پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم گفت: اگر خانواده در مسائل رفتاری و تربیتی خود کوتاهی کند بنیان خانواده متزلزل شده و کارکردهای نادرست خانواده باعث تجرد گرایی جوانان می شود و ارتباط آنها با نسل قبل قطع و عواطف جوانان سرکوب می شود.

شعارسال: حجت الاسلام محمدرضا ضمیری عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم با اشاره به مقوله ازدواج و تجردگرایی در جامعه گفت: تجردگرایی یعنی گرایش به تنهایی زیستن و پرهیز از تشکیل خانواده و تامین نیازها از طریق راههای نامتعارف، در واقع اینگونه می شود گفت که یک دختر و یا پسر جوان تمایل دارد به تنهایی زندگی کند و راحت باشد.

وی افزود: این تمایل به تجرد گرایی عوامل زیادی از جمله مشکلات اقتصادی اعم از بیکاری، مسکن، هزینه های سنگین زندگی دارد که معلول توقعات ماست، وقتی توقعات بالاست جوان هر شغلی را نمی پذیرد مسکن مستقل می خواهد و نیازمند حداقل های لازم برای زندگی می باشند و شغلی که درآمد آن کفاف هزینه ها را بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد: در این راستا دولت وظیفه دارد مسکن ارازان قیمت برای جوانها در نظر بگیرد و از خانواده ها حمایت و در هزینه های سنگین تشکیل خانواده مشارکت داشته باشد .

حجت الاسلام ضمیری عنوان کرد: اقتصاددانان نیز باید راه کارهایی را از جمله ایجاد شغل های پاره وقت، تمام وقت برای جوانان پیدا کنند تا زمینه ازدواج برای آنها فراهم شود.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از موارد تجردگرایی این است که وقتی نیازهای جنسی از طریق راههای غیر هنجار تامین می شود کارکرد ازدواج درجوانان ازبین رفته و فرد دیگر نیاز به ازدواج را در خود نمی بیند چرا که می تواند به سهولت نیازهای خود را از میسر دیگری تامین کند.

ازدواج و ترس از جدایی

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم اظهار داشت: وجود ازدواج های ناموفق در خانواده علت دیگری بر تجرد گرایی است چرا که وقتی جوانان دختر یا پسری را می بینند که ازدواج ناموفق داشته اند از تشکیل خانواده می ترسند که مبادا کارشان به طلاق و جدایی بیانجامد هر چند دلیل منطقی نمی باشد اما جوانان را به طور جدی از ازدواج دور می کند.

حجت الاسلام ضمیری یاد آور شد: تاثیر فرهنگ غربی که نمی توان آن را نادیده گرفت به طوری که در برخی مباحث فرهنگی شاهد این تاثیر از طریق فیلم، ماهواره، عکس و..هستیم می تواند بر سبک زندگی جوان تاثیر و سرایت کند.

تجرد و فرار از مسئولیت پذیری در خانواده

وی خاطر نشان ساخت: مسئولیت گریزی از خانواده، دردسرهای زندگی، تربیت فرزند، شغل، رفاه خانواده و نگاه سخت جوانان به خانواده که تنها سختی های آن را می بینند یکی دیگراز عوامل تجرد گرایی است که فرد ترجیح می دهد ازدواج نکرده و خود را درگیر مشکلات نکند.

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم افزود: عدم حمایت منطقی حکومت از ازدواج عامل دیگری بر تجرد گرایی جوانان است چرا که در همه جای دنیا به مبحث ازدواج و تشکیل نهاد خانواده اهمیت زیادی قائل بوده و حمایت می کنند از جمله اینکه همانطور که به بانوان در شرایط خاص مرخصی می دهند برای مردان نیز امتیاز قایل می شوند.

حجت الاسلام ضمیری ادامه داد: اگر ما بخواهیم مقوله تجرد گرایی را در جامعه کاهش دهیم باید اولویت های شغلی، پرداخت وام، مسکن و بحثهای سخت افزاری حمایت از جوانان را در نظر داشته باشیم و به کسانی که متاهل هستند بیشتر توجه شود.

حمایت دولت از جوانان برای سلامت جامعه و خانواده

وی تصریح کرد: البته منظور این نیست که حکومت تمام کارهای خود را رها و به این مقوله بپردازد منظور این است که حکومت برای سلامت جامعه و نهاد خانواده حمایت جدی تری از نسل جوان و ایجاد انگیزه برای ازدواج داشته باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم اظهار داشت:ما در آموزه های دینی در خصوص تشکیل خانواده مطالب فراوانی داریم که متاسفانه جایگاه مناسبی از آن در جامعه ندیده ایم. و حتی نتوانسته ایم از تجارب و راهکارهای کشورهای دیگر نه غربی بلکه کشورهای شرقی در خصوص ازدواج و تشکیل خانواده استفاده و الگو برداری کنیم.

وی در ادامه به کارکردهای منفی تجرد گرایی در جامعه اشاره کرد و گفت: بخش اعظمی از مشکلات ما در جامعه از قبیل رشد فساد و لاآبالی گری، آزار جنسی و مزاحمت های خیابانی، به جهت تجرد و عدم ازدواج جوانان است که باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی می شود .

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم افزود: کاهش رشد و نرخ جمعیت از دیگر عوامل تجرد گرایی است که میتواند مشکلات فراوانی را در آینده برای کشور بوجود آورد چرا که جمعیت کشور به یک جمعیت پیر و خسته که هیچ خلاقیت و بازدهی ندارد تبدیل شده .و نمی تواند در حوزه های محتلف نوآوری داشته باشد.

حجت الاسلام ضمیری با اشاره به عدم وجود نشاط اقتصادی در جامعه پیر ادامه داد: وقتی فرد پیر می شود به دنبال فعالیتهای اقتصادی نمی رود و حضورش در جامعه کمرنگ می شود اما اگر به افراد جوان در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده بها بدهیم قطعا برای تامین هزینه زندگی تلاش، کار آفرینی و خلاقیت می کند و این تاثیر خوبی برای جامعه خواهد داشت.

تجرد گرایی عامل مهم تزلزل بنیان خانواده

وی یاد آور شد: یکی دیگر از عوامل تجرد گرایی تزلزل بنیان خانواده است چرا که خانواده در هر کشوری یک نهاد مقدس است که اگر آموزش، تربیت و جامعه پذیری در آن به خوبی تببین شود افراد با ازدواج کردن با یکدیگر تبادل نظر داشته و میراث اجتماعی نسل به نسل در خانواده ها منتقل می شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم خاطر نشان ساخت: اگر خانواده در مسائل رفتاری و تربیتی خود کوتاهی کند بنیان خانواده متزلزل شده و کارکردهای نادرست خانواده باعث تجرد گرایی جوانان می شود و ارتباط آنها با نسل قبل قطع و روابط گرم در یک خانواده از بین رفته و عواطف جوانان سرکوب می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری شبستان ، تاریخ انتشار: 23 دی 1396 ، کدخبر: 681988 ، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین