پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
امکان دنباله‌روی فرانسه از اقدام آمریکا در خروج از برجام منابع خبری در وزارت خارجه فرانسه گفتند، اگر آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، امکان پیروی پاریس از این اقدام وجود دارد، ولی مواضع رسمی فرانسه در باره حفظ برجام تغییر نکرده است.

شعارسال: روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: منابع دیپلماتیک فرانسوی چنین احتمالی را تایید کرده اند که فرانسه تنها در صورتی که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، به احتمال بسیار زیاد از این اقدام پیروی خواهد کرد.

یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه در تفسیر روند اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با توجه به مواضع طرف آمریکایی، به این روزنامه گفته است که مقامات پاریس سخنان "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در باره امکان خروج از برجام را مورد توجه قرار داده و مسئله خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران را بررسی می کنند. البته نه تنها فرانسه، بلکه سایر نقش آفرینان اروپایی نیز ممکن است برخورد واشنگتن را الگو قرار دهند.   

این دیپلمات فرانسوی توضیح داد: «این دومینو ممکن است دقیقا از فرانسه آغاز شود. بعد انگلیس احتمالا این روند را ادامه دهد، هرچند سیاست مستقل تری را در این رابطه اجرا می کند. البته آلمان فعلا اصلا توجه زیادی به برجام ندارد و رهبران این کشور درگیر مشکلات داخلی مربوط به تشکیل ائتلاف هستند. در واقع اگر آمریکا تهدید خود را عملی کند، امکان پیروی از این اقدام در اروپا وجود دارد.»

مواضع رسمی پاریس در مورد برجام تغییری نکرده است

وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به درخواست کتبی روزنامه «ایزوستیا» برای تفسیر وضعیت کنونی، یادآور شد: «مقامات پاریس درخواست رئیس جمهوری آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای با ایران را دریافت کرده و در حال هماهنگ کردن اقدامات خویش با دیگر شرکای اروپایی خود هستند. البته تا این لحظه مواضع فرانسه در این خصوص هیچ تغییری نکرده و مبتنی بر این است که برجام باید حفظ شود.»  

یک مقام آگاه دیگر در وزارت خارجه فرانسه یادآور شد که رئیس جمهوری "امانوئل ماکرون" بر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای و ضرورت رعایت تعهدات همه طرفین در چارچوب برجام تاکید کرده است. به گفته وی، البته با این وجود پاریس واقعا مسئله امکان تغییر شرایط توافق با تهران را بررسی می کند، برای اینکه برخی مفاد برجام است که برای دولت جدید فرانسه جای تردید داشته و با آنها موافق نیست.   

ماکرون در جریان مبارزات انتخاباتی از حمایت قابل توجهی از سوی رسانه های گروهی آمریکایی برخوردار بود. در محافل سیاسی و کارشناسی هم بسیاری او را سیاستمداری «طرفدارآمریکا» ارزیابی می کردند. اکنون نیز روابط خوبی بین رهبران دو کشور وجود دارد.

"فئودور لوکیانوف" رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه و مدیر علمی باشگاه «والدای»  در تشریح اوضاع به این روزنامه گفته است: «مشکل اینجاست که اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، این سند دیگر عملا وجود نخواهد داشت و این به معنای آن است که تحریمهای شدیدالحن قبلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی مجددا اعمال خواهند شد. بنابراین کشورهای اروپایی چاره ای جز عقب نشینی در این رابطه نخواهند داشت.»   

مسکو و پکن همه تلاش خود را برای حفظ برجام انجام می‌دهند

ظرف 120 روز (زمانی که برای توقف تحریمها از سوی آمریکا تعیین شده) سایر کشورهای شرکت کننده در برجام فرصت دارند تا واشنگتن را برای تغییر مواضعش در باره تغییر شرایط توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کنند.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه به «ایزوستیا» گفته است: «مسکو تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا از شکست توافق هسته‌ای که برای دست یابی به آن بیش از ده سال تلاش بین المللی صورت گرفته، جلوگیری کند. ولی بسیاری از شرایط دیگر به روسیه بستگی ندارد.»

"مسعود افشار" مسئول دفتر ارتباطات رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو، هفته پیش به این روزنامه گفته بود که جمهوری اسلامی نه اکنون و نه در آینده، هیچ نوع تغییری در برنامه جامع اقدام مشترک را نخواهد پذیرفت.

مقامات پکن نیز مانند مسکو، خواستار حفظ برجام و پایبندی همه طرفین به تعهدات خویش در این رابطه هستند. وزارت امور خارجه چین توافق هسته‌ای را دستاورد «باارزشی» نامیده که با زحمت زیادی بدست آمده و باید از آن حمایت کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری الف، تاریخ انتشار 3 بهمن 96، کد خبر:3961103112 ، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین