای صحبت «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه می‌نشینیم تا ببینیم وی به‌عنوان سکانداراین استان زلزله زده از روند نوسازی راضی است یا خیر؟

وی در طول مصاحبه بارها تأکید کرد که به هیچ عنوان در بحث کمک به زلزله زدگان و نوسازی واحدهایشان با کسی تعارف ندارد و هیچ کوتاهی را نمی‌پذیرد.

بازوند افزود: با وجود گذشت نزدیک به 2 ماه از زلزله استان تاکنون 9 هزار و 580 کانکس تحویل مردم شهر و روستا شده و می‌توان گفت که پرونده اسکان موقت در ماه جاری بسته می‌شود.

به استاندار کرمانشاه گفتیم در گشتی در استان با روستاییانی مانند روستای «چشمه سفید» دالاهو مواجه شدیم که هنوز کانکس دریافت نکرده‌اند.

بازوند با قبول برخی کاستی‌ها، گفت: متأسفانه وسعت منطقه گسترده بوده و نمی‌توان چنین مسائلی را رد کرد، ولی در حال حاضر برای اینکه موردی از قلم نیفتاده باشد و خدای ناکرده حقی در این خصوص ضایع نشود اکیپ‌های ویژه‌ای به اصطلاح در حال لکه‌گیری در خصوص تحویل کانکس هستند.

وی اما در مجموع از روند بازسازی راضی بود و تصریح کرد: روزانه در مجموع 400 واحد آواربرداری می‌شود که این مسأله در روستاها کار سختی است.

بازوند با اشاره به اینکه در حال حاضر21 هزارو 550 پرونده برای گرفتن تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 9 هزار پرونده منجر به عقد قرار داد شده است.

وی خبرخوبی راهم اعلام کرد و افزود: برای تسریع در کار روستاییان، بانک مسکن شعب سیاری را برپاکرده تا کارها معطل نماند. شکی نیست که بزرگ‌ترین اهرم در تسریع نوسازی خود مردم هستند که خوشبختانه مشارکت خوبی دارند. بنیاد مسکن در ارزیابی واحدهای خسارت دیده محتاطانه عمل کرده و برخی از واحدها را که تنها نیاز به تعمیر داشته در ردیف واحدهایی قرار داده که نیاز به بازسازی کامل دارند، ولی آن را مثبت می‌خوانم و به هر جهت در راستای نوسازی است.

مردم مشارکت کنند رکورد نوسازی را در کرمانشاه می‌زنیم

پس از شنیدن صحبت‌های استاندار به سراغ «رضا خواجه ای» رئیس کل ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه رفتیم تا جویای آخرین روند بازسازی شویم.

وی گفت: پس از وقوع هر زلزله بنیاد مسکن به‌عنوان متولی ساخت واحدهای خسارت دیده از زلزله، ارزیابی اولیه را با مهندسان معمار و عمران انجام می‌دهد و در صورت بروز پس لرزه‌های بزرگ‌تر این ارزیابی تکرار می‌شود که در مورد زلزله کرمانشاه این ارزیابی بارها و بارها تکرار شده چون احتمال می‌دادیم واحدی که با زمین‌لرزه‌های قبلی باید تعمیر می‌شد با پس لرزه بزرگ احتیاج به نوسازی کامل پیدا کند.

خواجه‌ای با تأکید بر اینکه این ارزیابی‌ها کاملاً کارشناسی شده و توسط مهندسان معمار و عمرانی صورت می‌گیرد که در این خصوص آموزش دیده‌اند و تجربه سال‌ها بازسازی را دارند، گفت: اولویت اول و آخر ما حفظ جان مردم در مقابل حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله است.

وی خاطرنشان کرد:ارزیابان بنیاد مسکن در جریان زلزله کرمانشاه بیش از 116 هزار واحد را در 7 شهر و یک هزار و 587 روستا خانه به خانه ارزیابی کرده‌اند. ارزیابی‌های ما نشان داد که در مجموع 20 هزار و 300 واحد نوع یک یعنی در اولویت نوسازی است که باید کامل تخریب و نوسازی شود و 19 هزارو 900 واحد نوع 2 است یعنی واحدهایی که فعلاً امکان استفاده از آنها وجود دارد ولی به‌دلیل فرسودگی و آسیبی که به آنها وارد شده باید به مرور بازسازی شوند.

به گفته وی وقوع پس‌لرزه‌های متناوب موجب شده پرونده ارزیابی واحدهای خسارت‌دیده از زلزله 3/7ریشتری «ازگله» کرمانشاه بسته نشود.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن با 10ستاد مستقر در استان کرمانشاه تاکنون موفق به آوار‌برداری 9 هزار و 200واحد، پی کنی یک هزار و 809واحد، پی‌ریزی واجرای فونداسیون 250 واحد، دیوار چینی 30 واحد، اسکلت 7 واحد و اجرای سقف 3 واحد شده است. از سوی دیگر، عملیات تعمیر 6 هزارو 101 واحد تعمیری آغاز شده که تعمیر 2 هزار واحد پایان یافته و مالکان آنها می‌توانند به چرخه زندگی خود برگردند. هم‌اکنون در همه مراحل نوسازی از برنامه جلوتر هستیم و اگر روند مشارکت مردم در همین حد بماند قطعاً رکورد بازسازی را می‌زنیم.

آواربرداری 40 درصد واحدهای تخریبی سر پل ذهاب

«غلامحسین خانی» مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان نیز که ستاد این استان به‌عنوان مسئول بازسازی واحدهای خسارت دیده سرپل ذهاب انتخاب شده به «ایران» گفت: براثر زلزله 7.3 ریشتری 5هزارو 429 واحد شهری در سرپل ذهاب نیاز به بازسازی پیدا کرد که تاکنون کار آواربرداری یک هزار و 903 واحد به پایان رسیده است. کار تخریب و آواربرداری واحدها به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین پول تهیه نقشه ساخت برای واحدهای تا 80 متر مربع برای مردم رایگان و از سوی بنیاد به نظام مهندسی ساختمان پرداخت می‌شود و برای هر متر مربع اضافه براین مساحت 10هزار تومان از مردم گرفته می‌شود.

برش

زلزله 5.6 ریشتری در سومار استان کرمانشاه

در همین حال روز پنجشنبه گذشته بار دیگر چهار زمین لرزه با قدرت بالای 5 ریشتر که بزرگ‌ترین آن 5.6 ریشتر قدرت داشت بخش مرزی سومار از توابع شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه را لرزاند. این زمین لرزه‌ها در شهرستان‌های گیلانغرب و قصرشیرین که به کانون این زلزله‌ها نزدیک‌تر بود، به‌طور کامل احساس شد. «نعمت‌الله نازپرورده» معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت که خسارت جانی نداشته اما خسارت های جزئی به برخی واحدهای مسکونی و تجاری وارد شده است ولی سیزده مصدوم سرپایی داشته است. در همین حال روز پنجشنبه پس از وقوع زمین لرزه سومار بیش از 20بار دیگر در محدوده بین شهر مرزی سومار استان کرمانشاه و بخش «زرنه» استان ایلام زمین لرزه‌هایی رخ داد که موجب وحشت مردم و آماده باش عمومی و لغو امتحان‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان ایلامی شد. دیروز ساعت 11:19 دقیقه صبح جمعه زلزله‌ای به بزرگی 5/3 ریشتر سومار را بار دیگر لرزاند. این در حالی است که روز پنجشنبه «هجدک» در استان کرمان نیز بار دیگر لرزید، قدرت این زمین لرزه که ساعت 5 و نیم صبح روی داد 5.2 ریشتر بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -----، کدمطلب:453856، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساناز
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
اگه یک دهم این هزینه رو دولت قبل زلزله تو روستاهابکنه دچار این همه خسارت نمیشن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین