پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
اتابک جعفری گفت: در خصوص حفاظت از منابع آبی باید داشته ها و مخازن آبی استان را حفظ نماییم از این رو بحث تعادل بخشی آب های زیر زمینی در دستور کار شرکت آب منطقه ای استان قرار گرفته است.

شعار سال: نشست خبری رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان با اصحاب رسانه با موضوع تبیین و آغاز عملیات اجرایی پروژه احیاء و تعادل بخشی منابع آب پیش از ظهر امروز در شرکت آب منطقه ای استان برگزار شد.

اتابک جعفری اظهار داشت: با توجه به بهره برداری از مخازن سدها در شمال و جنوب استان و تاثیر منفی خشکسالی های ۱۰ الی ۱۵ ساله اخیر بر منابع آبی ، مطرح بودن ذخیره مخازن سدها به عنوان تنها منبع تامین آب بخصوص در مناطق روستایی هست و باید کلیه عوامل در امر ذخیره ، تامین ، توزیع و بهره برداری از آب در قالب یک سیستم واحد عمل کنند .

وی گفت : در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و تبیین اهمیت و حیاتی بودن موضوع بهره برداری بهینه از آب محدود و قابل دسترسی باید پتانسیل های منطقه از جمله فرمانداران محترم، ریش سفیدان معتمدین ، استفاده مناسب صورت گرفته و از هر گونه تصمیم گیری مقطعی و جریانی و .... در ارتباط با نحوه و چگونگی بهره برداری از منابع آب تنظیمی خودداری بعمل آید .

جعفری با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای استان در بخش های سد سازی و پروژه های آبی مستقل شده است افزود : در خصوص حفاظت از منابع آبی باید داشته ها و مخازن آبی استان را حفظ کنیم ، از این رو بحث تعادل بخشی آب های زیر زمینی در دستور کار شرکت آب منطقه ای استان قرار گرفته است .

وی در ادامه در خصوص پروژه احیاء و تعادل بخشی منابع آب گفت: این طرح از سال ها پیش در حال اجراست اما اجرای جدی تر آن با توجه به شرایط کم آبی در استان از تاریخ 25 شهریور آغاز شده و تا سه سال آینده به اتمام خواهد رسید و تمام روستاها را تحت پوشش قرار می دهد . وی افزود : در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب ۱۵ مصوبه تصویب شد و وظایفی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه برخی از استان ها با کسری مخزن مواجه هستند ، گفت : پتانسیل آبی در سیستان و بلوچستان ۱۴۰۰ میلیون متر مکعب است و حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب از سفره های آب زیر زمینی استفاده می شود که همین موضوع سبب شده تا از سفره های اب زیرزمینی برداشت آب بیش از حد مجاز صورت گیرد .

وی با بیان اینکه اضافه برداشت از چاه های یکی از عمده ترین مسائل استان است و در طول یکسال بیشتر از حد مجاز از چاه ها برداشت آب صورت می گیرد، گفت : حدود ۷هزار و ۹۷۰ حلقه چاه مجاز و ۸ هزار و ۴۱۶ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد و با توجه به تعداد چاه های غیر مجاز اگر این روند ادامه یابد در آینده ای نزدیک با کم آبی و نبود آب مواجه خواهیم شد که این موضوع فرهنگ مردم استان را تحت تاثیر قرار داده و سبب مهاجرت و تخلیه جمعیت در استان می شود .

اتابک جعفری با تاکید بر این که رسانه ها در جهت فرهنگ سازی استفاده بهینه از منابع آبی تاثیر بسزایی دارند ، خاطر نشان کرد : سیستان و بلوچستان در شرایطی قرار دارد که نیاز شدید به حضور و مشارکت مردم در مصرف بهینه از منابع آبی احساس نیاز می شود . وی اظهار داشت : با نصب کنتور های هوشمند آب و برق مصرف انرژی ها اندازه گیری و مدیریت شده و گام ارزشمندی در جهت صرفه جویی و مدیریت منابع آبی برداشته خواهد شد .

جعفری در ادامه گفت : این کنتور ها با روند معقولی شارژ شده و سبب می شود که با مدیریت منابع آبی کشاورزان و سفره های آب زیرزمینی هیچ گونه آسیبی را متحمل نشوند . مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان تاکید کرد : کشاورزانی که بصورت خودجوش و داوطلبانه اقدام به نصب کنتورهای هوشمند نمایند مشمول تخفیفاتی خواهند شد که بودجه این تخفیفات از سوی سازمان وزارت نیرو ، شرکت آب منطقه ای ، استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان تامین خواهد شد .

وی در ادامه با اشاره ایجاد تشکل های آب بران بمنظور مصرف بهینه و کنترل منابع آبی ، اذعان داشت: با ایجاد این تشکل ها مردم بصورت خودجوش منابع آب سطحی و زیرزمینی خود را مدیریت می کنند و با این اقدام اکثر مشکلات مربوط به حوزه آب مرتفع خواهد شد .

اتابک جعفری با بیان اینکه مقدمات برگزاری مناقصات با پیمانکاران برای پروژه سد ماشکید سفلی در حال انجام است گفت : این سد برای مردم منطقه سبب خیر و برکت است و در سال جاری اقدامات مربوط به اجرای آن انجام خواهد شد. وی تصریح کرد : سد زیردان با توجه به عدم اتمام عملیات اجرایی خطوط انتقال آب شرب و کشاورزی بصورت جیره بندی حداکثر تا پایان سال امکان پذیر می باشد.

وی یکی از دلایل مشکل آب شرب را برداشت بی رویه از مخازن آبی دانست و افزود : آب شرب سالم حق اولیه هر انسان است و استفاده از آب بویژه در کشاورزی باید در اولویت کار ما قرار گیرد .

رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت : در سال های اخیر فشار آب زیرزمینی در بحث کشاورزی و فضای سبز و برداشت از چاه ها بیشتر از ظرفیت بوده و اثرات مخربی را داشته و فرونشست زمین و ایجاد شدن درز و شکاف از جمله عوارض استفاده بی رویه آب است

منصور تاجری افزود : در سال ۹۳ طرح احیای آب های زیرزمینی آغاز شده و در حوزه های فرهنگی ، تحقیقاتی و پژوهشی و فناوری کارهای مفیدی انجام شده ، فرهنگ سازی رسانه ای به خوبی انجام شده و احیا بخشی در تالابهای زیرزمینی و بهره گیری پتانسیل در سطح کشور برنامه ریزی و اجرا گردیده است .

وی خاطر نشان ساخت : تلاش داریم در استان هم این موضوع اجرایی شود و اعلام آمادگی جهت این فرهنگ سازی شده و پیش نویسی در این خصوص تهیه و این طرح مصوب شده و از طریق نشست هایی که با علما و اساتید در چند شهر که به عنوان پایلوت عملیاتی انتخاب خواهد شد امیدواریم که بتوانیم اهداف خود را تحقق بخشیم و همچنین بتوانیم در فرهنگ سازی و استفاده بهینه از آب نقش موثری داشته باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری قدس آنلاین، تاریخ انتشار 22آذر95، کدمطلب:482809، www.qudsonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین