پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
آغاز عملیات نظامی احتمالی جدید ترکیه در خاک سوریه می‌تواند نگرانی‌ها درباره اوضاع این کشور را افزایش دهد

شعارسال : روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو نوشته است: ترکیه در حال آماده کردن خود برای اجرای عملیات نظامی جدیدی در شمال سوریه است. "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده که نیروهای نظامی ترکیه طی چند روز آینده از مرزهای جنوبی کشور عبور کرده و عملیات نظامی در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در عفرین سوریه انجام خواهند داد. این در حالی است که نگرانی‌های جدی نیز از وضعیت در منطقه دیگری از سوریه، یعنی ادلب وجود دارد که به عقیده کارشناسان، اوضاع آن ممکن است باعث شکاف در اتحاد سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه شود.

به گفته ناظرین، آغاز عملیات نظامی جدیدی از سوی ترکیه در سوریه می تواند به استان ادلب، در جنوب عفرین، هم کشیده شود که نیروهای دولتی سوریه به همراه شبه نظامیان شیعه متحد خود در حال تنگ کردن حلقه محاصره بر واحدهایی از نیروهای مخالفان مسلح در منطقه هستند.

مقامات ترکیه از خطر ازسرگیری بحران پناهجویان دیگری در نتیجه این اقدامات سخن گفته اند. آغاز عملیات تهاجمی ارتش سوریه علیه مخالفان باعث شد که هفته گذشته سفرای روسیه و ایران به وزارت خارجه ترکیه فراخوانده شوند. دولت ترکیه نیروهای دولتی سوریه را به نقض آتش بس در استان ادلب که بر اساس توافقات آستانه، منطقه کاهش تنش اعلام شده، متهم کرده اند. به عقیده مقامات آنکارا، ایران و روسیه بعنوان کشورهای ضامن آتش بس باید به تعهدات خویش در این خصوص پایبند باشند، در غیر این صورت برای چه کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی قرار است برگزار شود یا هدف از ادامه مذاکرات در ژنو چیست.

امکان توافق مسکو و آنکارا، برخلاف دیدگاه دمشق و تهران
در محافل کارشناسی روسی معتقدند که عدم اجرای عملیات نظامی در استان ادلب، برای دمشق هم در نهایت منافعی خواهد داشت. "آنتون مارداسوف" مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه در موسسه توسعه نوآورانه و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه به این روزنامه گفته است که به عقیده وی، استان ادلب سوریه که در جریان مذاکرات آستانه به چند منطقه کاهش تنش تقسیم شده و در بخش شرقی آن در حال حاضر ارتش سوریه در حال اجرای عملیات نظامی است، باید منطقه «غیرنظامی» و نه منطقه تحت پوشش آتش بس، اعلام شود و در آن شوراهای محلی حفظ و توسط نیروهای مردمی اداره شود. به گفته وی، عملیات نظامی در این منطقه باعث افزایش سیل پناهجویان و همچنین امکان اتحاد بین نیروهای مخالف میانه رو و تندروی سوری خواهد شد و همه این عوامل باعث نگرانی مقامات ترکیه شده است.

به گفته این کارشناس، احضار سفرای روسیه و ایران نیز به این خاطر صورت گرفت تا آنکارا توجه شرکای خود در مسکو و تهران را به این مشکلات جلب کند. مارداسوف می گوید: «البته روسیه و ترکیه ممکن است در هر صورت به توافق برسند، حتی در مورد کردهای منطقه عفرین یا مناطق کاهش تنش. ولی مسئله این است که مقامات دمشق و تهران ممکن است با چنین توافقاتی موافق نباشند. در واقع مسکو از نظریه کنترل کامل اوضاع در مناطق کاهش تنش در سوریه حمایت می کند، ولی نمی تواند مانع از اقدامات ارتش سوریه و متحدان ایرانی آنها شود. و چنین روند اوضاعی ممکن است در اتحاد سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران، شکاف جدی بوجود آورد

این کارشناس روس معتقد است که مبارزه ارتش سوریه با گروه تندروی «هیئت تحریرالشام» که در روسیه نیز عامل جبهه النصره شناخته شده، در بخشی از استان ادلب از سوی مردم ساکن منطقه نیز مورد حمایت قرار دارد. ولی عملیات نظامی علیه گروه‌های میانه روتر در منطقه که در میان آنها عناصر «القاعده» نیز حضور دارند، ممکن است باعث شود تا گروه «القاعده» نیروهای خود در خاک سوریه را سازمان دهی کرده و دست به اقداماتی علیه نیروهای دولتی بزند.

.شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی - خبری جهان نیوز، تاریخ انتشار: 25 دی 1396، کدخبر: 582317، www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین