پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۶۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
وزیراقتصاد: بازار سرمایه نقش موثری در رشد اشتغال اقتصادی و سرمایه گذاری دارد طوری که به ازای هر ده واحد رشد در توسعه سهام، نیم واحد تولید سرانه ملی افزایش می‌یابد.

شعارسال:مسعود کرباسيان در همايش پنجاه سالگي بازار سرمايه افزود: با توجه به اينکه سال قبل رشد 12 و نيم درصدي در اقتصاد را تجربه کرديم، رشد 8 درصدي اقتصاد که در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده دور از دسترس نيست.

وي اضافه کرد: نقطه عطف بازار سرمايه در سال 84 با تصويب قانون بازار اوراق بهادار و در سال 85 با قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد در جهت اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي اتفاق افتاده است.

وزير اقتصاد با اشاره به نشست هفته گذشته خود با استارت آپ ها و شرکت هاي فعال در کسب و کارهاي نوين گفت: جوانان کار آفرين در اين عرصه ها مي توانند منابع مالي خود را از بورس جذب کنند و با توجه به معافيت مالي که در بازار سرمايه وجود دارد تامين مالي از اين بازار به طور جد مي تواند مورد توجه قرار گيرد.

کرباسيان گفت: بازار سرمايه در زمينه کمک به تامين مالي در يازده سال گذشته دوازده برابر رشد داشت طوري که از 42 هزار ميليارد سال 86 به 522 هزار ميليارد تومان تامين مالي در سال 95 رسيد. همچنين سهم بازار سرمايه در تامين مالي سرمايه گذاري به نسبت سرمايه ثابت کشور از 6 درصد درسال 91 به 20 درصد در سال 95 افزايش يافت.

کرباسيان همچنين گفت: رشد بازار سرمايه يا همان رشد شاخص بورس تهران از منفي 22 درصد در سال 84 به مثبت 12 درصد در 10 ماهه امسال رسيده که تا پايان سال هم اين روند رشد ادامه خواهد يافت.

وي افزود: بررسي عملکرد بازدهي بازار سهام در پنج دهه گذشته نشان مي دهد به رقم فراز و فرود فراوان در اين بازار، بازار سرمايه روند مثبت و رو به صعودي را طي کرده است.

کرباسيان گفت: دو راهبرد ظرفيت سازي براي توسعه بازار سرمايه و تسهيل فرآيند جذب منابع مالي از طريق بازار سرمايه در دستور کار ما قرار دارد که اميدواريم تا پايان دولت دوازدهم اين راهبردها را به نتيجه برسانيم.

وي با تاکيد بر ادامه روند واگذاري هاي تصدي گري هاي دولتي گفت: ما در وزارت اقتصاد پيش قدم براي واگذاري ها هستيم حتي بانک ها هم اين موضوع را در دستور کار دارند و واگذاري دارايي هاي خود را آغاز کردند اين فضاي ايجاد شده کمک کرد بانکها دارايي هاي خود را به بازار عرضه کنند ضمن اينکه به همکاران خودم از اينجا اعلام مي کنم زمان عرضه سهام سازمان ها و شرکت هاي دولتي همين الان است از اين رو از همکاران خود تقاضا مي کنم کميته پذيرش واگذاري ها را فعال کنند ضمن اينکه رئيس جمهور هم به همه دستگاه هاي دولتي ابلاغ کرده به عرضه سهام دولتي اقدام کنند.­

کرباسيان با بيان اينکه سازمان بورس براي ايجاد واحدهاي جديد توليدي فعال تر شود گفت: در برنامه ششم توسعه بازار سرمايه نقش عمده اي در تامين مالي ها بر عهده دارد ضمن اينکه بازار بورس مي تواند سرمايه گذار خارجي را نيز جذب کند.

وزير اقتصاد با اشاره به کاهش رتبه اعتباري ايران از 6 به 5 گفت: اين در حالي است که رتبه ايران در ابتداي دولت يازدهم 7 بود و اين کاهش رتبه اعتباري نشان مي دهد هم ريسک ايران کاهش يافته هم نرخ بيمه ها کاهش مي يابد هم رويکرد کشورها به سمت ايران گرايش مي يابد.

کرباسيان با اشاره به فعال شدن موسسات اعتبار سنجي و رتبه بندي گفت: اکنون نيز چند موسسه مجوزهاي لازم را دريافت کردند که اميدواريم تا پايان سال فعال شود.

وزير اقتصاد با اشاره به نظارت ها و شفاف سازي در بورس گفت: مکانيزم نظارت و شفاف سازي در بورس فراهم است زيرا بورس امين مردم است و واحدها بايد براي شفاف سازي اطلاعات خود را در بورس عرضه کنند اميدواريم روزي برسد همه واحدها اطلاعات خود را عرضه کنند در اين باره حتي رئيس جمهور در همايش حقوق شهروندي وزارت اقتصاد را موظف کرده که بودجه خود را شفاف سازي کند.

کرباسيان با تاکيد بر ضرورت استفاده از سرمايه هاي خرد در بازار سرمايه بايد دامنه حضور مردم در بورس گسترش يابد از اين رو با فرهنگ سازي مي توانيم سرمايه هاي خود را در اين بازار جذب کنيم ضمن اينکه در اين باره لايحه اي در دست اقدام داريم که مي تواند در جذب اين سرمايه کمک کننده باشد.

وي همچنين گفت: سالانه مي توانيم 10 هزار ميليارد تومان مجوز انتشار اوراق صادر کنيم در حالي که فقط از هزار ميليارد تومان استفاده مي شود و فشارها براي تامين مالي عمدتا به سمت نظام بانکي مي رود.

وزير اقتصاد در مورد مديريت بدهي ها گفت: چند ماه پيش اوراق بدهي ها به پيمانکاران با نرخ 40 درصد تنظيم قابل نقد شوندگي بود که اکنون با 17 درصد تنزيل نقد مي شود که اين به نفع پيمانکاران خواهد بود.

وي با اشاره به اينکه جايگاه حاکميت شرکتي از بورس آغاز خواهد شد گفت­: از بورس خواستيم که لايحه و آئين نامه اي را براي حاکميت شرکتي از جمله تفکيک هيئت مديره از مديرعامل تهيه و ارسال کنند .

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار8بهمن 96،کد خبر: 2013428، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین