پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: در روزهای اول برای ۶۲۲ نفر در کل کشور قرار بازداشت، موقت، کفالت و وثیقه صادر شد. هنوز در تهران ۵۵ نفر در رابطه با اغتشاشات اخیر بازداشت هستند.

شعارسال:سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: در روزهای اول برای ۶۲۲ نفر در کل کشور قرار بازداشت، موقت، کفالت و وثیقه صادر شد.هنوز در تهران ۵۵ نفر در رابطه با اغتشاشات اخیر بازداشت هستند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در چنین روزهایی بود که شاه فرار کرد. هنوز صدای انقلابی مردم که می‌گفتند «دیو چو بیرون رود، فرشته برآید» در گوشمان است.

سخنگوی قوه‌قضاییه به ناآرامی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در هفته‌های اخیر شاهد شرارت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در پشتیبانی از اغتشاشات بودیم. آنها با تحلیل غلط خود احساس کردند اگر مردم مطالباتی دارند می‌توانند بر موج آنها سوار شوند و عوامل خود را تحریک کردند که خساراتی زدند و ناامنی بوجود آوردند و موجب شوند افرادی کشته شوند.

وی با بیان اینکه در این زمینه کینه‌توزی مستمر و بی‌انتهای آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ایران و نیز اینکه از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کنند عیان شد، اظهار کرد: مردم متدین ما هوشیار هستند و متوجه شدند نقشه دشمن است و می‌خواهد از نارضایتی مردم سوءاستفاده کنند از این رو مردم صف خودشان را از اغتشاشگران جدا کردند. در مقابل جمعیت معدود اغتشاش‌گر، میلیون ها نفر وارد میدان شدند و تجدید پیمان کردند و به دشمنان فهماندند که ممکن است مشکلات و نقطه ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما در دام دشمن قرار نمی‌گیرند.

محسنی‌اژه‌ای به تحریم رئیس قوه‌قضاییه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد و گفت: حقیقتا بی‌حیایی آمریکا را در این روزها دیدیم که تحریم علیه اشخاصی از جمله رئیس قوه قضائیه اعمال کردند. آمریکای فلک زده نمی‌داند مردم ما از دولتمردان آمریکا که چند دهه انواع و اقسام ظلم‌ها را کردند، تنفر دارند. وقتی از ناحیه آمریکا حرفی و عملی علیه کسی گفته می‌شود برای او نقطه مثبت است و علیه آمریکا لکه ننگ است.

معاون اول قوه‌قضائیه یادآور شد: در خصوص اغتشاشات اخیر نقش دشمن و حمایت‌های آنها مشهود بود که در حال تعقیب و ریشه یابی است. عواملی که با دشمن آگاهانه کار کردند و دستگیر شدند یا در آینده دستگیر می‌شوند، طبق قانون مجازات می‌شوند. برخی مردم که به خیابان آمدند نه دشمن بودند و نه با آنها ارتباط داشتند و برای بیان مطالبات خود آمده بودند از این رو به نیروهای امنیتی تاکید شد این افراد که از مردم هستند یا جوان فریب خورده هستند که شاید سخن باطلی زده باشد اما تخریبی نکرده پرچم و مسجدی آتش نزده و کسی را زخمی نکرده را جدا کنند و حتی الامکان دستگیر نکنند. ولی اغتشاش خیابانی است و ممکن است افرادی دستگیر شوند اما ما خواستیم آنها را به زندان نبردند تا سوء سابقه نشود.

وی افزود: در میان بازداشت شدگان برخی افراد فریب خورده، بی‌گناه و مجرم حضور دارند. برخی افراد چون جز دستگاه‌های خارجی بوده و بلد هستند چهره خود را پنهان کنند، نیاز به شناسایی است از این رو به نیروی انتظامی و قضات تاکید شده که پالایش کنید تا افراد بی‌گناه، فریب خورده و کم سن سال آزاد شوند. در دو مرحله عده کثیری قبل از معرفی به زندان و دادسرا آزاد شدند. آنان که به دادسرا معرفی شدند با وثیقه سبک آزاد شدند و تعدادی نیز با گزارشات نهادهای امنیتی مرتبط با خارج و لیدر بودند که بازداشت هستند.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در روزهای اول برای ۶۲۲ نفر در کل کشور قرار بازداشت، موقت، کفالت و وثیقه صادر شد. از این ۶۲۲ نفر هم تعدادی آزاد شدند. امروز در تهران ۵۵ نفر در رابطه با اغتشاشات اخیر بازداشت هستند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد فوت یکی از این بازداشت شدگان در اراک گفت: یک نفر در کلانتری اراک خودکشی کرد. او فردی معتاد بود که همراه خود مواد مخدر داشت و سابقه‌دار بود. در این ارتباط پرونده‌ای در آنجا تشکیل شده و درحال رسیدگی است.

اژه‌ای ادامه داد: فردی هم رابطه با اغتشاشات اخیر در زندان اوین بود که در دستشویی خودکشی کرده است. سن او حدود ۲۱ سال و معتاد بوده است. فیلم دوربین‌های مدار بسته زندان موجود و پرونده قضایی برای آن تشکیل شده است. نفر سوم و چهارمی که عنوان شده در زمان بازداشت فوت کرده‌اند،‌ دروغ است،.

وی با بیان اینکه در این ناآرامی‌ها برخی از نیروهای ما در شهرهای دیگر با ضد انقلاب درگیر و به شهادت رسیدند، اظهار کرد: در مجموع حدود ۲۵ نفر از مردم و نیروهای خودی کشته شده‌اند که تیراندازی از سلاح نیروهای خودمان نبوده است. برخی از این کشته شدن‌ها مشکوک است. چرا که دشمن مانند ۸۸ قصد داشت کشته سازی کند و برای ما پیراهن عثمان درست کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی تاکید کرد: در رابطه با بازداشت شدگان تاکید شده است افرادی که نقش چندانی نداشته‌اند با قرار وثیقه آزاد شوند اما افرادی که با بیرون ارتباط داشته‌ و یا فردی را کشته‌اند در بازداشت خواهند بود تا به پرونده آنان رسیدگی شود.

معاون اول قوه‌قضاییه تصریح کرد: باید نکته‌ای را روشن کنم. این که گفته می‌شود اگر یک دانشجو هم مجرم هم باشد نباید توقع داشته باشیم تحت تعقیب قرار بگیرد، بدون منطق است. آن‌ها هم مورد تعقیب قرار می‌گیرند. اما چون زمان امتحانات بود گفته شد کسانی که ضرر ندارند آزاد شوند و افرادی هم که پرونده‌ای دارند با حضور مامور یا روش دیگر در امتحانات شرکت کنند. ما نهایت تلاش خودمان را در این مورد انجام داده‌ایم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور در مورد اعتراض‌ها گفته است که فقط در رابطه با مسائل اقتصادی نیست و قوه‌قضائیه حق اعتراض در زمینه‌‌هایی را بدهد، گفت: به هر تقدیر مردم اگر اعتراضاتی داشته باشند باید در چارچوب قانون باشد و می‌توانند اعتراض کنند، اما آن چیزی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاد در تجمعات مقابل مجلس و سایر نهادها، اقتصادی بود.

سایر بخش های مهم اظهارات سخنگوی دستگاه قضا:

پرونده حسین فریدون مسکوت نیست و کار بر روی آن در حال انجام است

این پرونده بیش از یک متهم دارد

یکی‌از متهمان مرتبط با مسایل بانکی بوده است

اخیرا مطابق طلب بانک وجهی‌در حال انتقال است.نسبت به مسایل که این پول از کجا آمده است و‌کجا خرج شده بررسی ها در حال انجام است

هنوز کیفرخواست این پرونده صادر نشده است

(خبرنگاری درباره تعیین مکانی برای تجمعات اعتراضی نظر سخنگوی قوه قضاییه را پرسید)

ما خیلی در قانون اساسی و قانون احزاب در این باره ابهام نداریم. اگر هر چیزی را که در قانون است، انجام دهیم، مشکلی پیش نمی آید. در نظر گرفتن مکان به معنی تمام شدن کار نیست، اگر مکانی در نظر گرفته شد و در آن مکان جرم اتفاق افتاد چه می شود؟

اگر تجمعات جایی باشد که اخلال در نظم عمومی نباشد و مردم در آنجا حرفشان را می زنند، در مرحله جلوگیری از اخلال در نظم موثر است ولی به این معنی نیست اگر مکانی برای تجمع در نظر گرفته شد، همه مشکلات حل است.

قانون اساسی تجمع، تظاهرات مجوز دار را توضیح داده است. در این زمینه قانون کم نداریم.

مهدی جهانگیری آزاد نشده است. تحت نظر هستند و قرار صادره منفک‌ نشده است

بعضی از اقدامات سندی و امضاها را زیر نظر ماموران انجام می‌دهند

هنوز هم افرادی از دولت قبل و همچنین دولت فعلی می‌گویند می‌شود کاری انجام کرد که بدون فیلترکردن پیام‌رسان‌ها، جلوی مفاسد را گرفت.

اگر ثابت شود که می‌توانستند کاری انجام دهند که جلوی مفاسد فضای مجازی را بگیرند و تا امروز انجام نشده، حتما افراد تحت تعقیب قرار می گیرند؛ کار قوه قضاییه در حال حاضر همین است که این موضوع را بررسی کند.

در خصوص رفع فیلتر تلگرام، ما هر قانونی که تصویب شود ملزم به اجرا آن هستیم . اگر شورای عالی امنیت ملی و یا مجلس مصوبه ای در این رابطه صادر کند ما ملزم به اجرای آن هستیم حتی اگر مخالف آن باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت انتخاب ، تاریخ انتشار24دی96،کدخبر: 388233 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین