پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
در ماه های اخیر قیمت تخم مرغ با نوساناتی در بازار روبرو شد که دهک های ضعیف جامعه را برای تامین مایحتاج خانوار با مشکلاتی مواجه کرد.

شعارسال: در ماه های اخیر قیمت تخم مرغ دستخوش تحولاتی در بازار قرار گرفت که بدون تردید دهک های ضعیف جامعه را برای تامین مایحتاج خانوار با دشواری هایی روبرو کرد.

البته مقامات دولتی و مسئولان تنظیم بازار برای کاهش قیمت تخم مرغ و خروج از این شرایط بحرانی اقدام به واردات و توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای کردند، چرا که تخم مرغ در زمره اقلام غذایی پرمصرف خانوارهای کم درآمد قرار دارد.

آخرین بررسی از بازار حاکی از آن است که در خرده فروشی ها، قیمت تخم مرغ همچنان بالا است و خبری از نرخ مصوب 12 هزار و 600 تومانی نیست و فروشندگان می‌گویند که نرخ تخم مرغ درب مرغداری ها همچنان بالاست و عرضه با نرخ های کمتر، صرفه اقتصادی ندارد.

اکنون هر شانه تخم مرغ 20 عددی در فروشگاه های زنجیره ای با نرخ 12 هزار تومان، 30 عددی 13 هزار و 500 تومان، سوپر مارکت ها هر شانه 30 عددی از 16 تا 18 هزار تومان متغیر است.

البته ناگفته نماند که مسئولان امر نسبت به قیمت تخم مرغ و شرایط بازار اختلاف نظر دارند و به نظر می رسد با ادامه این روند فشار مضاعفی بر خانوارهای کم درآمد وارد شود.

رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار میهن در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از ثبات بازار تخم مرغ خبر داد و گفت: در یک ماه گذشته، قیمت تخم مرغ به سبب کمبود عرضه ناشی از آنفولانزا حاد پرندگان و سودجویی برخی عوامل روند افزایشی به خود گرفت که با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار در راستای توزیع گسترده و مستقیم بازار به تعادل رسید.

وی افزود: هم اکنون هر شانه تخم مرغ 30 عددی شیرینگ شده با نرخ 12 هزار و 600 تومان از طریق غرفه های میدان میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

ترکاشوند با اشاره به اینکه محدودیتی در عرضه تخم مرغ به غرفه های میدان میوه و تره بار نیست، بیان کرد: درحال حاضر نیاز کشور از تولید داخل تامین می شود و تخم مرغ های وارداتی در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذارمیهن ادامه داد: شیوع آنفولانزا حاد پرندگان در ماه های اخیر کاهش عرضه نسبت به تقاضا را به همراه داشت که با عرضه مستقیم محصول تا حدودی از التهاب بازار کاسته شد.

به گفته وی؛ با توجه به کمبود عرضه تخم مرغ، مسئولان تنظیم بازار در جهت کنترل بازار اقدام به واردات محصول کردند.

ترکاشوند در خصوص پیش بینی قیمت تخم مرغ در بازار گفت: شرایط قیمت تابع کنترل بیماری آنفولانزاست که به همین خاطر با رعایت اصول قرنطینه ای و بهداشتی در صدد کنترل بازار هستیم، اما کنترل بیماری به طور 100 درصد در اختیار تولیدکننده نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار در پاسخ به این سوال که چرا نرخ تخم مرغ در خرده فروشی ها همچنان بالا است، اذعان کرد: قیمت تخم مرغ در سوپرمارکت ها و خرده فروشی ها متاثر از توزیع تنظیم بازار است و بررسی های میدانی از مغازه ها بیانگر آن است که قیمت تخم مرغ به ستاد تنظیم بازار نزدیک شده، و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

قیمت هر شانه تخم مرغ در برخی مناطق به 24 هزار تومان می رسد

ناصر نبی پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 5 هزار و 500 تومان معادل شانه ای 10 هزار و 700 و دانه ای 360 تومان است.

وی با انتقاد از نرخ بالای تخم مرغ در خرده فروشی‌ها افزود: بررسی میدانی از فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی ها بیانگر آن است که قیمت هر شانه تخم مرغ در برخی مناطق 24 هزار تومان است که تعزیرات حکومتی باید با خرده فروشان متخلف برخورد کند.

نبی پور از کمبود عرضه تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: در ماه های اخیر روزانه 2 هزار و 500 تن تخم مرغ در کشور تولید می شد که به سبب شیوع آنفولانزا حاد پرندگان به کمتر از هزار و 600 تن رسید که با توجه به درگیری مرغ های مادر جایگزین آن چند سال زمان نیاز دارد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه واردات جوابگوی نیاز داخل نیست، یادآور شد: با توجه به آنکه کشورهای صادرکننده، تخم مرغ به اندازه کافی ندارند، بهترین راه اتکا به تولید داخل است؛ چرا که واردات تخم مرغ موقت است و مردم تا بازگشت تولید به روال سابق باید مصرف خود را مدیریت کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 25 دی 1392 ، کدخبر: 6398337 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین